Trwa modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II – odcinek: Czempiń – Poznań. Według planów, prace mają zakończyć się przed wakacjami. Przedstawiamy najważniejsze założenia projektu i zmiany w poszczególnych miejscowościach.
Modernizacja linii kolejowej E59
Przedstawiamy najważniejsze założenia projektu – są to przede wszystkim:
– poprawa bezpieczeństwa podróżnych, kierowców i pieszych poprzez modernizację przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych;
– usprawnienie systemu sterowania ruchem na całej długości modernizowanej linii;
– zwiększenie prędkości do 160 km /h dla pociągów osobowych i 120 km/h dla towarowych (na trasie Wrocław – Poznań skróci to czas przejazdu do około 30 minut);
– ograniczenie uciążliwości dla okolicznych mieszkańców oraz środowiska naturalnego.
Z najważniejszych zmian w poszczególnych miejscowościach warto wymienić:
Stacja kolejowa Czempiń. Tutaj prace obejmowały między innymi przebudowę peronów z elementami małej architektury takiej jak: ławki wolnostojące, kosze na śmieci, tablice informacyjne. Wybudowano tu także nowoczesne windy, które umożliwiają sprawną komunikację między peronami, a znajdującym się poniżej przejściem podziemnym. Prace objęły także między innymi modernizację budynku nastawni oraz systemu sterowania ruchem, umożliwiającego zwiększenie prędkości przejazdu i poprawy bezpieczeństwa na tej linii.

W rejonie przystanku osobowego Iłówiec prace objęły natomiast między innymi przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego. Położono nowe torowisko oraz płyty betonowe zwiększające bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przejazd wyposażono w nowoczesne rogatki.
W pobliżu miejscowości Nowinki wybudowano bezpieczne przejście dla zwierząt, tzw. ekodukt. Umożliwia on szczególnie większym zwierzętom bezpieczne przejście na drugą stronę torów. W rejonie miejscowości Drużyna Poznańska wybudowano bezkolizyjne przejście pieszo-rowerowe. Zapewnia ono bezpieczeństwo zarówno pieszym, rowerzystom jak i pociągom jadącym tą linią. Aby zapewnić komfort życia mieszkańców, wybudowano ekrany akustyczne pochłaniające hałas przejeżdżających pociągów.
Modernizacja linii E59 wymaga gruntownej przebudowy mostu nad kanałem Mosińskim. W ramach prac zostanie wybudowana nowa płyta pomostowa oraz odnowione przyczółki.

W Puszczykówku prace objęły między innymi przebudowę peronów. Zamontowano antypoślizgową płytę peronową, położono także granitową kostkę. Prace w miejscowości Puszczykowo dotyczyły między innymi przebudowy przejścia dla pieszych. Wybudowano tunel pod torowiskiem – piesi mogą korzystać ze schodów, natomiast rowerzyści i wózkowicze z odpowiednio wyprofilowanych zjazdów. Modernizując przystanek Puszczykowo, zadbano o dostosowanie jego architektury do zabytkowego charakteru obiektu – dotyczyło to w szczególności wiat i elementów małej architektury.

W rejonie Łęczycy jednym z elementów modernizacji była budowa wiaduktu drogowego. Dwupoziomowy wiadukt w części dolnej umożliwia poruszanie się zarówno pociągów jak i samochodów., w części górnej umiejscowiono jezdnię, ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych. Trwają także intensywne prace przy budowie wiaduktu kolejowego w Mosinie. Obiekt istotnie usprawni komunikację i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tutaj także przebudowano peron, by usprawnić obsługę pasażerów.
W Luboniu na całym modernizowanym odcinku gruntownie przebudowano linię kolejową, zmodernizowano wszystkie warstwy podbudowy torów. W poznańskiej dzielnicy Dębiec kompleksową modernizacja został objęty przystanek osobowy. Komfort pasażerom zapewnią: nowe wiaty, ławki, system informacji pasażerskiej i odpowiednio wyprofilowane perony z antypoślizgową nawierzchnią. W Poznaniu w ciągu ul. Czechosłowackiej wybudowano nowy wiadukt kolejowy umożliwiający bezkolizyjne krzyżowanie się ruchu kołowego i kolejowego. W dolnej części umiejscowiono jezdnię, a także ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych.

Na początku kwietnia 2017 r. skończą się roboty torowe między Luboniem a Mosiną i przy peronach w Puszczykowie i Puszczykówku.
Modernizacja między Poznaniem a Czempiniem jest realizowana w ramach fazy II projektu: „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap III odcinek Czempiń – Poznań.” Wartość prac fazy II to około 360 mln zł. Całość projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską wynosi ponad 940 mln zł, z czego przeszło 667 mln zł stanowią fundusze unijne.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

przecież to kpina, że w Puszczykówku zadbano o zabytkową architekturę. no chyba, że zasłonięcie peronem budynku i kuriozum budowlane to sprytny plan ochrony zabytków
I co dzisiaj bardzo ważne w porównaniu z samochodem – taniej!
Czy ktoś wie o ile skróci się czas jazdy pociągów po remoncie na odcinku z Mosiny do Poznania?
Na tak krótkim odcinku, czas przejazdu nie skróci się specjalnie, będzie to oscylowało koło minuty. Lecz na pewno podróż będzie wygodniejsza, i czeka nas zdecydowania mniej utrudnień, awarii, opóźnień.