Salon VW Berdychowski Osa Nieruchomości Mosina - działki, mieszkania, domy Wiosenny repertuar trendów w Starym Browarze
Redakcja GMP | niedziela, 12 lip, 2015 | komentarzy 35

Kiedy Gmina wybuduje drogi na Czarnokurzu?

Niemałe zamieszanie w Mosinie wywołała informacja o tym, że burmistrz zrezygnował z budowy ulic na osiedlu Czarnokurz, pomimo dotacji od państwa w wysokości 3 milionów złotych. Oburzeni tym mieszkańcy osiedla wystąpili w czerwcu na sesji Rady Miejskiej z zapytaniem, dlaczego drogi w ich dzielnicy nie będą budowane, na co czekają od wielu lat.

Na ten temat poznański Telskop wyemitował informację z udziałem radnej Jolanty Szymczak. Władze Mosiny uznały ten fakt za publikację nierzetelną. Sprostowanie do Teleskopu wystosował również Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu. Poniżej przedstawiamy pisma, z których czytelnik będzie mógł sam wyciągnąć wnioski…

O komentarz poprosiliśmy na koniec burmistrza Mosiny.

Wojewoda NIE przeznaczył 3.000.000 zł – oświadczenie burmistrza Mosiny po emisji programu pt. „Zmarnowana szansa” w Telskopie

W związku z informacją, jaka pojawiła się w programie telewizyjnym „Teleskop” wyemitowanym 19 czerwca br. na antenie TVP Poznań wyjaśniamy, że Wojewoda Wielkopolski pismem z dnia 8 czerwca br. zaproponował Gminie Mosina 82.001,00 zł, a nie jak podano 3.000.000,00 zł dotacji na realizację zadania: „Budowa  ulic Czarnokurz, F. Chopina, Świerkowej w Mosinie, łączących drogi wojewódzkie nr 431 i 430”, z możliwością zwiększenia ilości środków.

Gmina miała cztery dni na podjęcie decyzji o rozpoczęciu inwestycji, która powinna zakończyć się w ciągu 3 miesięcy. Dla porównania, podobną co do zakresu prac inwestycję – budowę ul. Gałczyńskiego w roku 2014 – zrealizowano w czasie 6 miesięcy. Umowa miałaby być zawarta na całość inwestycji, a  zmiana tej umowy zmniejszająca zakres prac, zgodnie z pkt. 12.2 Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. „schetynówki”), możliwa byłaby tylko w przypadku obawy nie zakończenia realizacji w roku, z przyczyn niezależnych od Gminy (np. kataklizm pogodowy, upadłość firmy wykonującej prace).

Wobec zagwarantowania przez Wojewodę jedynie 82.001,00 zł i ryzykownego czasu na wykonanie inwestycji, Gmina wycofała się z realizacji tego zadania w ramach zgłoszonego projektu. Będzie je wykonywać z własnych środków, w dłuższym terminie.

kiedy gmina wybuduje drogi na czarnokurzu - spotkanie radnych

kiedy gmina wybuduje drogi na Czarnokurzu – spotkanie radnych

Wyjaśnienie ws. Mosiny przesłane do Teleskopu przez Wielkopolski Urząd Wojewódzki

Szanowny Pan
Redaktor
Bartłomiej Pomianowski
TVP Poznań

W związku z zapytaniem dotyczącym informacji pt. „Zmarnowana szansa”, która pojawiła się w programie telewizyjnym „Teleskop”, wyemitowanym 19 czerwca br. na antenie TVP Poznań, uprzejmie informuję, że 8 czerwca 2015 roku Wojewoda Wielkopolski skierował do Burmistrza Gminy Mosina pismo informujące o oszczędnościach finansowych, które pojawiły się w zadaniach objętych dotacjami państwa w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych  Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”.

