Redakcja GMP | sobota, 21 lis, 2015 | 1 Komentarz

Kiedy warto kupować opony radialne a kiedy diagonalne?

Na rynku oponiarskim wyróżnia się dwa rodzaje opon – diagonalne i radialne. Czym różnią się one względem siebie i w które najlepiej wyposażyć swoje auto?

Standardowa opona diagonalna

Od wielu dekad pojazdy mechaniczne wyposażane są w opony diagonalne, nazywane również oponami krzyżowymi.
Ich konstrukcja opiera się na minimum dwóch warstwach kordu, ułożonych skośnie względem siebie pod kątem od 20 do 40 stopni do płaszczyzny symetrii opony. Kord to gumowe nici osnowy, które oplatają czoło i bok opony. Na ogół osnowa wykonana jest z mocnych i sztywnych materiałów:

  • sztucznego jedwabiu,
  • stalowych linek,
  • nylonu.

Nowoczesna opona diagonalna

Kord biegnie przez cały przekrój opony i odpowiada za cierne połączenie ogumienia z obręczą oraz szczelność stopki opony.
Osadzenie to musi być na tyle stabilne, aby przenosiło na nawierzchnię siły napędowe silnika samochodu, a z drugiej strony natychmiast odpowiadało na siłę hamowania.

Cechą charakterystyczną opon diagonalnych jest duża sztywność, co nie wpływa korzystnie na przyczepność podczas jazdy po łuku.
Mają one mniejszy moment bezwładności w porównaniu z oponami radialnymi, ale dobrze tłumią drgania i mają wysoką odporność na
uszkodzenie boku.

Uwaga!

Korzystając z opon diagonalnych nie można rozwijać zbyt wysokich prędkości – powyżej 100 km/h, co wyklucza je z użytku w nowoczesnych samochodach osobowych o wysokich mocach. Były one wykorzystywane w motoryzacji na początku XX wieku. Obecnie montowane są jedynie w niektórych motocyklach, motorowerach, pojazdach roboczych i terenowych.

Nowoczesna opona diagonalna

Najczęściej w sprzedaży znajdują się radialne opony – sklep stacjonarny lub internetowy oferuje je w wielu rozmiarach i typach.
Są to opony całoroczne, letnie i zimowe, dopasowane pod kątem różnych marek samochodów.

Ciekawostka

Opony radialne zostały po raz pierwszy zaprezentowane przez braci Michelin w 1935 roku,
ale z uwagi na sytuację rynkową, do sprzedaży weszły dopiero w 1946 roku.

Opony radialne nazywane są również oponami promieniowymi, ponieważ ich drutówka połączona jest przez kord promieniowo i ma postać drobnych stalowych linek. Nici osnowy nie krzyżują się, ale rozciągnięte są równolegle względem siebie, tworząc kąt prosty z
płaszczyzną symetrii opony. Opona jest dodatkowo wzmocniona warstwą opasania, występującą pomiędzy osnową a bieżnikiem.

Takie ogumienie ma mniejsze opory toczenia niż typ diagonalny i jest trwalsza, na co wpływa brak krzyżowania się nici kordu.
Jej wadą jest gorsza zdolność do tłumienia drgań. Boki opony radialnej są bardziej elastyczne, przez co ma ona lepszy kontakt z nawierzchnią drogi podczas jazdy na wprost i pokonywaniu zakrętów. Kąty znoszenia są mniejsze niż w oponach diagonalnych.

W praktyce kierowca w sklepach stacjonarnych i internetowych dla swojego auta kupuje zawsze opony radialne, cechujące się wysoką nośnością, możliwością przenoszenia większych sił bocznych oraz wyższym komfortem jazdy w różnych warunkach na drodze.

Informacje jak prawidłowo dobrać opony do samochodu znajdziesz tutaj

Napisano przez Redakcja GMP opublikowano w kategorii Aktualności

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (1)

  • Gość
    czwartek, 20 wrz, 2018, 19:13:48 |

    Na paliwie

Skomentuj