Jacek Sobota | środa, 22 cze, 2016 |

Burze, które nadejdą lada dzień

Od pewnego czasu coraz częściej nękają nas burze, co jest tego powodem? Ponieważ w tych dniach czeka nas kolejny spektakl pogodowy, warto się przyjrzeć procedurze powstawania burz, a oto one:

W upalne i wilgotne powietrze silne prądy wznoszące tworzą chmury kłębiaste cumulusy, a te szybko przekształcają się w cumulonimbusy czyli wysokie chmury kłębiaste, którym towarzyszą nagle porywy wiatru ulewy, błyskawice i grzmoty.

Chmura burzowa Cumulonimbus

Chmura burzowa Cumulonimbus

Chmury cumulonimbus potrafią rozbudować się w pionie na kilka kilometrów, tworząc u swej góry zimne warstwy a u dołu ciepłą podstawę, to ta różnica temperatur jest powodem silnych opadów i prądów powietrza. Zimna górna warstwa powietrza tworzy chłodny prąd zstępujący ku podstawie chmury, który zaznacza się porywistym wiatrem poprzedzającym na ogół nadejście burzy. Jeśli nagle pojawi się ostry wiatr, to możecie być pewni że za 10-15 minut pojawi się spektakl pogodowy.

Krople chmur zawierają ładunki elektryczne. W chmurach kłębiastych deszczowych, w których tworzą się szczególnie pokaźne krople wody i sporych rozmiarów kryształki lodu, siła tych ładunków jest wyjątkowo duża. Powstają one na skutek ocierania się, zderzania i rozpadania kropel i kryształów. Prądy wznoszące przenoszą słupki lodowe naładowane dodatnio ku wierzchołkowi chmury, a prądy zstępujące i opady transportują ładunki ujemne ku jej podstawie. Przyczyny takiego rozłożenia ładunków elektrycznych w chmurach, to znaczy ześrodkowania elektryczności o tym samym znaku w jednej części chmury, co powoduje powstawanie olbrzymich napięć pola elektrycznego atmosfery w chmurach oraz między chmurami i ziemią, ciągle nie są całkiem jasne.

Rozmieszczenie ładunków w chmurze przyczynia się do powstania różnicy napięć między odmiennie naładowanymi jej częściami. Ziemia reaguje na ujemny ładunek dolnej części chmury zepchnięciem elektronów z powierzchni gruntu i pozostawieniem przy powierzchni naładowanego dodatnio obszaru znajdującego się bezpośrednio pod cumulonimbusem. Ponieważ powietrze jest bardzo słabym przewodnikiem elektryczności, wyrównanie potencjałów odbywa się nie poprzez długotrwały przepływ ładunków, ale w postaci potężnej iskry zwanej błyskawicą lub piorunem (wtedy, gdy ładunek biegnie z chmury do ziemi).
Teraz wszystko jasne?

Napisano przez Jacek Sobota opublikowano w kategorii Aktualności, Felieton

Jacek Sobota

Kapitan żeglugi wielkiej zawsze "pochłonięty" morzem i wszystkim co z tym związane. Autor wielu publikacji związanych z polską żeglugą morską oraz ekspert w dziedzinie prognozowania pogody.

Skomentuj