W związku ze złożeniem przez Gminę Mosina wniosku o dofinansowanie zadania pn.: Budowa ulic Czarnokurz, F. Chopina, Świerkowej, łączących drogi wojewódzkie nr 431 i 430, pojawiła się możliwość przyznania dotacji z oszczędności na skutek niższych kwot uzyskanych w przetargach przez gminy realizujące Program. Proponowana kwota dotacji, 82 001,00 zł nie była kwotą ostateczną, a stanowiła jedynie wartość pierwszych oszczędności poprzetargowych, które mogły ulec zwiększeniu do poziomu wnioskowanej przez gminę dotacji, tj. 2.999 400,00 zł.

Wyjaśnienia te zostały przekazane również telefonicznie pracownikowi gminy, z jednoczesną informacją o przygotowaniu kolejnych środków z oszczędności poprzetargowych. Doświadczenia realizowanego od 2008 roku Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, którego gmina Mosina jest wiodącym beneficjentem, wskazują na możliwość uzyskania znaczących oszczędności poprzetargowych, dających możliwość dofinansowania budowy lub modernizacji dróg lokalnych nie ujętych na liście zakwalifikowanych wniosków NPPDL.

W sumie, podczas tegorocznej edycji, z dotychczas zgromadzonych około 5 milionów zł oszczędności poprzetargowych może powstać dodatkowo 8 inwestycji realizowanych przez gminy i powiaty. Skala oszczędności wygenerowanych do końca roku będzie większa a Wojewoda Wielkopolski, zgodnie z założeniami rządowego programu, będzie mógł dofinansować realizowane inwestycje, znajdujące się na dalszych miejscach rankingowych (do 50 proc. kosztów kwalifikowanych określonych we wnioskach aplikacyjnych).

Należy nadmienić, że wskazany w piśmie kierowanym do gminy termin potwierdzenia realizacji zadania mógł zostać na uzasadniony wniosek wydłużony, a termin zakończenia prac nie wskazywał 3 miesięcy, a został określony na 30 listopada br.

Anna Czuchra

Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu

 

Odpowiedź burmistrza Mosiny

Kwestia odpowiedzialności

Mieliśmy świadomość, iż wycofanie się z programu tzw. „schetynówki”, w ramach którego miały być wybudowane ulice Czarnokurz, Chopina i Świerkowa wzbudzi pytania, czy nawet kontrowersje. Zwłaszcza mieszkańcy wymienionych ulic mogą czuć się zawiedzeni. Trudno nam było podjąć tą decyzję.

Kierowaliśmy się jednak odpowiedzialnością za budżet całej gminy. Wojewoda zaproponował gminie 82.001 zł z możliwością zwiększenia ilości środków. Nie wiedzieliśmy jednak, kiedy i o ile zwiększy. Musielibyśmy zadłużyć gminę na ok. 6.000.000 zł (tyle kosztowałoby wybudowanie ulic), aby rozpocząć inwestycję.

Po rozstrzygnięciu przetargu mielibyśmy tylko 3 miesiące na realizację inwestycji. W tym czasie nie zdążylibyśmy tego wykonać i nie moglibyśmy uzyskać dofinansowania. Dlatego wycofaliśmy się z tego zadania w ramach „schetynówki”.

Będziemy je realizować sukcesywnie w własnych środków. Odpowiedzialnie.

Przemysław Mieloch

Zastępca Burmistrza Gminy Mosina

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (35)

  • no comments
    poniedziałek, 13 lip, 2015, 14:26:52 |

    Kolejny przykład braku profesjonalizmu, a nawet debilizmu mosińskich władz. Potrafią tylko hejtować (w tym przypadku Wlkp Urząd Wojewódzki). A my, mieszkańcy będziemy dalej jeździć po dziurach i w tumanach kurzu bo nasz nowy burmistrzunio, nieobcykany w sprawach dotacji nie wiedział, że wysokość dotacji oraz terminy można zwiększyć i przedłużyć. Brawo!

