Redakcja GMP | wtorek, 16 Kwi, 2019 | komentarzy 10

🛣 Most, który powinien łączyć

15 kwietnia br. w sali konferencyjnej lubońskiej Luveny odbyło się spotkanie zatytułowane “Most, który powinien łączyć. Dotyczyło koncepcji budowy mostu przez rzekę Wartę między Czapurami, a Luboniem.

Mosty dla regionów

Inwestycja planowana jest przez Starostwo Powiatowe, które złożyło już wniosek do rządowego programu “Mosty dla regionów“. Jak powiedział starosta Jan Grabkowski, program ten nie przewiduje mostu w tym miejscu, ale do tej pory nie ma dużego zainteresowania tym programem, więc szansa na pozyskanie środków na budowę mostu i drogi łączącej drogę powiatową Poznań – Rogalinek w Czapurach i ul. Armii Poznań – drogę 430 w Luboniu jest duża. Mowa o 106 mln zł.

spotkanie zatytułowane "Most, który powinien łączyć"

W sali konferencyjnej lubońskiej Luveny odbyło się spotkanie zatytułowane “Most, który powinien łączyć” fot. RM w Mosinie

Spotkanie rozpoczęła burmistrz Lubonia Małgorzata Machalska, która poinformowała zebranych, że społeczność Lubonia obawia się konsekwencji utworzenia takiego połączenia bez stworzenia alternatywnych tras drogowych rozprowadzających ruch samochodów. O korkach w Luboniu i trudnościach komunikacyjnym oraz pogarszających się warunkach środowiskowych mówili także radni Rady Miasta Luboń.

Nasze obawy związane są z tym, że zostajemy jedynie z realizacją części inwestycji czyli z mostem. Śkończy się to tym, że mieszkańcy Czapur, którzy nie chcą stać na przejeździe kolejowym na Starołęce, wjadą do Lubonia i zakorkują się na drodze wojewódzkiej.- powiedziała burmistrz Lubonia, Małgorzata Machalska

Z kolei mieszkańcy Czapur liczą na to, że dzięki tej inwestycji, poprawi się ich nie najlepsza komunikacja z Poznaniem.

Muszą pokonać przejazd w Starołęce, muszą pokonać Hetmańską i drogi, które od 3-4 lat są bardzo mocno zakorkowane. Jest to bardzo duże utrudnienie dla mieszkańców Czapur. -powiedział Waldemar Waligórski, radny gminy Mosina,

Natomiast zdaniem lubonian przedsięwzięcie miałoby sens, gdyby poprowadzić nową drogę tzw. drogę południową przez wiadukt lub tunel nad/pod linią kolejową Poznań-Wrocław, do ul. Poznańskiej w Komornikach.

Na to potrzeba jednak potężnych środków. Wicemarszałek rozwiał nadzieje na poważniejsze zaangażowanie. Stwierdził, że potrzeby mostowe w województwie wielkopolskim szacowane są na ok. 2,5 mld. zł.

Most Luboń - Czapury - plan

Planowany przebieg mostu i drogi

Ani wójt Komornik Jan Broda, ani burmistrz Przemysław Mieloch nie spieszyli się także z deklaracjami. Również posłowie nie obiecywali środków na budowę dalszego ciągu nowej drogi.

W spotkaniu wzięli udział: posłowie: Szymon Ziólkowski, Bartłomiej Wróblewski i Jan Dziedziczak, senator Piotr Florek, Wicemarszałek Województwa – Wojciech Jankowiak, radni Sejmiku m.in. Jerzy Lechnerowski, Starosta Poznański, Wicestarosta Tomasz Łubiński, radni Rady Powiatu, radni Rady Miasta Luboń oraz radni Rady Miejskiej w Mosinie – Małgorzata Kaptur, Dominik Michalak i Waldemar Waligórski.

Nie było dziś w Luboniu Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka. Powstanie nowej, tzw. południowej drogi łączącej Czapury z drogą krajową nr 5 w Komornikach, to znacząca korzyść dla Poznania, który pozbyłby się części ruchu z dzielnic centralnych.

Czy ostatecznie most na rzece Warcie połączy Czapury z Luboniem trudno dziś przewidzieć.

