Redakcja GMP | wtorek, 12 Lut, 2019 | komentarzy 18

🚆 Powrót połączenia kolejowego

Zakończył się kolejny etap na drodze do przywrócenia połączeń kolejowych na linii Śrem – Czempiń, na której w przyszłości mają kursować pociągi w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Z przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Metropolia Poznań ekspertyz wynika, że pod każdym względem – tak społecznym, jak gospodarczym rewitalizacja linii ma silne uzasadnienie.

Z wielokierunkowych analiz wynika, że modernizacja tej linii jest jak najbardziej wskazana. Potencjał pasażerski po przywróceniu połączenia Śrem – Czempiń to ok. 7 tys. osób w ciągu doby, które przewoziłyby pociągi w 24 kursach, po 12 kursów w każdą ze stron. Uważam, że prace należy kontynuować. Pierwszy etap mamy za sobą, postawmy kolejny krok. Projekt, mimo różnych trudności infrastrukturalnych i technicznych jest możliwy do zrealizowania – twierdzi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Zarządu Województwa Wielkopolskiego.

Spotkanie, w trakcie którego dokonano analizy opracowania odnoszącego się do rewitalizacji połączenia kolejowego Śrem – Czempiń

W celu przywrócenia linii trzeba będzie wykonać rozległe prace związane z wybudowaniem nowego torowiska, peronów, dworców, likwidacją wielu przejazdów przez torowisko. Konieczne będzie porozumienie się z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich, ponieważ stare – nieczynne tory położone są zbyt blisko drogi, po której odbywa się intensywny ruch samochodowy, a po nowych torach na 67 proc. długości całego odcinka pociągi mają jeździć z prędkością120 km na godzinę.

Ta linia jest ważnym elementem systemu komunikacji zbiorowej służącej mieszkańcom terenów położonych wokół Poznania. Naszym zadaniem, jako Stowarzyszenia Metropolia Poznań, jest pomoc przy organizacji komunikacji dla mieszkańców tej części Wielkopolski. Każde zaproponowane w tej dziedzinie rozwiązanie będziemy rozpatrywać. Jeśli ekspertyzy i wszystkie badania wskazują na zasadność rewitalizacji linii Śrem Czempiń, oczywiście wspieramy ten projekt – zapewnia Jan Grabkowski, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań i Starosta Poznański.

We wrześniu ubiegłego roku gotowe było opracowanie zawierające ocenę stanu technicznego istniejącej infrastruktury (m.in. torowiska, obiektów inżynieryjnych i inżynierskich przejazdów kolejowych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym). W ramach tego opracowania wykonana została także koncepcja realizacji projektu wraz z analizą kosztów. W grudniu zakończyły się prace nad dokumentem pn. „analiza kosztów i korzyści wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla projektu „Modernizacja linii nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń w celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego”. Wszystkie prace związane z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji mają się zakończyć do 2021 roku.

Codziennie rano ze Śremu do Poznania wyjeżdża około 1,8 tys. samochodów. Jako, że w Śremie lokują się kolejne firmy, również w drugą stronę ruch jest bardzo duży. Droga wojewódzka nr 434 ze Śremu przez Kórnik do Poznania korkuje się, samochody jadą z prędkością 50 km/h. Alternatywą dla samochodów ma być przywrócone połączenie kolejowe.

– Rewitalizacja połączenia kolejowego Śrem – Czempiń jest dla mnie, jako burmistrza Śremu działaniem priorytetowym. To projekt również bardzo ważny dla mieszkańców gmin położonych w pobliżu trasy. Gmina Śrem jest obecnie w fazie szybkiego rozwoju gospodarczego. Bezrobocie w gminie wynosi ok. 2,5 proc. Mamy potencjał. Rozwój może zostać przyhamowany jeśli nie będziemy mieć możliwości szybszego przemieszczania się za pomocą transportu zbiorowego pomiędzy Śremem a Poznaniem. Połączenie będzie służyć też do szybszego i bardziej komfortowego przemieszczania się pomiędzy miejscowościami położonymi w naszej okolicy – mówi Adam Lewandowski, burmistrz Śremu.