  • orient
    poniedziałek, 13 lip, 2015, 14:33:19 |

    no comments poczekaj na wyjaśnienia starego mieszkańca – dowiesz się jak gmina dobrze na tym wyszła :)

    „Wobec zagwarantowania przez Wojewodę jedynie 82.001,00 zł i ryzykownego czasu na wykonanie inwestycji, Gmina wycofała się z realizacji tego zadania w ramach zgłoszonego projektu. Będzie je wykonywać z własnych środków, w dłuższym terminie.

    UM”

  • śmiech na sali
    poniedziałek, 13 lip, 2015, 14:40:40 |

    „Będzie je wykonywać z własnych środków, w dłuższym terminie.” – równie dobrze mogli napisać, że kładą na to laske i tyle. WSTYD!

  • oburzony
    poniedziałek, 13 lip, 2015, 18:02:21 |

    Stary mieszkaniec (MK), a raczej stara mieszkanka wie bardzo dobrze jak pomieszać, aby wyszło, że burmistrz zrobił wszystko ( wedłu mnie NIC, aby inwestycja była wykonana)! Komletny brak profesjonalizmu, logicznego myślenia, strategii rozwoju gminy, a szkoda słów…ktoś go wybrał- ale jeszcze tylko 3 lata!

  • stary mieszkaniec
    poniedziałek, 13 lip, 2015, 19:32:44 |

    Do wszystkich którzy błędnie twierdzą to co twierdzą
    https://www.gazeta-mosina.pl/2012/szkola-w-krosnie-subwencje/
    Nie zaprzeczam że znam Panią MK co sobie bardzo chwalę, ale nie zamierzam udowadniać że nie jestem wielbłądem. Swoje zdanie na temat perypetii budowy drogi wypowiedziałem. Jest znana powiedź burmistrza w tej sprawie, z którą się zgadzam (każdy może mieć swoje zdanie nie koniecznie zgodne z moim lecz oparte na prawidłowym rozeznaniu sprawy poparte argumentami)Na dzień dzisiejszy ich nie widzę i dlatego powstrzymam się od dyskusji.Pozdrawiam :)

  • zenek
    poniedziałek, 13 lip, 2015, 23:37:33 |

    Dziękuję GMP na pełne wyjaśnienie sprawy, bo reszta milczy.Z wiadomych powodów nie będzie budowy na Osiedlu Czarnokurz żadnych dróg.Amen.

  • muniek
    wtorek, 14 lip, 2015, 15:53:06 |

    Niestety poprzednia ekipa zamiast rozprowadzić działki przeznaczone pod budowę indywidualnym odbiorcom za przyzwoitą cenę poszła na skróty i sprzedała te tereny deweloperom za grosze. Uzyskiwane dochody ze sprzedaży indywidualnym odbiorcom przeznaczać na rozwój zaniedbanej od lat infrastruktury ( niekiedy od wojny. U nas robiono deweloperom prezenty( czemu)? ( niby za przyspieszony rozwój ) patrz osiedle Olszynka i budowa ul Piaskowej z dofinansowaniem, za te pieniądze mogłyby być utwardzone ulice np. na Czarnokurzu. Teraz obecna ekipa musi borykać się z tak rozrośniętą do granic ilością mieszkań oraz zwiększonym zapotrzebowaniem na infrastrukturę drogową,kanalizacyjną, wodociągową, itp( nie mówiąc o miejscach w szkołach{z tego powodu poprzednicy wpadli na genialny pomysł budowa szkoły wiejskiej w mieście Mosina ( chyba ewenement na skalę kraju)}takie myślenie jeszcze długo będzie zbierało zwoje żniwo.
    Trzeba wierzyć w słowa z-zcy burm że ulice te będą wykonywane ze środków własnych Odpowiedzialnie.

  • orient
    wtorek, 14 lip, 2015, 16:16:30 |

    Obarczając winą poprzedników i w myśl zasady „winny się tłumaczy” potwierdzasz tylko, że to obecna władza popełniła błąd, z którą jak sądzę masz wiele wspólnego. Prawda?

