Czytelnicy GMP | czwartek, 7 Maj, 2015 |

WIOSENNY DETOX – sposób na odzyskanie dobrego samopoczucia

Dieta oczyszczająca jest idealnym sposobem na dodanie sobie energii, polepszenie samopoczucia i odzyskanie sił witalnych. Jest to bardzo specyficzny rodzaj diety, ukierunkowany na podwyższenie wydolności organizmu poprzez wypłukanie substancji szkodliwych. Dzięki temu nie tylko ciało i umysł lepiej funkcjonują, ale także poprawia się wygląd zewnętrzny – m.in. skóry, włosów i paznokci. Dietę oczyszczającą powinno stosować się okresowo, a jej długość oraz częstotliwość zastosowania uzależnić od trybu życia.

Cel diety oczyszczającej: Podstawowym  zadaniem tego typu diety jest dostarczenie organizmowi niezbędnych składników, które pomogą uregulować przemianę materii. Te szkodliwe substancje, które występują w dużych ilościach w zanieczyszczonym powietrzu, fast food’ach czy napojach, gromadzą się nie tylko w komórkach naszego ciała, ale także w przestrzeni międzykomórkowej, działając destabilizująco i niszcząco na komórki. Po usunięciu toksyn, ciało odzyskuje siły witalne, a skóra zdrowy wygląd. Dieta ta nie powoduje szybkiej utraty masy ciała, a raczej sprzyja pozbyciu się zalegających, toksycznych złogów. Jest przy okazji niskokaloryczna, opiera się głównie na produktach z dużą zawartością błonnika pokarmowego oraz warzywach i owocach. Produkty te cechują się również niskim i średnim indeksem glikemicznym, co sprawia, że organizm zaczyna zużywać tkankę tłuszczową i pozbywa się nagromadzonych w niej szkodliwych produktów.
Ogólne zasady diety oczyszczającej:

  • Dieta powinna trwać minimum od 3 dni do maksymalnie 7 dni
  • Podstawą  są rośliny jako naturalne źródło antyoksydantów, detoksykantów, witamin
    i składników mineralnych, czyli: WARZYWA I OWOCE! Istotne są również warzywa kiszone, które są źródłem bakterii fermentacji mlekowej, wpływające korzystnie na florę jelitową. Warzywa i owoce powinno się spożywać w postaci surówek, zup wielowarzywnych i soków (najlepiej świeżo wyciśniętych). Ponadto warzywa i owoce są bogate w błonnik, oczyszczający jelita ze złogów metabolicznych przy jednoczesnym korzystnym wpływie na skład mikroflory jelitowej.
  • Zioła funkcjonalne oraz herbata biała i zielona. Nieodzownym elementem detoksu są napary z ziół (na bazie kolendry, kopru włoskiego, pokrzywy, rumianku, dziurawiec, skrzyp polny, mięta a także wiele innych) oraz zielona bądź biała herbata. Dania można przyprawiać suszonymi ziołami (bazylia, oregano, tymianek) oraz przyprawami: kminek, gałka muszkatołowa, imbir.
  • Siemię lniane korzystnie wpływa na funkcje układu pokarmowego, a kleik przygotowany na jego bazie przynosi ulgę przy dolegliwościach żołądkowo-jelitowych. Poza tym jest bogatym w kwasy omega-3, fitozwiązki (lignany) oraz witaminy i minerały.
  • WODA mineralna – najlepiej 2 litry dziennie. Jest ona doskonałym rozpuszczalnikiem dla wielu substancji a także tworzy właściwe środowisko dla wielu reakcji biochemicznych. Aby pozbyć się toksycznych związków z organizmu w wielu przypadkach muszą być one rozpuszczone w wodzie (często w formie związanej np. z białkami) i dostarczone do nerek. Reakcje chemiczne zachodzące w wątrobie polegające na neutralizacji szkodliwych substancji również zachodzą w środowisku wodnym. Aby wszystkie te procesy mogły zachodzić w optymalnym tempie konieczne jest utrzymywanie odpowiedniej ilości wody w organizmie. Należy pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej ilości wody a także mieć na uwadze, że po/w trakcie wysiłku fizycznego powodującego intensywne pocenie trzeba uzupełniać płyny. Osoby pijące dużo kawy powinny także uzupełniać wodę z względu na to, że kawa zwiększa jej wydalanie z moczem (ma działania moczopędne a więc prowadzi do utraty wody).
  • Rezygnacja z:  napojów gazowanych, kawy i czarnej herbaty oraz z używek (alkohol, papierosy). Wyeliminowanie cukru, soli i tłuszczu, a także żywności wysokoprzetworzonej tj. produkty cukiernicze, dania typu fast-food.
  • Opcjonalnie w zależności od restrykcji w diecie mogą pojawić się fermentowane napoje mleczne typu kefir bądź jogurt, a także lekkostrawne zboża typu ryż, proso (kasza jaglana), kasza kukurydziana

