OC i AC za granicą – co obejmują polisy?
Wakacje to czas wyjazdów, w tym także zagranicznych. Nie wszyscy wybierają samolot – wielu turystów ceni sobie wygodę własnego auta i wolność, jaką daje podróżowanie samochodem. Z Polski można udać się na urlop autem do wielu pięknych zakątków Europy, jak Chorwacja, Włochy, Czechy. Jak podróżowanie autem, to tylko z ważnymi polisami AC i OC. Czy są one ważne za granicą? Jakie pokrywają usługi za granicą? Sprawdź!
Ważność OC za granicą
Polskie OC jest ważne w 32 krajach europejskich, sygnatariuszy Porozumienia Wielostronnego, jak informuje ekspert od OC samochodu z Klaro. To państwa należące do Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, takie jak: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Serbia, Szwajcaria, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy, Węgry i Cypr. Ubezpieczenie OC z Polski obejmuje też: Lichtenstein, Monako, San Marino, Wyspy Normandzkie, Gibraltar, Wyspę Man i Wyspy Owcze. Warto pamiętać, że OC działa jedynie w przypadku spowodowania wypadków z własnej winy – chroni przed finansowymi skutkami stłuczek, kolizji i innych zdarzeń drogowych, w których doszło do szkody uszkodzenia ciała lub spowodowania uszczerbku na zdrowiu osób trzecich. Z OC nie trzeba się martwić, że z własnej kieszeni konieczne będzie pokrycie szkód i wypłata odszkodowania. Tanie ubezpieczenie OC jest możliwe do znalezienia, wystarczy podążać za poradami z https://klaro.pl/najtansze-oc/.
Gdzie OC nie działa? Zielona Karta.
Niestety polskie OC nie obowiązuje w całej Europie. Są kraje, gdzie wymagany jest dodatkowy dokument, aby mieć pokrycie odpowiedzialności cywilnej. Ten dokument to Zielona Karta i jest on konieczny podczas prowadzenia pojazdu w krajach takich jak: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Maroko, Mołdawia, Macedonia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina
Co robić w przypadku stłuczki za granica?
Jeśli doszło do stłuczki i kierowca podróżujący za granicą jest sprawcą, to należy spisać oświadczenie podobnie jak ma to miejsce w Polsce. Wspólne oświadczenie powinno być w wersji polskiej i angielskiej. Wzór takiego dokumentu warto mieć ze sobą w podróży. W przypadku braku dokumentu, nieznajomości angielskiego i niemożliwość porozumienia się z drugim kierowcą, najlepiej zawołać policję. Jeśli zaś sprawcą jest inny kierowca, a stłuczka miała miejsce na ternie UE, należy dochodzić roszczeń od zagranicznego TU sprawcy wypadku. Polskie TU może pośredniczyć w tym procesie.
Ważność AC za granicą
Polisa autocasco działa tak samo za granicą, jak w Polsce, o ile obowiązuje także poza Polską. Są bowiem dostępne polisy AC działające jedynie na terenie kraju. Można je w dowolnym momencie rozszerzyć także na zagranicę, jednak nie da się tego zrobić czasowo – taka ochrona będzie już obowiązywać do końca trwania umowy AC. Zasadniczo AC zapewnia ochronę w sytuacji wypadków i stłuczek z winy kierującego lub zdarzeń będących wynikiem działań osób trzecich albo skutkiem katastrof naturalnych, żywiołów. Jednakże niektóre TU mogą ograniczać zakres ochrony za granicą w wybranych krajach. Częstym przypadkiem jest wyłączenie wypłacenia odszkodowania za kradzież na terenie Białorusi i Rosji, z racji wysokiego ryzyka skradzenia auta w tych państwach. Zawsze przed wyjazdem należy sprawdzić w OWU, czy takie wyłączenie pewnych zakresów AC na terenie danych krajów obowiązuje i czego dotyczą.
AC za granicą – likwidacja szkody
Jak postępować w razie wystąpienia szkody, która może być zlikwidowana z AC kierowcy? Przede wszystkim ważne jest jak najszybsze poinformowanie TU. Nie należy czekać na powrót do kraju, a niezwłocznie zgłosić na infolinię ubezpieczyciela albo przez Internet zaistniałą szkodę. Brak zgłoszenia w wyznaczonym terminie może zdyskwalifikować w procesie uzyskania odszkodowania. Czy do naprawy szkody dojdzie za granicą? Raczej nie. Jeśli pojazd nadaje się do użytkowania, kierowca musi wrócić nim do kraju i na miejscu dojdzie do likwidacji szkody. W wyjątkowych sytuacjach szkoda zostanie naprawiona za granicą, należą do nich:
- Sytuacja, w której naprawa jest niezbędna, aby kontynuować podróż i wrócić do kraju.
- Sytuacja, w której koszty naprawy za granicą nie przekraczają limitów ustalonych w OWU.
Kierowca zapewnia wtedy naprawę na własną rękę w miejscowym zakładzie, a po powrocie otrzymuje zwrot kosztów naprawy. Warto dokładnie przeczytać OWU lub skonsultować się z TU, aby upewnić się, że dana sytuacja pozwala na naprawę zagranicą i będzie możliwość zwrotu kosztów.