Justyna Bryske | czwartek, 30 lip, 2015 | komentarzy 28

Kto ma pierwszeństwo?

Z powodu artykułu pt. „Są światła, ale jest niebezpiecznie„, który zamieściliśmy na naszej stronie w internecie wywiązała się dyskusja wielu czytelników „Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej”. Na ich wątpliwości dotyczące tego, kto ma pierwszeństwo przy działających światłach na skrzyżowaniu ulic: Wawrzyniaka, Leszczyńska, Mostowa, odpowiada  mł. asp. Maciej Święcichowski z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu:


– „Kierowcy, którzy jadą ul. Wawrzyniaka i skręcają w prawo, w ul. Mostową przy zapalonym zielonym świetle, mają pierwszeństwo przed kierowcami skręcającymi z ul. Leszczyńskiej w lewo (czyli w ulicę Mostową, w kierunku ronda Budzyń). Jeżeli jednak kierowcy skręcający w prawo z ul. Wawrzyniaka mają zapaloną zieloną strzałkę, pozwalającą na warunkowy skręt w prawo, muszą ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu„. (JB)

skrzyżowanie Wawrzyniaka Leszczyńska Śremska

skrzyżowanie Wawrzyniaka Leszczyńska Śremska

 

Napisano przez Justyna Bryske opublikowano w kategorii Aktualności, Mosina

Wasze komentarze (28)

  • Kier
    czwartek, 30 lip, 2015, 18:18:35 |

    Dziękuję redakcji za wyjaśnienie problematyki takiego skrzyżowania, normalnie zaprojektowanego. Niestety niepełne, bo to skrzyżowanie nie jest normalnie zaprojektowane. Kto ma pierwszeństwo: jadę ulicą Leszczyńską, mam sygnalizator z zielonym światłem i skręcam w lewo w ulicę Mostową, jednocześnie z ulicy Wawrzyniaka inny pojazd skręca w Mostową. Oczywiście zależy to od tego, czy pojazd z Wawrzyniaka ma zielone światło, czy „strzałkę”, czego niestety nie wiem (przepuścić czy nie?). A wystarczy nie dopuszczać do warunkowego skrętu w prawo z Wawrzyniaka w czasie gdy na Leszczyńskiej jest zielone. Kolejny rozpisywany ostatnio problem to skręt z Mostowej w Leszczyńską i przejście dla pieszych. Wystarczy wstawić sygnalizator tuż przed przejściem, na którym światło czerwone zapali się kiedy piesi będą mieli włączone (na życzenie) zielone. No i nie włączać „strzałki” na prawo przy zielonym na przejściu.

    • Bartas
      piątek, 21 cze, 2024, 2:25:50 |

      Jak nie wiadomo kiedy jest strzałka a kiedy mają zielone? Kiedy jadący z ul. Leszczyńskiej mają zielone światło, to tak samo wtedy jadący z Wawrzyniaka mają zielone (czy jadą na wprost czy skręcają w prawo). Więc jeśli z Leszczyńskiej skręcamy w lewo to ustępujemy po pierwsze tym co jadą z Wawrzyniaka prosto, po drugie ustępujemy tym co jadą z Warzyniaka w prawo bo i my mamy ich po prawej (zasada skrzyżowań równorzędnych). Jedyna sytuacja kiedy na tym skrzyżowaniu pojawią się zielona strzałka dla skręcających w prawo z Wawrzyniaka w Mostową, to moment kiedy zielone światło mają jadący ze Śremskiej i z Mostowej. Właśnie wtedy kierowcy skręcający w prawo z Wawrzyniaka muszą ustępować pierwszeństwa jadącym ze Śremskiej w Mostową.

      • Gość
        piątek, 21 cze, 2024, 9:12:09 |

        To jest zwykłe skrzyżowanie a ludzie traktują je jakby było z kosmosu.

