T-Roc Salon VW Berdychowski Łukasz Grabowski radny w sejmiku woj. wielkopolskiego Osa Nieruchomości Mosina - działki, mieszkania, domy Wielkanoc w Starym Browarze w Poznaniu - złap zająca w apce
Redakcja GMP | wtorek, 16 kwi, 2019 | komentarzy 17

Most, który powinien łączyć

15 kwietnia br. w sali konferencyjnej lubońskiej Luveny odbyło się spotkanie zatytułowane „Most, który powinien łączyć. Dotyczyło koncepcji budowy mostu przez rzekę Wartę między Czapurami, a Luboniem.

Mosty dla regionów

Inwestycja planowana jest przez Starostwo Powiatowe, które złożyło już wniosek do rządowego programu „Mosty dla regionów„. Jak powiedział starosta Jan Grabkowski, program ten nie przewiduje mostu w tym miejscu, ale do tej pory nie ma dużego zainteresowania tym programem, więc szansa na pozyskanie środków na budowę mostu i drogi łączącej drogę powiatową Poznań – Rogalinek w Czapurach i ul. Armii Poznań – drogę 430 w Luboniu jest duża. Mowa o 106 mln zł.

spotkanie zatytułowane "Most, który powinien łączyć"

W sali konferencyjnej lubońskiej Luveny odbyło się spotkanie zatytułowane „Most, który powinien łączyć” fot. RM w Mosinie

Spotkanie rozpoczęła burmistrz Lubonia Małgorzata Machalska, która poinformowała zebranych, że społeczność Lubonia obawia się konsekwencji utworzenia takiego połączenia bez stworzenia alternatywnych tras drogowych rozprowadzających ruch samochodów. O korkach w Luboniu i trudnościach komunikacyjnym oraz pogarszających się warunkach środowiskowych mówili także radni Rady Miasta Luboń.

Nasze obawy związane są z tym, że zostajemy jedynie z realizacją części inwestycji czyli z mostem. Śkończy się to tym, że mieszkańcy Czapur, którzy nie chcą stać na przejeździe kolejowym na Starołęce, wjadą do Lubonia i zakorkują się na drodze wojewódzkiej.- powiedziała burmistrz Lubonia, Małgorzata Machalska

Z kolei mieszkańcy Czapur liczą na to, że dzięki tej inwestycji, poprawi się ich nie najlepsza komunikacja z Poznaniem.

Muszą pokonać przejazd w Starołęce, muszą pokonać Hetmańską i drogi, które od 3-4 lat są bardzo mocno zakorkowane. Jest to bardzo duże utrudnienie dla mieszkańców Czapur. -powiedział Waldemar Waligórski, radny gminy Mosina,

Natomiast zdaniem lubonian przedsięwzięcie miałoby sens, gdyby poprowadzić nową drogę tzw. drogę południową przez wiadukt lub tunel nad/pod linią kolejową Poznań-Wrocław, do ul. Poznańskiej w Komornikach.

Na to potrzeba jednak potężnych środków. Wicemarszałek rozwiał nadzieje na poważniejsze zaangażowanie. Stwierdził, że potrzeby mostowe w województwie wielkopolskim szacowane są na ok. 2,5 mld. zł.

Most Luboń - Czapury - plan

Planowany przebieg mostu i drogi

Ani wójt Komornik Jan Broda, ani burmistrz Przemysław Mieloch nie spieszyli się także z deklaracjami. Również posłowie nie obiecywali środków na budowę dalszego ciągu nowej drogi.

W spotkaniu wzięli udział: posłowie: Szymon Ziólkowski, Bartłomiej Wróblewski i Jan Dziedziczak, senator Piotr Florek, Wicemarszałek Województwa – Wojciech Jankowiak, radni Sejmiku m.in. Jerzy Lechnerowski, Starosta Poznański, Wicestarosta Tomasz Łubiński, radni Rady Powiatu, radni Rady Miasta Luboń oraz radni Rady Miejskiej w Mosinie – Małgorzata Kaptur, Dominik Michalak i Waldemar Waligórski.

Nie było dziś w Luboniu Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka. Powstanie nowej, tzw. południowej drogi łączącej Czapury z drogą krajową nr 5 w Komornikach, to znacząca korzyść dla Poznania, który pozbyłby się części ruchu z dzielnic centralnych.