na peronie - Pani Konduktor - Poznańska Kolej Metropolitalna
Inwestycja, według obecnych szacunków ma kosztować od 160 do 200 mln zł. Kwota ta powinna pozwolić na modernizację jednotorowej linii wraz z jej elektryfikacją. Linia niezelektryfikowana byłaby tańsza o ok. 30 mln zł. Reaktywacja połączenia Śrem – Czempiń znalazła się w rządowym programie uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej „Kolej+”, co oznacza, że prace związane z przywróceniem ruchu pasażerskiego na tej linii mają szansę na otrzymanie dofinansowania z budżetu państwa. Wysokość dofinansowania może wynieść nawet 165 mln zł.

Pani Konduktor - Poznańska Kolej Metropolitalna

Linia Śrem – Czempiń stanowi około 21 kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 369 Mieszków – Czempiń, która zamknięta została dla ruch pasażerskiego w 1995 roku. Linia ta wybudowana została w 1885 roku, a w roku 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie. W dniu 19 grudnia 2002 roku Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął uchwałę w sprawie likwidacji odcinka linii kolejowej 369 Śrem – Czempiń, a następnie zbędne mienie przekazał do zasobów PKP S.A. w celu przeprowadzenia fizycznej likwidacji. Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. W Planie Transportowym dla Województwa Wielkopolskiego odcinek Śrem – Czempiń uwzględniony został w docelowym układzie linii publicznego transportu zbiorowego.

Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazały się przeprowadzone w ostatnich latach, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, modernizacje linii kolejowych nr 356 z Poznania do Wągrowca oraz linii nr 357 do Wolsztyna. Popularność połączeń jest tak duża, że podróżni sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.

Oprócz mieszkańców Czempinia i Śremu z połączenia będą korzystać również mieszkańcy gmin położonych w pobliżu trasy, czyli Brodnicy, Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia.

źródło: Stowarzyszenie Metropolia Poznań

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu: 9.3/10 (Głosujących: 4)
🚆 Powrót połączenia kolejowego, 9.3 out of 10 based on 4 ratings

Napisano przez Redakcja GMP Posted in Aktualności

Tagi: , , , ,

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Komentarze (18)

  • PKP Śrem
    wtorek, 12 Lut, 2019, 22:42:48 |

    Witam. Nareszcie. Mogłaby jechać ta bana do Pn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +3 (Głosujących: 3)
  • mosiniak
    środa, 13 Lut, 2019, 9:29:11 |

    Gratulację dla Burmistrza z Śremu.Za wytrwałość i doprowadzenia do finału.A w Mosinie?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +1 (Głosujących: 5)
    • mieszkaniec
      środa, 13 Lut, 2019, 12:43:38 |

      Jakbyś nie wiedział, to w Mosinie mamy dworzec i połączenie kolejowe z Poznaniem.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +1 (Głosujących: 5)
      • ryba
        piątek, 15 Lut, 2019, 10:47:55 |

        Ale drogi to macie fatalne.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Popularność: 0 (Głosujących: 2)
    • ryba
      piątek, 15 Lut, 2019, 10:46:59 |

      A w mosinie poprawcie stan swoich dróg.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +2 (Głosujących: 2)
  • oO
    środa, 13 Lut, 2019, 9:42:02 |

    7 tys osób dziennie pomiędzy Czempiniem? Przecież tam nawet nie ma tylu mieszkańców!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +2 (Głosujących: 6)
    • ryba
      piątek, 15 Lut, 2019, 10:49:25 |

      Ale okolice są zaludnione i wszyscy jadą do Czempinia a nie do Mosiny

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +2 (Głosujących: 2)
  • iti
    środa, 13 Lut, 2019, 12:47:17 |