źródło: (MK) Rada Miejska w Mosinie


Budowa ma zakończyć się w 2023 roku. Planowane dofinansowanie, o które stara się poznańskie starostwo to 80%

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu: 9.5/10 (Głosujących: 4)
🛣 Most, który powinien łączyć, 9.5 out of 10 based on 4 ratings

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Komentarze (10)

  • Paweł
    wtorek, 16 Kwi, 2019, 10:53:38 |

    Droga południowa to bezsens jakich mało, nic nie wnosi a utrudni tylko życie mieszkańcom nie tylko Komornik, ale i Lubonia. Pomyślcie raczej o prawdziwej obwodnicy.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: -5 (Głosujących: 9)
  • Roman
    wtorek, 16 Kwi, 2019, 10:55:50 |

    Zgadzam się z postulatami radnych i mieszkańców Lubonia. Otwarcie mostu, bez wcześniejszej rozbudowy i modernizacji drogi w Luboniu doprowadzi do olbrzymich problemów komunikacyjnych w Luboniu. Inwestycja ma sens, tylko z wcześniejszą rozbudową dróg, i od tego należałoby zacząć.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: -3 (Głosujących: 11)
  • Oczy szeroko otwarte
    wtorek, 16 Kwi, 2019, 18:21:38 |

    Oczywiście, że najpierw powinno się stworzyć odpowiednią infrastrukturę drogową żeby nie zakorkować Lubonia, ale jest jeden szkopuł. Jeżeli teraz upadnie projekt budowy mostu ze względów finansowych, czyli przygotowania dróg dojazdowych z prawdziwego zdarzenia, to most w Luboniu raczej nigdy nie powstanie. Lepiej najpierw wybudować most, puki są chęci i pieniądze a potem rozbudowywać drogi a wszystko w myśl zasady lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +9 (Głosujących: 9)
  • GOŚĆ
    wtorek, 16 Kwi, 2019, 19:07:48 |

    Bardzo cenna uwaga. To nie lada problem tym bardziej, że wysokość wydatków związana z budową mostu przewyższa możliwości gminy i powiatu łącznie. Niestety, uwagi przeciwników są całkowicie “na miejscu”, jednak z drugiej strony okazja przepadnie, jeśli się po nią nie wyciągnie ręki. Zapewne trzeba będzie nieźle “pokombinować”, by nowy most (o ile powstanie) nie przysporzył zbytnich problemów mieszkańcom Lubonia i jego magistratowi…
    Życzę powodzenia wszystkim mieszkańcom prawobrzeżnej i lewobrzeżnej Warty, mieszkającym w okolicach planowanej inwestycji.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +7 (Głosujących: 7)
  • Bartek
    środa, 17 Kwi, 2019, 6:48:53 |

    A po co tam nowy most wystarczy dogadać się z Autostradą Wielkopolska i przy budowie trzeciego pasa wybudować bardzo prosty zjazd z autostrady na wiadukcie na drodze Poznań Czapury

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +6 (Głosujących: 6)
    • Doman
      środa, 17 Kwi, 2019, 8:40:23 |

      Zgadzam się @Bartek – zjazd z A2 to bardzo dobry pomysł.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +6 (Głosujących: 6)
    • Jacek
      środa, 17 Kwi, 2019, 11:00:08 |

      Prawdziwy głos rozsądku. Droga 430 i tak jest już obciążona ponad swoje możliwości. Dołożenie do niej ruchu z Czapur spowoduje, że w Luboniu będą koszmarne korki. Pomysł z dodatkowym węzłem autostradowym na Starołęce jest o wiele lepszy, ponieważ ruch przekierowany jest na autostradę i daje możliwość płynnego bezpośredniego rozjazdu w obu kierunkach z pominięciem Lubonia. Rozwiązanie tańsze i efektywniejsze dla mieszkańców Czapur.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +6 (Głosujących: 6)
  • środa, 17 Kwi, 2019, 11:10:55 |

    My mieszkańcy Czapur też chcemy mieć jakieś ułatwienia w dostanie się do Poznania.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +5 (Głosujących: 5)
  • Gość z Czapur
    środa, 17 Kwi, 2019, 16:10:03 |

    Skoro nowy most pogorszy warunki w Luboniu to go nie budujmy tylko wysadźmy jeszcze most w Rogalinku, wtedy się Wam może polepszy.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: 0 (Głosujących: 4)
  • Zzzz
    czwartek, 18 Kwi, 2019, 9:01:00 |

    Prezydent Jaśkowiak nie uczestniczył w spotkaniu mimo, że mieszkańcy Starołęckiej i Gluszyny byliby głównymi obok Czapur użytkownikami mostu. Może bał się , że Poznań będzie musiał partycypować w kosztach, skoro on żądał udziału w kosztach podobnych inwestycji na granicy Poznania?

    Założenie, że całe Czapury rzuca się , aby korkować Luboń jest błędne.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +2 (Głosujących: 4)

Skomentuj