  • Gość
    czwartek, 30 lip, 2015, 19:03:58 |

    Na sygnalizatorze przed przejściem (od strony apteki jest migający pomarańczowy ludzik w momencie kiedy na tym przejściu włączone jest zielone dla pieszego(może mało widoczny i należało by go zdublować

  • auto
    piątek, 31 lip, 2015, 11:07:26 |

    Rzeczywiście kierowca jadący z Leszczyńskiej nie wie czy wjeżdżający ze skrętu w Mostową ma wyświetloną strzałkę czy zielone, powoduje to ( przy ustępowaniu pierwszeństwa przez jadącego z lewo-skrętu) zablokowanie całego skrzyżowania ( a sznurek pojazdów z Leszczyńskiej jest zazwyczaj długi)
    Sygnalizacja winna być tak ustawiona by wymuszała na użytkownikach pewne zachowania zwiększające bezpieczeństwo, a nie odwrotnie. Jest to możliwe gdyż ta sygnalizacja jest wyposażona w pętle indukcyjne umożliwiające liczenie pojazdów, a nasilenie z wjazdu z Wawrzyniaka jest niewspółmiernie niskie do ilości z Leszczyńskiej. Tym bardziej że :
    Art 25
    4.Kierującemu pojazdem zabrania się:
    1)wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
    oraz
    Odmienne od europejskich rozwiązania w polskim prawie o ruchu drogowym
    Polskie prawo o ruchu drogowym wypracowało rozwiązania odmienne od stosowanych w niektórych krajach Unii Europejskiej. Część z nich odbiega od rozwiązań zawartych w Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym. Zalicza się do nich:
    brak norm dla sygnalizacji świetlnej, które zakazywałyby jednoznacznie budowy skrzyżowań, w których dochodzi do przecinania się kierunków ruchu w jednej fazie działania sygnalizacji, w szczególności ruchu pieszego i kołowego (zielone strzałki w prawo włączające się w momencie gdy piesi mają zielone światło, brak realizacji prawa do jazdy w lewo w osobnym cyklu nie krzyżującym się z zielonym światłem dla pieszych itp.);
    niespójne przepisy dotyczące krzyżowania ruchu samochodowego z ruchem pieszych i rowerzystów, niechroniące skutecznie słabszych uczestników ruchu; m.in. brak jednoznacznego pierwszeństwa przejścia po pasach dla pieszych i – przy zmianie kierunku ruchu przez kierującego samochodem – przejazdu po przejazdach rowerowych[5];
    brak bezwarunkowego zakazu umieszczania tablic, ogłoszeń, oznaczeń lub urządzeń, które mogłyby być mylnie wzięte za znaki lub inne urządzenia służące do kierowania ruchem[6].
    Według opinii Biura Analiz Sejmowych w sytuacji kolizji norm ustawy – prawo o ruchu drogowym oraz Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 r. pierwszeństwo stosowania przysługuje przepisom Konwencji.
    Za:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_o_ruchu_drogowym

    • Bartas
      piątek, 21 cze, 2024, 1:55:57 |

      Jak nie wiadomo? Wszystko jest dość proste. Kiedy jadący z ul. Leszczyńskiej mają zielone światło, to tak samo wtedy jadący z Wawrzyniaka mają zielone (czy jadą na wprost czy skręcają w prawo). Więc jeśli z Leszczyńskiej skręcamy w lewo to ustępujemy po pierwsze tym co jadą z Wawrzyniaka prosto, po drugie ustępujemy tym co jadą z Warzyniaka w prawo bo i my mamy ich po prawej (zasada skrzyżowań równorzędnych). Jedyna sytuacja kiedy na tym skrzyżowaniu pojawią się zielona strzałka dla skręcających w prawo z Wawrzyniaka w Mostową, to moment kiedy zielone światło mają jadący ze Śremskiej i z Mostowej. Właśnie wtedy kierowcy skręcający w prawo z Wawrzyniaka muszą ustępować pierwszeństwa jadącym ze Śremskiej w Mostową.