Czy ostatecznie most na rzece Warcie połączy Czapury z Luboniem trudno dziś przewidzieć.

źródło: (MK) Rada Miejska w Mosinie


Budowa ma zakończyć się w 2023 roku. Planowane dofinansowanie, o które stara się poznańskie starostwo to 80%

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (17)

  • Paweł
    wtorek, 16 kwi, 2019, 10:53:38 |

    Droga południowa to bezsens jakich mało, nic nie wnosi a utrudni tylko życie mieszkańcom nie tylko Komornik, ale i Lubonia. Pomyślcie raczej o prawdziwej obwodnicy.

  • Roman
    wtorek, 16 kwi, 2019, 10:55:50 |

    Zgadzam się z postulatami radnych i mieszkańców Lubonia. Otwarcie mostu, bez wcześniejszej rozbudowy i modernizacji drogi w Luboniu doprowadzi do olbrzymich problemów komunikacyjnych w Luboniu. Inwestycja ma sens, tylko z wcześniejszą rozbudową dróg, i od tego należałoby zacząć.

  • Oczy szeroko otwarte
    wtorek, 16 kwi, 2019, 18:21:38 |

    Oczywiście, że najpierw powinno się stworzyć odpowiednią infrastrukturę drogową żeby nie zakorkować Lubonia, ale jest jeden szkopuł. Jeżeli teraz upadnie projekt budowy mostu ze względów finansowych, czyli przygotowania dróg dojazdowych z prawdziwego zdarzenia, to most w Luboniu raczej nigdy nie powstanie. Lepiej najpierw wybudować most, puki są chęci i pieniądze a potem rozbudowywać drogi a wszystko w myśl zasady lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

    • alpc
      piątek, 10 maj, 2019, 3:43:12 |

      Popieram, ale niestety błędne koło zaczyna się na drogach po obu stronach Warty, mało wydaje się zezwolenia na budowę nie rezerwując miejsca na szerszą drogi, które miałaby rozprowadzać ruch! Jednak to mógłby być dobry początek! Jest informacja, że most na Minikowo ma być odbudowany, ma powstać osobna kładka dla pieszych, więc wystarczyłoby wybudować drogę wzdłuż lotniska ( takie drogi nawet autostradowe istnieją w świecie) i wtedy zbudować rondo na ul Głuszyna i gro ruchu byłoby skierowane z Daszewice, Głuszyna na nowe rondo na Zegrzu/ Rataje! Poza tym jest droga w rozwidleniu na trasie Rogalinek – Sasinowo ( dawna droga doprowadzająca do odpadów z Ziemniaczanej Luboń! ) i tam możnaby przeprowadzić alternatywna drogę, która rozwiązałaby problemy w części objazdów , a być może mogłaby zostać zbudowana konkretną dwupasmówka od Rogalinka przez Babki do tej drogi ( aktualnie gruntowej pod terenami lotniska). Wystarczy chcieć i myśleć, by zdobyć na to pieniądze z UE! Kiedy jak nie teraz, gdy rząd ma taki ogromny zysk z gospodarki!

  • GOŚĆ
    wtorek, 16 kwi, 2019, 19:07:48 |

    Bardzo cenna uwaga. To nie lada problem tym bardziej, że wysokość wydatków związana z budową mostu przewyższa możliwości gminy i powiatu łącznie. Niestety, uwagi przeciwników są całkowicie „na miejscu”, jednak z drugiej strony okazja przepadnie, jeśli się po nią nie wyciągnie ręki. Zapewne trzeba będzie nieźle „pokombinować”, by nowy most (o ile powstanie) nie przysporzył zbytnich problemów mieszkańcom Lubonia i jego magistratowi…
    Życzę powodzenia wszystkim mieszkańcom prawobrzeżnej i lewobrzeżnej Warty, mieszkającym w okolicach planowanej inwestycji.

  • Bartek
    środa, 17 kwi, 2019, 6:48:53 |

    A po co tam nowy most wystarczy dogadać się z Autostradą Wielkopolska i przy budowie trzeciego pasa wybudować bardzo prosty zjazd z autostrady na wiadukcie na drodze Poznań Czapury

    • Doman
      środa, 17 kwi, 2019, 8:40:23 |

      Zgadzam się @Bartek – zjazd z A2 to bardzo dobry pomysł.

