Redakcja GMP | czwartek, 31 Sie, 2017 |

Holowanie auta? Samodzielnie czy z pomocą?

Holowanie auta? Zastanów się, czy chcesz to robić samodzielnie, czy z pomocą drogową. Z jednej strony możesz oszczędzić pieniądze, z drugiej strony możesz zapłacić więcej, choćby za szkody powstałe w trakcie holowania. Pamiętaj, że jeśli chcesz holować samodzielnie, musisz to robić zgodnie z przepisami.

hol na lince

Do warsztatu http://kuta-autoserwis.pl trafiają samochody, które z różnych przyczyn potrzebują holowania. Najczęściej na skutek awarii lub kolizji. Najczęściej, auta posiadają polisę AC, korzystają z pomocy drogowej i usługi lawety, więc holowanie pojazdu nie nastręcza właścicielowi większych problemów, bo wystarczy się tutaj zdać na profesjonalistę. Zdarza się jednak tak, że kierowca zdaje się na pomoc uczynnych znajomych, którzy pomogą zaciągnąć auto do warsztatu. Decydując się jednak na samodzielne holowanie samochodu, należy zdawać sobie sprawę, że trzeba to robić zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa, z dużą dozą wyobraźni, tak, aby nie narobić sobie i swojemu samochodowi jeszcze większej szkody.

Holowanie drugiego pojazdu nie jest czynnością prostą.

Holowanie drugiego pojazdu nie jest czynnością prostą. Najbardziej docenia się tutaj doświadczenie kierowcy, który siedzi za kierownicą auta holującego. Mało doświadczony kierowca będzie miał problem z płynnym ruszaniem i hamowaniem, a od tego wiele w końcu zależy w chwili, gdy na z tyłu do jego auta doczepiony jest drugi samochód. Z drugiej strony, doświadczonych rutyniarzy gubi rutyna, która powoduje, że niektóre istotne zasady są po prostu ignorowane lub pomijane.

Jakie auta można holować? O ile pomoce drogowe mogą na lawecie przewozić każdy samochód, zarówno sprawny, jak i zepsuty, powypadkowy, zabytkowy, sportowy i całkiem współczesny, o tyle holować wolno tylko i wyłącznie samochody, które uległy awarii i nie są w stanie samodzielnie jechać dalej. Pojazd holowany nie musi być dopuszczony do ruchu, czyli może mieć na przykład nieważny dowód rejestracyjny.

Czym holować?

Czym holować? O ile z pomocą drogową nie ma problemu, ponieważ firmy dysponują specjalistycznym sprzętem, a w tym lawetami z profesjonalnymi platformami załadowczymi, czy holownikami typu “motyl” (czyli “widły” ), o tyle chcąc wykonać holowanie we własnym zakresie powinieneś wiedzieć, że możesz to zrobić na holu sztywnym lub giętkim. Na holu giętkim holować można auta, które mają sprawne układy hamulcowe oraz układ kierowniczy, natomiast na sztywnym holu można holować samochody ze sprawnym jednym układem hamulcowym. NIE WOLNO holować pojazdów z niesprawnym układem kierowniczym lub niesprawnymi hamulcami. To już jest zadanie dla pomocy drogowej.

Holowanie auta na lince

Holowanie auta na lince

Gabaryty aut holowanych mają znaczenie

Gabaryty aut holowanych mają znaczenie. Teoretycznie możesz Fiatem Pandą ciągnąć za sobą auto dostawcze, na dodatek wyładowane towarem. Prawo na to pozwala. Jednak, jako odpowiedzialny kierowca powinieneś przewidywać, że w momencie holowania musisz brać pod uwagę odpowiednie proporcje między holowanymi autami. Mniej ucierpi inny dostawczak holującego busa, prawda? No, i powinieneś pamiętać o jednym ważnym przepisie, który dotyczy holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekroczyć rzeczywistej masy pojazdu holującego.

zaladunek na lawete

Załadunek pojazdu na lawetę

Nie można holować zepsutego auta w nieskończoność

Nie można holować zepsutego auta w nieskończoność. Tak naprawdę holowanie zepsutego auta powinno trwać jak najkrócej, do najbliższego warsztatu lub innego miejsca, gdzie bezpiecznie można auto naprawić. Umownie przyjmuje się, że dystans holowania auta nie powinien przekraczać 100 kilometrów. W skrajnych przypadkach holowanie na większe odległości można przypłacić mandatem, dlatego, skoro masz zamiar dostarczyć auto zepsute w Zakopanem do zaufanego serwisu w Poznaniu, lepiej zleć to pomocy drogowej, takiej jak http://lawety.w.poznaniu.pl , która dostarczy twoje auto pod wskazany adres, bez względu na kilometry, które trzeba pokonać.

Absolutnie nie wolno holować auto po autostradzie

Absolutnie nie wolno holować auto po autostradzie pojazdem prywatnym. Taki przywilej posiadają tylko pojazdy przeznaczone do holowania, będące wyposażeniem profesjonalnej pomocy drogowej. W Poznaniu, na autostradzie A2, może holować auta między innymi http://transportmaszynpoznan.com, również auta ciężarowe, autobusy, ale też auta osobowe i dostawcze. Przywilej holowania po autostradach nie oznacza, że mogą one holować samochody przez całą długość autostrady. Ustawodawca zezwolił na holowanie pojazdów przez pomoc drogową tylko do najbliższego zjazdu z autostrady lub miejsca obsługi podróżnych. Zakaz holowania po autostradach podyktowany jest względami bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na autostradach osiągane są wysokie prędkości (140 km/h), a dopuszczalna prędkość holowania poza obszarem zabudowanym wynosi 60 km/h. Holując pojazd i stosując się do obowiązujących przepisów staniesz się zagrożeniem dla innych podróżujących autostradą.

holowanie na sztywnym holu

holowanie na sztywnym holu

Pamiętaj o prawidłowym oznaczeniu pojazdu holowanego

Pojazd holowany musi być odpowiednio oznaczony. Dlatego po lewej stronie powinien znajdować się ostrzegawczy trójkąt odblaskowy, a jeśli widoczność jest słaba, powinien mieć również włączone światła pozycyjne. Lina holownicza powinna znajdować się w miejscach do tego przeznaczonych, czyli odpowiednio hakiem czy gwintem w który można wkręcić zaczepy liny holowniczej. Informacje o zaczepach znajdziesz w książce pojazdu. Nie wolno zaczepiać auta o hak holowniczy z kulą, przeznaczony do holowania przyczep, tak samo jak nie powinno się zaczepiać o zderzaki czy inne ruchome części. Nie wolno również zaczepiać liny po przekątnej, gdyż istnieje tu ryzyko przekraczania pasa lub pobocza przez holowany pojazd.

Koniecznie pamiętaj o bezpieczeństwie podczas holowania

Koniecznie pamiętaj o bezpieczeństwie podczas holowania, a ono jest gwarantowane przez odpowiednią długość liny holowniczej (od 4 do 6 metrów), ewentualnie sztywnego holu o długości 3 metrów. Połączenie powinno być zobaczycie przemiennymi pasami białymi i czerwonymi, albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej na środku. Ze stacyjki holowanego auta nie wolno wyjmować kluczyka, a sama stacyjka powinna mieć włączony zapłon, aby nie zablokowała się kierownica, wspomaganie kierownicy oraz układ hamulcowy.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu: 8.7/10 (Głosujących: 9)
Holowanie auta? Samodzielnie czy z pomocą?, 8.7 out of 10 based on 9 ratings
Napisano przez Redakcja GMP Posted in Aktualności

Tagi:

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Skomentuj