  • ....
    piątek, 31 lip, 2015, 12:13:07 |

    nie róbcie z kierowców idiotów!! skoro zapala mi się zielona strzałka to jako kierowca wiem że muszę przepuścić innych bo jest to dla mnie warunkowe pozwolenie więc oczywistym jest że się zatrzymam i przepuszczę. Jeśli jednak mam zielone światło – o czym WIEDZĄ!! kierowcy jadący z Leszczyńskiej bo sami muszą przepuścić auta jadące na wprost z Wawrzyniaka – czyli mają tak samo zielone światło jak ja skręcający w prawo to naprawdę nie rozumiem w czym jest tutaj problem i dlaczego Mosiniacy tak jeżdżą?? Spotkałam się z autami na nr rejestracyjnych „obcych”, którzy jadąc prawidłowo zostali strąbieni przez tutejszych mieszkańców że się niby wpychają z Wawrzyniaka… przestaje mnie dziwić już dlaczego Mosiniacy mają taka opinię negatywną wśród ludzi …..

  • ŁOŁ
    piątek, 31 lip, 2015, 12:48:46 |

    I tak trzymać!

  • Kier
    piątek, 31 lip, 2015, 14:24:47 |

    „….” widzę że nigdy nie jechałeś z Wawrzyniaka w Leszczyńską czy Mostową, zielone na Wawrzyniaka zmienia się wcześniej na czerwone niż na Leszczyńskiej a kiedy to nastąpi i na dodatek nie ma na Wawrzyniaka jadącego na wprost nie wiesz czy jest zielone czy strzałka. Negatywne opinie o kierowcach nie są związane tylko z Mosiną. Kierowca z mniejszej miejscowości, jeżdżący mniej i wolniej będzie zachowywał się „ostrożniej” niż „doświadczony” kierowca np. z Kościana, czy Krosna. Nie pamiętasz chyba jak zaczynałeś jeździć samochodem :).

  • auto
    niedziela, 2 sie, 2015, 15:45:48 |

    @ ….
    Jak sam stwierdzasz dla Ciebie to oczywiste, dla innych nie i dlatego idiocieją bo niezbyt wiedzą jak się zachować w takiej sytuacji. Ciekawe gdzie mieszkańcy noszą te trąbki by trąbić na przyjezdnych?

  • Wiola
    poniedziałek, 3 sie, 2015, 11:01:39 |

    że nie doszło tam jeszcze do nieszczęścia to cud, dopiero jak się stanie porządny wypadek ktoś zajmie się tematem na poważnie.

  • Gość
    poniedziałek, 3 sie, 2015, 11:51:26 |

    @Wiola tam średnio co kilka dni jest jakiś wypadek albo stłuczka, na szczęście nie było jeszcze ze skutkiem śmiertelnym ale sądzę, że nie raz było tego blisko

  • auto
    poniedziałek, 3 sie, 2015, 15:02:27 |

    Stłuczek tak często nie ma jak pisze @ anonim choć bywają, a na tym prawo-skręcie z Wawrzyniaka powinien być moim zdaniem zamontowany sygnalizator( kierunkowy) S3b i chyba problem by zniknął.

  • immox
    piątek, 7 sie, 2015, 12:31:17 |

    To skrzyżowanie jest i tak niebezpieczne. Tak samo skręt z Wawrzyniaka na Śremską jest prawie nie możliwe do bezpiecznego wykonania.
    Najlepszym rozwiązaniem było stare ustawienie świateł, gdzie zielone miała tylko jedna ulica. I sprawnie to działało i nie było tego typu problemów.