Rodzaje kuracji oczyszczających: Istnieje kilka rodzajów diet oczyszczających. Różnią się one od siebie długością trwania kuracji, spożywanymi produktami oraz ilością posiłków i przyjmowanych kalorii na dzień. Choć dieta oczyszczająca nie jest typową dietą odchudzającą, to ze względu na małą ilość kalorii zawartych w posiłkach, często dochodzi do pewnej redukcji wagi. Czas trwania, w zależności od rodzaju diety oczyszczającej waha się zazwyczaj od trzech dni do dwóch tygodni.

  • Dieta warzywna dr Ewy Dąbrowskiej. Najbardziej popularna obecnie dieta oczyszczająca w naszym kraju. Opracowana przez rodzimą specjalistkę dieta oparta na warzywach, której kluczowym elementem jest odblokowanie naturalnego mechanizmu oczyszczania się organizmu z toksyn poprzez bardzo restrykcyjne przygotowaną dietę ubogą w kalorie i bardzo bogatą w antyoksydanty, witaminy i błonnik.
  • Dieta owocowa. Jest bardzo popularnym rodzajem diety oczyszczającej nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dzięki odpowiednio dobranym posiłkom o ściśle określonym składzie, przyjmowanym o odpowiedniej porze stosując tę wyjątkowo skuteczną dietę odczuwanie głodu jest minimalne lub żadne.
  • Dieta oczyszczająca jabłkowa. Przez 1–2 dni spożywa się tylko jabłka, ale w dowolnej ilości. Zawierają one pektyny, które wymiatają z przewodu pokarmowego zalegające resztki, a pieczone poprawiają pracę trzustki i wątroby. Na przykład na śniadanie surowe jabłka, na obiad pieczone, a na kolację surówkę z jabłek doprawioną jogurtem. Pije się zieloną herbatę, sok z jabłek i herbatkę jabłkową .
  • Dieta cytrynowa. Prosta w zastosowaniu kuracja oparta o picie soku na bazie cytryn. Mało jeszcze rozpowszechniona w Polsce za to od dziesiątek lat bardzo popularna w USA i Kanadzie. Stosowały ją m.in.: Beyonce, Angelina Jolie i Naomi Campbell.
  • Dieta oczyszczająca owocowo-warzywna. Przez 3 dni spożywa się warzywa i owoce surowe, ugotowane na parze lub w małej ilości wody, także zupy jarzynowe na wodzie i kiszonki. Potrawy można doprawić oliwą, ziołami, sokiem z cytryny. Pije się świeże soki oraz ziołowe i owocowe herbatki.
  • Dieta oczyszczająca oparta o soki – jest to najbardziej radykalna dieta oczyszczająca. Przez okres od jednego do trzech dni spożywa się tylko i wyłącznie napoje – głównie soki owocowo-warzywne. Założeniem tej diety jest dostarczenie organizmowi dużej dawki witamin z naturalnych źródeł oraz użycie maksymalnej ilości płynów do wypłukania toksyn.

