Salon VW Berdychowski Łukasz Grabowski radny w sejmiku woj. wielkopolskiego Osa Nieruchomości Mosina - działki, mieszkania, domy Wielkanoc w Starym Browarze w Poznaniu - złap zająca w apce
Redakcja GMP | piątek, 7 kwi, 2017 | komentarze 4

Koleją szybciej, wygodniej i bezpieczniej

Trwa modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II – odcinek: Czempiń – Poznań. Według planów, prace mają zakończyć się przed wakacjami. Przedstawiamy najważniejsze założenia projektu i zmiany w poszczególnych miejscowościach.

Modernizacja linii kolejowej E59

Przedstawiamy najważniejsze założenia projektu – są to przede wszystkim:

– poprawa bezpieczeństwa podróżnych, kierowców i pieszych poprzez modernizację przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych;
– usprawnienie systemu sterowania ruchem na całej długości modernizowanej linii;
– zwiększenie prędkości do 160 km /h dla pociągów osobowych i 120 km/h dla towarowych (na trasie Wrocław – Poznań skróci to czas przejazdu do około 30 minut);
– ograniczenie uciążliwości dla okolicznych mieszkańców oraz środowiska naturalnego.

Z najważniejszych zmian w poszczególnych miejscowościach warto wymienić:

Stacja kolejowa Czempiń. Tutaj prace obejmowały między innymi przebudowę peronów z elementami małej architektury takiej jak: ławki wolnostojące, kosze na śmieci, tablice informacyjne. Wybudowano tu także nowoczesne windy, które umożliwiają sprawną komunikację między peronami, a znajdującym się poniżej przejściem podziemnym. Prace objęły także między innymi modernizację budynku nastawni oraz systemu sterowania ruchem, umożliwiającego zwiększenie prędkości przejazdu i poprawy bezpieczeństwa na tej linii.

przystanek kolejowy w Iłówcu

W rejonie przystanku osobowego Iłówiec prace objęły natomiast między innymi przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego. Położono nowe torowisko oraz płyty betonowe zwiększające bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przejazd wyposażono w nowoczesne rogatki.

W pobliżu miejscowości Nowinki wybudowano bezpieczne przejście dla zwierząt, tzw. ekodukt. Umożliwia on szczególnie większym zwierzętom bezpieczne przejście na drugą stronę torów. W rejonie miejscowości Drużyna Poznańska wybudowano bezkolizyjne przejście pieszo-rowerowe. Zapewnia ono bezpieczeństwo zarówno pieszym, rowerzystom jak i pociągom jadącym tą linią. Aby zapewnić komfort życia mieszkańców, wybudowano ekrany akustyczne pochłaniające hałas przejeżdżających pociągów.

Modernizacja linii E59 wymaga gruntownej przebudowy mostu nad kanałem Mosińskim. W ramach prac zostanie wybudowana nowa płyta pomostowa oraz odnowione przyczółki.

most kolejowy nad Kanałem Mosińskim w trakcie modernizacji

most kolejowy nad Kanałem Mosińskim w trakcie modernizacji

W Puszczykówku prace objęły między innymi przebudowę peronów. Zamontowano antypoślizgową płytę peronową, położono także granitową kostkę. Prace w miejscowości Puszczykowo dotyczyły między innymi przebudowy przejścia dla pieszych. Wybudowano tunel pod torowiskiem – piesi mogą korzystać ze schodów, natomiast rowerzyści i wózkowicze z odpowiednio wyprofilowanych zjazdów. Modernizując przystanek Puszczykowo, zadbano o dostosowanie jego architektury do zabytkowego charakteru obiektu – dotyczyło to w szczególności wiat i elementów małej architektury.

budowa przejścia dla pieszych w Puszczykowie

W rejonie Łęczycy jednym z elementów modernizacji była budowa wiaduktu drogowego. Dwupoziomowy wiadukt w części dolnej umożliwia poruszanie się zarówno pociągów jak i samochodów., w części górnej umiejscowiono jezdnię, ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych. Trwają także intensywne prace przy budowie wiaduktu kolejowego w Mosinie. Obiekt istotnie usprawni komunikację i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tutaj także przebudowano peron, by usprawnić obsługę pasażerów.

W Luboniu na całym modernizowanym odcinku gruntownie przebudowano linię kolejową, zmodernizowano wszystkie warstwy podbudowy torów. W poznańskiej dzielnicy Dębiec kompleksową modernizacja został objęty przystanek osobowy. Komfort pasażerom zapewnią: nowe wiaty, ławki, system informacji pasażerskiej i odpowiednio wyprofilowane perony z antypoślizgową nawierzchnią. W Poznaniu w ciągu ul. Czechosłowackiej wybudowano nowy wiadukt kolejowy umożliwiający bezkolizyjne krzyżowanie się ruchu kołowego i kolejowego. W dolnej części umiejscowiono jezdnię, a także ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych.

przystanek kolejowy Poznań - Dębiec

przystanek Poznań – Dębiec

Na początku kwietnia 2017 r. skończą się roboty torowe między Luboniem a Mosiną i przy peronach w Puszczykowie i Puszczykówku.

Modernizacja między Poznaniem a Czempiniem jest realizowana w ramach fazy II projektu: „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap III odcinek Czempiń – Poznań.” Wartość prac fazy II to około 360 mln zł. Całość projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską wynosi ponad 940 mln zł, z czego przeszło 667 mln zł stanowią fundusze unijne.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

peron na dworcu w Mosinie po modernizacji

peron na dworcu w Mosinie po modernizacji

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (4)

  • kasia
    sobota, 8 kwi, 2017, 10:44:26 |

    przecież to kpina, że w Puszczykówku zadbano o zabytkową architekturę. no chyba, że zasłonięcie peronem budynku i kuriozum budowlane to sprytny plan ochrony zabytków

  • Jj
    poniedziałek, 10 kwi, 2017, 12:56:39 |

    I co dzisiaj bardzo ważne w porównaniu z samochodem – taniej!

  • Jacek
    czwartek, 13 kwi, 2017, 12:56:03 |

    Czy ktoś wie o ile skróci się czas jazdy pociągów po remoncie na odcinku z Mosiny do Poznania?

  • kolejarz
    środa, 19 kwi, 2017, 15:00:59 |

    Na tak krótkim odcinku, czas przejazdu nie skróci się specjalnie, będzie to oscylowało koło minuty. Lecz na pewno podróż będzie wygodniejsza, i czeka nas zdecydowania mniej utrudnień, awarii, opóźnień.

Skomentuj