  • gosia
    piątek, 14 sie, 2015, 0:54:18 |

    Dosyć często skręcam z Wawrzyniaka w Mostową i prawda jest taka że gdy ja mam zielone światło nie strzałkę zielone zapala się na leszczyńskiej. Nie mogę tego pojąć jak to jest zaprojektowane i z przepisów wynika że mam pierwszeństwo tylko dla mnie to jest coś nie halo żeby jadący z leszczyńskiej w tym momencie stali na skrzyżowaniu. Tam w ogóle nie powinno być tego osobnego lewo skrętu.

  • jaroslaw
    piątek, 21 sie, 2015, 0:09:10 |

    TEMAT TEGO SKRZYZOWANIA JEST OMAWIANY JUZ B.DLUGO I TRUDNO MIMO TYLU UWAG USTALIC KTO MOZE TO ROZPATRZYC – NAPRAWDE TAK PO „LUDZKU” MOZNA ZLIKWIDOWAC SWIATLO ZIELONE PRZY PRAWOSKRECIE A ZASTAPIC DLUZSZA STRZALKA.TEN PRAWOSKRET NIE JEST PASEM JAZDY LECZ ODCINKIEM DROGI I NALEZY TO ROZPATRYWAC JAKO ODDZIELNY CYKL SWIATLA. ROWNIEZ LEWOSKRET W UL.WAWRZYNIAKA POKRYWA SIE Z JAZDA NA WPROST UL.SREMSKA CO UTRUDNIA JAZDE WPROST.. TE SPRAWY OZNAKOWANIA RUCHU DROGOWEGO W MOSINIE PRZEDSTAWILEM W URZEDZIE W STYCZNIU 2014 I NAWET BYLEM CZLONKIEM KOMISJI KTORA OPINIOWALA ZE NALEZY COS Z TYM ZROBIC I UZASADNIALA …… KATASTROFALNE OZNAKOWANIA RUCHU DROGOWEGO I ULIC SA TRUDNE W MOSINIE I TEN KTO KRYTYKOWAL MOSINIAKOW TO MUSZE GO ZMARTWIC PONIEWAZ KIEROWCY OBCY MAJA PROBLEMY LUB SMIEJA SIE JEST TEGO BARDZO DUZO I JEST TO B.NIEBEZPIECZNE . POZDRAWIAM ZYCZE BEZPIECZNEJ JAZDY I OPIEKI SW, KRZYSZTOFA…

  • M.M
    środa, 27 lip, 2016, 23:15:50 |

    Kierowców wysłać na ponowny kurs z teorii z lat 1990 i może trochę więcej kultury na drodze ? nie tylko na tym skrzyżowaniu ale na wszystkich drogach 🙂

  • K.K
    czwartek, 29 wrz, 2016, 8:17:39 |

    To skrzyżowanie to istne nieporozumienie. Gdybym za każdym razem skręcając z Wawrzyniaka w Mostową na zielonym świetle nie zahamował przed nie ustępującym pierwszeństwa skręcającym w lewo z leszczyńskiej w mostową to juz dawno miałbym w najlepszym przypadku skasowany samochod… Najgorsze ze osoby z lewoskrętu wogole nie widza problemu i rzucają pretensjami.
    Niech ktos wyłączy zielone światło do skrętu w prawo z Wawrzyniaka w Mostowa i zastąpi je strzałką…. Wystarczy.

  • Olaf
    czwartek, 29 wrz, 2016, 12:42:09 |

    Zgadzam się z moim przedmówcą. Problem trwa już ładne pare lat a do tej pory nikt z tym nic nie zrobił. Wątpię aby kierowcy kiedykolwiek sami nauczyli na nim prawidłowo poruszać. Rozwiązanie zaproponowane K.K ma sens i rozwiązałoby problem. Pytanie dlaczego nikt się tym wgminie nie zajmie? Nawet jakaś zwykła tabliczka z „przypomnieniem”, że skręcający w lewo ustępują tym co skręcają w prawo choć śmieszna to by wystarczyła. To skrzyżowanie jest dość bardzo niebezpieczne dlatego tym bardziej się dziwię, że od tylu lat jest przez drogowców olewane.