 

  • Dieta koktajlowa – przez 2 tygodnie oprócz warzyw, owoców, 10 dag chudego mięsa (cielęciny, piersi kurczaka lub indyka) oraz produktów zbożowych z grubego przemiału codziennie wypija się 3 szklanki koktajlu z kefiru i owoców świeżych albo mrożonych (truskawki, maliny, porzeczki).
  • Dieta śliwkowa- wieczorem zalewa się wrzątkiem 10 suszonych śliwek i odstawia na noc. Rano na czczo spożywa się wodę i śliwki. Następnie ponownie zalewa się kolejną porcję śliwek  wrzątkiem i odstawia do wieczora. Przed snem powtarza się poranną czynność. W czasie diety spożywa się dużo warzyw i owoców, chude mięso albo ryby, kasze i fermentowane produkty mleczne. Kurację stosuje się przez 10 dni.
  • Dieta zbożowa – jest bezpieczniejsza niż diety warzywne lub owocowe. Polega na jedzeniu wyłącznie gotowanych ziaren pszenicy albo dzikiego ryżu. Do picia wybiera się herbatki ziołowe. Dla urozmaicenia można jeść także kiełki i natkę pietruszki. Ta dieta może trwać ok. 12 dni.
  • Dieta urozmaicona – jest najbardziej bezpieczną formą diety oczyszczającej. Powinna trwać około 7 dni. Przez pierwsze 2–3 dni spożywa się warzywa i owoce (surowe lub gotowane) i pije samodzielnie wyciśnięte soki owocowe i/lub warzywne. Od 4. dnia można włączyć do diety 1/2 l dziennie fermentowanych produktów mlecznych (kefir, jogurt naturalny, maślanka). W 5 dniu dodatkowo można wprowadzić  grube kasze, ryż dziki, płatki, otręby, W dniach 6 -7 dodaje się chudy biały ser, porcję ryby lub mięsa drobiowe, np. piersi z kurczaka, indyka albo cielęcinę.

 

W jaki sposób toksyny będą usuwane z organizmu: Szkodliwe substancje będą wydalane z organizmu wraz z moczem, z wydychanym powietrzem i przez śluzówki. Może to powodować nieprzyjemny zapach moczu i potu, język może pokryć się białym nalotem, a oddech będzie nieświeży. Niektóre osoby w tym czasie czują się osłabione. Im więcej toksyn  nagromadziło się  w organizmie, tym bardziej przykre mogą być skutki uboczne oczyszczania.

Dla kogo przeznaczona jest dieta oczyszczająca? Dieta oczyszczająca zalecana jest tylko osobom zdrowym. Jest ona szczególnie zalecana osobom odczuwającym ciągłe zmęczenie oraz prowadzącym niezdrowy tryb życia obfitujący w przetworzone jedzenie, kawę, alkohol i papierosy. Może przynieść korzyść także ludziom przechodzącym rekonwalescencję po chorobie lub wypadku, zwłaszcza gdy leczenie obejmowało przyjmowanie dużej ilości silnych leków. Doskonałym pomysłem jest ponadto stosowanie diety oczyszczającej bezpośrednio po intensywnym okresie odchudzania. W czasie szybkiej redukcji tkanki tłuszczowej uwalniają się z niej także zgromadzone, nieraz latami, toksyny. Aby skutecznie się ich pozbyć warto przeprowadzić kurację oczyszczającą

Najlepszy czas na dietę oczyszczającą: Najlepszy okres na kurację oczyszczająca to weekend lub urlop. Oczyszczanie organizmu można przeprowadzać o każdej porze roku w zależności od zapotrzebowania. Większy dostęp do świeżych warzyw i owoców, które są istotnym elementem diety oczyszczającej, w okresie wiosennym sprawia, że wiele osób decyduje się na kuracje właśnie wczesną wiosną. Dodatkowo ma na to też wpływ fakt, że podczas zimy często zaniedbywane są ćwiczenia fizyczne oraz zdrowa dieta i dochodzi do akumulacji toksyn w naszym organizmie. Diety oczyszczające zaleca się stosować co pewien czas, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania oraz trybu życia.

Przeciwwskazania do diety oczyszczającej: Nie poleca się diety oczyszczającej m.in. dzieciom, dojrzewającym chłopcom i dziewczętom,  kobietom w ciąży oraz w okresie karmienia piersią, a także osobom z chorobami układu pokarmowego, poważnymi chorobami krążenia,  i z dysfunkcją układu moczowego.
Beata Banaszyńska

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu: 9.9/10 (Głosujących: 11)
WIOSENNY DETOX – sposób na odzyskanie dobrego samopoczucia, 9.9 out of 10 based on 11 ratings
Napisano przez Czytelnicy GMP Posted in Felieton

Skomentuj