    Z połączenie na będą korzystać mieszkańcy Książa, bo linia na wysokości Odlewni (i przystanku koło niej) została zlikwidowana. A takie stawianie sprawy to pobożne życzenia.
    Zresztą, ja się zastanawiam ile tak naprawdę ludzi będzie jeździć tymi pociągami. Przecież one zostały zlikwidowane właśnie ze względu na małą popularność trasy. Dojazd do Czempinia ze Śremu pewno koło pół godziny, Czempiń – poznań następne pół godziny. I wychodzi tyle co samochodem, ale przy założeniu że będzie to bezpośrednie połączenie. Jeśli przesiadka w Czempiniu, to wybaczcie, ale patrząc na rozkład jazdy pociągów i jego ciągłe zmiany, to nie będzie działać dobrze.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +3 (Głosujących: 7)
    • mieszkaniec
      środa, 13 Lut, 2019, 14:41:07 |

      Coś w tym jest. Mieszkańcy tych ościennych miejscowości musieliby jakoś dotrzeć do tego dworca w Śremie. Jesli zrobią to samochodem (bo jak inaczej tłuc się z PKS na PKP) to tak naprawdę nie mają gdzie tych samochodów zostawić. Ktoś faktycznie nie przemyślał tego, albo tak jak pisze okoko – ktoś musi zarobić na modernizacji czy budowie linii.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +2 (Głosujących: 6)
    • ryba
      piątek, 15 Lut, 2019, 10:53:52 |

      Ze Sremu jedziesz góra 15 minut samochodem i pociągiem, bo pojedzie on bardzo szybko 120km.Z Czempinia do Poznania pociąg jedzie 30 min.A samochodem juz nie mówie.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +1 (Głosujących: 3)
      • mieszkaniec
        piątek, 15 Lut, 2019, 13:57:38 |

        Gdybanie – jak będzie – zobaczymy. Oby było dobrze, ale jak znam życie, to nie wyjdzie. Pociąg nie będzie jechał 120, a miejscami pewno nawet dużo mniej. W Czempiniu będzie przesiadka, a godziny odjazdu będą dostosowane do widzimisię PKP (tak jak jest w każdym miejscu). I z teoretycznie 50 minutowej jazdy do poznania, zrobi się 1,5h.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Popularność: +1 (Głosujących: 1)
  • Okoko
    środa, 13 Lut, 2019, 12:49:49 |

    Sensu to nie ma żadnego, ale pewnie, ktoś musi zarobić na budowie linii.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +1 (Głosujących: 5)
  • Norek
    środa, 13 Lut, 2019, 21:37:21 |

    Sens jest. Jak pociąg będzie jechał 100+ km/h, to podróż ze Śremu do Poznania powinien trwać nie dłużej niż 40 minut. Chciałbym zobaczyć śmiałka, który startując o 7 ze Śremu jest w stanie dojechać pod Poznań Główny w czasie krótszym niż 1h.
    Poza tym ludzi dojezdzajacych do Poznania stale przybywa, a jak kolej okaże się szybsza i tańsza, to ludzie się jakoś dostosują. Poza tym to pięknie położona linia kolejowa i bardzo się cieszę, że znowu będą po niej kursowały pociągi

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +6 (Głosujących: 6)
    • mieszkaniec
      czwartek, 14 Lut, 2019, 10:52:08 |

      Taaa… przy założeniu że nie będzie przesiadki w Czempiniu. A druga sprawa – trasa Śrem – Czempin z racji położenia torów raczej nie będzie szybką trasą, więc wątpię w taki czas przejazdu.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +2 (Głosujących: 2)
      • ryba
        piątek, 15 Lut, 2019, 10:55:53 |

        Tory będa nowe i połozone dalej od drogi

        VA:F [1.9.22_1171]
        Popularność: +1 (Głosujących: 1)
        • mieszkaniec
          piątek, 15 Lut, 2019, 13:49:54 |

          To tym bardziej inwestycja się nie zwróci w żadnym sensownym terminie :/ I tym bardziej śmierdzi to układami :/

          VA:F [1.9.22_1171]
          Popularność: +1 (Głosujących: 1)
  • Gość
    środa, 13 Lut, 2019, 23:37:19 |

    No nareszcie. Ile można było czekać ?! :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Popularność: +3 (Głosujących: 3)
    • Gość
      czwartek, 14 Lut, 2019, 0:10:22 |

      Lepiej późno niż wcale ;)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Popularność: +2 (Głosujących: 2)

Skomentuj