  • mosinianin
    niedziela, 9 paź, 2016, 12:08:57 |

    rozbiją auto urzędnikowi i będzie to powód do skutecznych działań.Urzędnik nie musi być z Mosiny.

  • Gość
    niedziela, 9 paź, 2016, 22:46:40 |

    Znak drogi podpozadkowanej jest za sygnalizatorem wiec jak jest? To skzyzowanie to porazka

  • anonim1
    poniedziałek, 10 paź, 2016, 14:40:17 |

    @Olaf, K.K

    skręcając z Wawrzyniaka w prawo (w kierunku ronda) po przejechaniu pasów masz znak A-7 (ustąp pierwszeństwa). W związku z tym wyjeżdżając z tego łącznika musisz ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom- także tym skręcającym z Leszczyńskiej w lewo (w stronę ronda).

    • Bartas
      piątek, 21 cze, 2024, 2:08:28 |

      Oj kodeks drogowy się kłania. Skręcając z Warzyniaka w prawo jest znak ustąp pierwszeństwa tyle że obowiązuje on w momencie kiedy światła są wyłączone. Jadąc z Wawrzyniaka na wprost mamy znak Stop i co mając zielone każdy musi się zatrzymać? Śremska z Mostową to droga główna a Wawrzyniaka i Leszczyńska to drogi podporządkowane, ale znaki obowiązują tylko wtedy kiedy światła są wyłączone lub ulegną awarii.

  • Olaf
    poniedziałek, 10 paź, 2016, 15:34:22 |

    @anonim1 jest jeszcze coś takiego jak hierarchia znaków i tutaj przy włączonych światłach zwracasz uwagę na nie, a nie na znaki pionowe.

  • K.K.
    poniedziałek, 10 paź, 2016, 17:37:00 |

    @anonim1 – gratuluje znajomosci przepisów drogowych…

    Wlasnie przez takie interpretacje jest tam niebezpiecznie. Światła to światła. Dlaczego jadąc prosto leszczyńska nie zatrzymujesz sie na stopie???

  • Lol
    poniedziałek, 10 paź, 2016, 18:25:48 |

    Jak spojrzeć na metody szkolenia młodych kierowców to wcale się nie dziwie takiej „znajomości” przepisów. Zamiast uczyć rzeczy praktycznych to się uczą żeby nie przekroczyli linii parkowania o centymetr a zachowania na drodze, wyprzedzanie, nie powodowanie korków … po co! ważne żeby na egzaminie ujeb..

  • Kierowca spiskowca
    piątek, 14 sty, 2022, 21:46:34 |

    Pochodzę z innego województwa, i już wiem dlaczego zawsze najwięcej wypadków, tam gdzie mieszkałem było z udziałem PZ-tów. Niby prosta sprawa – zielone, ustepujesz, skręcającym w lewo ale nie tutaj 🙂 Tu kazdy ma swoją teorię na każdym skrzyżowaniu, a to na Wawrzyniaka to już zaraz swój fanpage założą, że tu w lewo masz pierwszeństwo bo tamten ma strzałkę pewnie. Haha i jeszcze zwyzywa do tego
    … kodeksu chyba z połowa kierowców nawet nie czytała, każdy tutaj najmądrzejszy 🙂

  • Rodowity PZ
    piątek, 14 sty, 2022, 22:52:34 |

    @kierowca spiskowca – masz rację. To skrzyżowanie jest porąbane i uczy złych nawyków. Pewnie minie 30 lat zanim ktoś w urzędzie zawnioskuje do Starosty o inną organizacje ruchu. Inną czyli prawidłową. A jeśli jeszcze na to nałożymy, to co piszesz, że wielu kierowców mimo posiadania prawa jazdy nie do końca jest obeznana w przepisach to potem mamy awantury i wyzwiska.

Skomentuj