  • Muniek
    wtorek, 14 lip, 2015, 16:23:22 |
  • Iza
    wtorek, 14 lip, 2015, 18:56:48 |

    Ja chciałabym zapytać, kiedy gmina wybuduje drogi na osiedlu Za Barwą, na Nowym Krośnie, na Osiedlu nr 3, kiedy zrobi drogi w Rogalinku i w Pecnej? Bo my już mamy dosyć tego biadolenia. Czarnokurz to nie jest jedyna część gminy, gdzie są potrzeby w zakresie utwardzania ulic.

  • bis
    wtorek, 14 lip, 2015, 22:05:21 |

    To fakt Iza, ale z takim podejściem władz to tutaj długo nic na lepsze się nie zmieni

  • Magda
    środa, 15 lip, 2015, 11:34:22 |

    to wszystko to dziwne jest. Wszyscy się irytują, że zabrakło tego , czy owego, ale prawda jak zwykle jest sierotą. Fajnie, że jest sobie taka pani radna Szymczak co lubi krzyczeć i komentować -ale o ileż bardziej tez rozdzierałaby szaty gdyby gmina nie zdążyła z realizacją (jak twierdzi gmina)zamierzonej inwestycji i przyszłoby do zapłacenia kary + odsetki karne.Faktycznie czas był karkołomnie za krótki – patrząc na zwykłe przeprowadzenie procedur przetargowych. Zastanówmy się zanim zaczniemy potępiać działania ” nie poprawne politycznie”.Wpis ten nie oznacza, że jestem zadowolona z władzy. Pan Burmistrz okazuje się być jeszcze bardziej nie udolny niż myślałam. Ktoś to kiedyś skomentował ,że wpadliśmy ” z deszczu pod rynnę” – liczę , jednak, że to drobne potknięcia i w finale będzie inaczej. Mam też pytanie, jak to jest – kto doradza burmistrzowi Rysiowi – słyszałam , ze wszystkie ważne decyzje są podejmowane na spotkaniach Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Ziemi Mosińskiej. Dlaczego do tej pory nie zrobiono porządku ze starymi pracownikami gminy? ( starymi to nie oznacza wiekowymi , ale tymi nie przyjemnymi, traktującymi z góry każdego kto przychodzi)Kiedy panie z Urzędu przestaną być najważniejsze?

  • Muniek
    środa, 15 lip, 2015, 15:49:39 |

    @ Magda ::: Doradzać może każdy, jednak decyzje Burmistrz podejmuje samodzielnie.

  • Stefan
    środa, 15 lip, 2015, 17:02:33 |

    Niestety burmistrz ma doradców wielu i to najgorszych z możliwych. Sam niestety nie zrobi nic i o niczym nie zadecyduje, bo na niczym się nie zna i jest jak dziecko we mgle.

  • stary mieszkaniec
    sobota, 25 lip, 2015, 10:09:01 |

    sprostowanie teleskopu :
    http://poznan.tvp.pl/20882279/17072015-godz2000
    Na końcu Teleskopu ( 18,18 min )

  • Niezadowolny obywatel
    wtorek, 28 lip, 2015, 10:58:20 |

    Pani Kaptur, Panie Ryś, Koalicjo. Zanim objęliście władze w Mosinie trąbiliście wszem i wobec, że trzeba rozmawiać. Jak tylko udało wam się wyszarpać stery władzy znienawidzonym poprzednikom przestaliście pisać o sprawach gminy i zaczęliście moderować swoje strony tak, żeby dopuszczać tylko wypowiedzi wygodne dla siebie (i pewnie przez Was pisane). Mogę powiedzieć, że kłamaliście, tak samo jak ze swoimi obietnicami wyborczymi siedzicie teraz cicho. Na początku twierdziliście, że potrzeba wam czasu na ich spełnienie, teraz mija kolejny miesiąc a tu nic. Nawet krytyczne ale spokojne wypowiedzi, nie są dopuszczane do ogółu. Muszę powiedzieć wprost – nie podoba mi się Wasz styl rządzenia i jako obywatel miasta i płatnik podatków wymagam od Was więcej zaangażowania na rzecz gminy, bo wg opinii mojej i wielu innych mieszkańców jesteście totalnie nieskuteczni.

