Czytelnicy GMP | sobota, 29 Lis, 2014 |

Poznaj potrzeby swoich klientów!

Chcąc osiągnąć sukces sprzedażowy, należy poprzedzić wdrażanie każdego produktu na rynek, profesjonalnie przeprowadzonymi badaniami preferencji potencjalnych odbiorców. Pozwalają one zarówno wyodrębnić właściwe grupy docelowe, monitorować stopień świadomości marki, a także weryfikować zmieniające się trendy.

Jakie wyróżniamy rodzaje badań w marketingu?

Badania marketingowe możemy najogólniej podzielić na ilościowe oraz jakościowe. W pierwszym przypadku przygotowujemy zazwyczaj ankietę w formie kafeterii pytań zamkniętych, gdyż interesują nas wyłącznie świadome dla badanych dane: demograficzne, behawioralne, ekonomiczne, czy psychometryczne.

Badania jakościowe to jednocześnie próba wniknięcia w głębsze motywy obecnych, jak i potencjalnych klientów, poprzez przygotowanie głównie pytań otwartych i półotwartych. Decydując się na ten rodzaj badań marketingowych posługujemy się najczęściej metodą wywiadu.

O ile badania ilościowe dosyć łatwo jest poddać sprawnej analizie, o tyle jakościowe wymagają specjalistycznej wiedzy marketingowej, a nieraz i socjo-psychologicznej, umożliwiającej poprawne wyciągnięcie wniosków oraz stworzenie raportu z badań. Pozwalają one jednakże w doskonały sposób zbudować profil psychograficzny klientów, a tym samym idealnie trafić w ich ukryte potrzeby.

A może badania internetowe?

Profesjonalnie przygotowane badania marketingowe wymagają zazwyczaj poniesienia stosunkowo wysokich kosztów finansowych. Taka inwestycja na pewno się zwróci, jednak na początek można spróbować również mniej kosztownych rozwiązań, takich jak na przykład badania przeprowadzone poprzez internetowe panele ankietowe.

W tym przypadku oprócz niskich kosztów zyskujemy możliwość dokładnego śledzenia zmieniających się trendów, zarówno jeśli chodzi o nasze produkty, jak i kształtującą się markę. Badania takie są bowiem cyklicznie przez wiele miesięcy powtarzane na tej samej grupie panelowej.

Zaletą takiego rozwiązania jest ponadto łatwość tworzenia raportów oraz ich przejrzystość, a także szybkość zbierania danych. Uczestnicy panelowych badań marketingowych są symbolicznie wynagradzani, dlatego zyskujemy pewność, że będą oni zainteresowani udzielaniem odpowiedzi na pytania. W przypadku gdyby odpowiadali szybko i bezmyślnie, bez uprzedniego przeczytania pytań, zostaną wtedy bezzwłocznie wykluczeni z udziału w kolejnych etapach badania.

Dlaczego warto?

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj badań marketingowych się ostatecznie zdecydujemy, z całą pewnością przyniesie nam to wymierne korzyści. Przede wszystkim przeprowadzimy za ich pomocą przemyślaną segmentację rynku, co pozwoli trafić do klientów najbardziej zainteresowanych naszymi produktami bądź usługami. Jest to niezwykle istotny element zwłaszcza w przypadku towarów luksusowych, które nie mogą być kierowane do masowego odbiorcy.

Przy wykorzystaniu badań marketingowych możemy ponadto wyraźnie oszczędzać zasoby finansowe, które przeznaczać będziemy na reklamę i dystrybucję. Odpowiednio dobrana grupa docelowa w trakcie badań, pozwoli nam bowiem kierować działania marketingowe wyłącznie do tych osób, które poprzez styl życia, preferencje, dochody, czy też inne czynniki, są zainteresowane pozyskaniem pozycjonowanego przez nas produktu.

Poza tym długotrwale przeprowadzane badania pozwalają odpowiednio reagować w sytuacjach kryzysowych firmy. Uzyskiwane na bieżąco wyniki dają bowiem szansę szybkiego zweryfikowania tego, co dokładnie stało się przyczyną spadku zainteresowania naszymi produktami, bądź też jakie czynniki przyczyniły się do osłabienia pozycji czy stopnia świadomości marki na rynku.

Z całą pewnością warto zatem korzystać z tego jakże cennego narzędzia marketingowego, jakim są profesjonalnie przeprowadzane badania preferencji. Dzięki ich wykorzystaniu działania reklamowe i sprzedażowe przedsiębiorstwa nie będą przypadkowe, a to przełoży się zapewne na sukces wizerunkowy oraz finansowy.

Materiał przygotowany dla Exploreo, agencji wykonującej cykliczne badania marketingowe oraz przeprowadzającej analizy sytuacji rynkowej.

141803972099788200

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu: 9.9/10 (Głosujących: 13)
Poznaj potrzeby swoich klientów!, 9.9 out of 10 based on 13 ratings
Autor: Czytelnicy GMP Kategoria: Aktualności

Skomentuj