    • Jacek
      środa, 17 kwi, 2019, 11:00:08 |

      Prawdziwy głos rozsądku. Droga 430 i tak jest już obciążona ponad swoje możliwości. Dołożenie do niej ruchu z Czapur spowoduje, że w Luboniu będą koszmarne korki. Pomysł z dodatkowym węzłem autostradowym na Starołęce jest o wiele lepszy, ponieważ ruch przekierowany jest na autostradę i daje możliwość płynnego bezpośredniego rozjazdu w obu kierunkach z pominięciem Lubonia. Rozwiązanie tańsze i efektywniejsze dla mieszkańców Czapur.

  • środa, 17 kwi, 2019, 11:10:55 |

    My mieszkańcy Czapur też chcemy mieć jakieś ułatwienia w dostanie się do Poznania.

  • Gość z Czapur
    środa, 17 kwi, 2019, 16:10:03 |

    Skoro nowy most pogorszy warunki w Luboniu to go nie budujmy tylko wysadźmy jeszcze most w Rogalinku, wtedy się Wam może polepszy.

    • Rowerzysta
      środa, 8 maj, 2019, 16:57:55 |

      Mostu w Rogalinku nie trzeba ,,wysadzać,,on sam się rozpadnie i to już w niedługim czasie,jedna rdza,dziury na poboczach a przegnite przęsła to tylko widok z góry,nie wspomnę o spodzie mostu.Jak ktoś ma ochotę to polecam obejrzeć ten most z bliska,ja taką okazję mam często na wycieczkach rowerowych.Dobrze że kierowcy nie widzą co im grozi.

      • lol
        środa, 8 maj, 2019, 17:06:04 |

        To samo kiedyś mówiono na temat wielkiej płyty. Szczególnie nasza, z czasów komuny miała zakończyć żywot po 25 latach. Niebawem minie 50 lat, a wielka płyta trwa i daje schronienie milionom ludzi. Ba, mieszkania w wielkiej płycie wcale nie należą do tanich. To samo z mostem w Rogalinku. To stara konstrukcja, ale gotowa wytrwać jeszcze kilkadziesiąt lat. To potrzeby zmuszają do budowy nowego mostu.

        • Andrzej
          czwartek, 9 maj, 2019, 6:01:45 |

          @lol racja….to dlatego wprowadzili ograniczenie tonazu na moście kilkanaście lat temu. Most się sypie, widać ze mało znasz jego historię

          • lol
            czwartek, 9 maj, 2019, 17:06:13 |

            Wiem swoje, ale nie będę się z tobą droczył. To całkiem niezła konstrukcja, ale faktycznie zaniedbana. Może jest tak, że ten stan jest na rękę tym, którzy chcą nowego mostu. W sumie, jeśli tak jest, to byłby to niezły sposób na udrożnienie trasy, które wymusza solidna przebudowę drogi…

  • Zzzz
    czwartek, 18 kwi, 2019, 9:01:00 |

    Prezydent Jaśkowiak nie uczestniczył w spotkaniu mimo, że mieszkańcy Starołęckiej i Gluszyny byliby głównymi obok Czapur użytkownikami mostu. Może bał się , że Poznań będzie musiał partycypować w kosztach, skoro on żądał udziału w kosztach podobnych inwestycji na granicy Poznania?

    Założenie, że całe Czapury rzuca się , aby korkować Luboń jest błędne.

  • realista
    czwartek, 25 kwi, 2019, 10:24:15 |

    Obserwuje od jakiegoś czasu tylko same pomysły, ale żadnych konkretów. Miała być jedna obwodnica, dróga obwodnica, jeden most, drugi most, tunel w Puszczykowie, rondo (co najmniej trzy) modernizacje dróg … a tak naprawdę jest jedno wielkie nic. Mosina żyje na obietnicach i to jest smutne.

  • Anna
    środa, 27 lis, 2019, 10:31:01 |

    To bardzo dobry pomysł!!!!!!
    mieszkam w Czapurach a pracuję w Luboniu, pokonanie trasy przez zakorkowaną Starołękę, gdzie szlabany zamykają się co chwilę wiąże się z dużą cierpliwością. Bardzo popieram ten projekt. Trzymam kciuki za realizację planu
    Anna

Skomentuj