  • odpowidzialny obywatel
    wtorek, 28 lip, 2015, 11:32:31 |

    No cóż pani przewodnicząca: istotne jest to, że kwota dofinansowania może zostać przyznana w wysokości do 50%! I to jest najistotniejsze, a zadaniem władz jest starać się, żeby tak się stało. Jeśli nie potrafią, to dlaczego pchaliście się do steru? To jest właśnie odpowiedzialność – wziąć się do pracy, a nie tylko ciągle się pochylać i mydlić oczy.

  • Gość
    wtorek, 28 lip, 2015, 15:24:55 |

    Dotknąłeś tu sedna sprawy. Może lecz nie musi.

  • odpowidzialny obywatel
    wtorek, 28 lip, 2015, 20:01:28 |

    Masz rację, bo trzeba by się wykazać, żeby dostać.I tu jest problem – popędzić towarzystwo burmajstrów do roboty, a nie do pochylania się. Inne gminy mogą zgarniać, my nie?

  • Gość
    wtorek, 28 lip, 2015, 22:47:43 |

    Zauważ że i w naszej jak i tych co zgarniają budżety i wnioski przygotowywali poprzednicy.

  • mieszkaniec
    środa, 29 lip, 2015, 8:57:19 |

    To już jest naprawdę męczące zganiać wszystko na poprzedników. Zamiast siedzieć na dupie i pisać bzdurne komentarze radze wziąć się w końcu do roboty i coś z tym w końcu zrobić. Mam przeczucie, że jedyną komentującą frakcją jest mosińska koalicja, a reszta mieszkańców ma to głęboko w … miejscu, w którym plecy tracą swą szlachetną nazwę.

  • Gość
    środa, 29 lip, 2015, 10:02:15 |

    @ mieszkaniec — To nie zganianie na poprzedników tylko stwierdzenie faktu. W innych( gminach „tych co zgarniają”) chwalą sobie że poprzednicy dobrze przygotowali wnioski dzięki czemu można kontynuować planowane inwestycje.Podsuń swoje stosowne pomysły zamiast obrażać jednych i drugich komentujących( choć tych drugich w bardziej kulturalny sposób)

  • mieszkaniec
    środa, 29 lip, 2015, 10:18:08 |

    Nikogo nie obraziłem ani nie miałem takiego zamiaru, proszę nie wkręcaj mi czegoś, czego nie zrobiłem. Podkreślam tylko FAKT, że strategią mosińskiej obecnej władzy jest próba przerzucania winy na poprzednią. A dobre wnioski można pisać choćby dzisiaj – co by następcom było lepiej. Ale tak perspektywicznego myślenia, sądząc po podejściu P. Rysia i spółki, raczej nie należy się spodziewać.

  • Tinto
    środa, 29 lip, 2015, 10:25:46 |

    Jak patrze na porządek obrad XVI sesji Rady Miejskiej w Mosinie i na faktyczne potrzeby i problemy gminy to naprawdę dochodzę do wniosku, że tu się nic nie dzieje i raczej szybko się to nie zmieni.

  • odpowiedzialny obywatel
    środa, 29 lip, 2015, 10:38:52 |

    To znaczy przez 3 kolejne lata (już) obecna władza będzie się odpychała poprzednikami? Dziś wniosków nie pisze się? Przecież takiego zastoju to nigdy nie było! Jak długo można się pochylać? A może burmajstry mają wakacje i dlatego tak to wygląda. Ludzie ogarnijcie się, bo będą to stracone lata, marazm i spychanie własnej nieudolności na poprzedników to nie jest rozwiązanie. A może rzeczywiście lepiej nich nic nie robią, bo tylko narozrabiają i kto to odkręci.

  • Gość
    środa, 29 lip, 2015, 19:26:43 |

    @ Tinto Gdybyś zaglądał na BIP to byś wiedział że się coś dzieje.
    http://tiny.pl/gxck9
    http://tiny.pl/gxckc

  • odpowiedzialny obywatel
    środa, 29 lip, 2015, 19:41:29 |

    Masz rację Anonim- coś się dzieje, jak wszędzie – płynie czas, a właściwie ucieka bezproduktywnie!

  • Gość
    czwartek, 30 lip, 2015, 9:31:20 |

    @ odpowiedzialny obywatel(?) — Nie wiem na jakiej podstawie wysuwasz takie stwierdzenia zajrzyj chociaż w 3 ostatnie sprawozdania miesięczne burmistrza( znajdziesz tam skondensowane info co się dzieje w urzędzie, a tym samym w gminie) Trochę martwi że nowa ekipa po staremu wydaje tak dużo WZ (i tu można mieć słuszne zarzuty)

  • Tinto
    czwartek, 30 lip, 2015, 9:42:22 |

    Co z tego, że „coś” się dzieje, gdy nie są publicznie omawiane i podejmowane decyzje na najważniejsze tematy .

  • Gość
    czwartek, 30 lip, 2015, 10:19:55 |

    Nie wiem czy byłeś na tej sesji tan były omawiane takie ważne sprawy.
    http://czasmosiny2.pl/?p=1079
    Masz prawo ( twoim zdaniem )takie tematy wywołać i poprosić o głos na najbliższej XVI sesji Rady ( 06. 08 g 17 ) ul Dworcowa 4

  • Tinto
    czwartek, 30 lip, 2015, 10:37:03 |

    Dziękuję za źródła, ale pisze o potrzebie zmian tu i teraz, a nie chowania głowy w piasek. Tak było podczas wskazanej „debaty”, w której mieszkańcy nie zostali nawet dopuszczeni do głosu.

  • odpowiedzialny obywatel
    czwartek, 30 lip, 2015, 10:51:31 |

    Pani przewodnicząca mnie nie interesuje ile razy i jaki urzędnik był na szkoleniu. Mnie interesuje to, co dzieje sie dobrego w mojej okolicy, a tu klapa! Wszystko jest odkladane na później, aż burmajstry sie pochylą. Z tego nic nie wynika, bierze się wszystko na przeczekanie. I proszę nie wątpić, że jestem odpowiedzialnym obywatelem (?), bo to nie najlepiej świadczy o pani i traktowaniu mieszkańców. To, że nie wie pani kim jestem nie upoważnia do takiego traktowania albo wątpienia w moja odpowiedzialność, proszę zatem wstrzymać się z takimi insynuacjami.

  • Gość
    czwartek, 30 lip, 2015, 15:44:40 |

    Chyba masz rozdwojenie jaźni. Gdzie tu widzisz wpisy Pani przewodniczącej. Nie jestem nawet radnym, a co dopiero przewodniczącym,jestem normalnym obywatelem tej gminy i właśnie jako odpowiedzialny zaglądam na bip i tam doszukuje się co się dzieje w naszej gminie (i nie o szkolenia tu chodzi choć to też ważne) lecz np. inwestycje w toku lub w przygotowaniu( wskazałem linki)patrz szczególnie na ref. inwestycji i rozwoju gminy.
    @Tinto jeśli chodzi Ci o to że mieszkańcy nie zostali dopuszczeni do głosu to zapoznaj się z tym materiałem:http://czasmosiny2.pl/?p=1079

  • świadomy obywatel
    czwartek, 30 lip, 2015, 16:29:25 |

    To sie nazywa przygadywał kocioł garnkowi: anonim vel stary mieszkaniec!

  • Gość
    czwartek, 30 lip, 2015, 17:11:33 |

    No nareszcie, ale od dziś możesz mnie tytułować Prezydent

Skomentuj