Droga S5 Poznań – Wrocław jeszcze w tym roku!
Jak twierdzą włodarze gminy Mosina, takich inwestycji jak obwodnica Mosiny, czy tzw. droga „Czerwonka” z pewnością nie możemy spodziewać się w najbliższym czasie. Zakorkowana samochodami Mosina to stan, do którego będziemy musieli po prostu przywyknąć. Światłem w tunelu może być dokończenie lewej jezdni na odcinku S5 Poznań – Wronczyn, który w niewielkim stopniu odciąży pozostałe drogi przebiegające przez Mosinę.
S5 Poznań – Wrocław – stan obecny i założenia
Lewa jezdnia S5 Poznań – Wronczyn została udostępniona do ruchu w grudniu 2018 r. Zgodnie z otrzymanym pozwoleniem na użytkowanie pozostały jeszcze do wykonania ostatnie prace wykończeniowe. GDDKiA ogłosiła postępowanie przetargowe na dokończenie tych właśnie prac. Wykonanie prac będzie możliwe dopiero wtedy, kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię prawą, na której prace zostaną niedługo zakończone. Dyrekcja zapewnia, że w IV kwartale tego roku obie jezdnie trasy S5 zostaną udostępnione dla kierowców w standardzie drogi ekspresowej.
– Planujemy, że przełożenie ruchu nastąpi w sierpniu br. Wówczas wykonawca wyłoniony w postępowaniu przetargowym będzie mógł dokończyć prace na jezdni lewej. Dwie jezdnie S5 Poznań – Wronczyn w standardzie drogi ekspresowej w IV kwartale br. to cel, jaki GDDKiA zrealizuje podczas najbliższych miesięcy. – informuje GDDKiA.
GDDKiA informuje też, że dwie jezdnie S5 Poznań – Wronczyn planowane są w IV kwartale br. Istnieje więc duża szansa, że kierowcy jeszcze w tym roku będą mogli pojechać drogą ekspresową S5 z Poznania do Wronczyna, ale również na odcinku z Poznania do Wrocławia. Także dwa odcinki S5 z Wronczyna przez Kościan do Radomicka mają zostać oddane do ruchu w IV kwartale br.
Łącznie pozostało do dokończenia 51 km drogi. Odcinek S5 Radomicko – Kościan – Wronczyn mierzy 35 km długości, natomiast S5 Wronczyn – Poznań 16 km.
Po odstąpieniu od umowy z Wykonawcą S5 Poznań- Wronczyn, konsorcjum firm w składzie TOTO S.p.A. Construzioni Generali (Lider) i Vianini Lavori S.p.A (Partner), GDDKiA podjęło działania mające na celu zabezpieczeniu interesów Skarbu Państwa. Powierzyliśmy wykonanie kluczowych robót nowym Wykonawcom – informuje GDDKiA.
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań – Radomicko jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Poznań Zachód – Wronczyn (16,0 km)
Poznań– Wronczyn – przetarg na budowę ogłoszony 30 października 2013, pierwotny termin oddania: listopad 2017 r. 30 lipca 2015 podpisano umowę na budowę tego odcinka. Wykonawcą zostało wybrane konsorcjum firm Toto Construzioni Generali z Włoch oraz Vianini Lavori S.p.A z Rzymu, które miało 22 miesiące na realizację zadania nie wliczając okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
30 grudnia 2018 roku na całej długości odcinka otwarto jedną jezdnię bez możliwości opuszczenia drogi na węzłach pośrednich (Konarzewo oraz Stęszew), a także wszystkie relacje węzła Mosina oraz wcześniej nieczynne relacje na węźle Poznań Zachód. Planowane oddanie do użytku drugiej jezdni miało nastąpić w połowie 2019 roku 7 czerwca firma TOTO poinformowała jednak GDDKiA o wypowiedzeniu umowy.
Wronczyn – węzeł „Kościan Południe” (18,6 km)
19 marca 2015 – ogłoszono przetarg w trybie „Zaprojektuj i Zbuduj’. Umowę podpisano 13 kwietnia 2016, a wykonawcą została firma BUDIMEX S.A. W grudniu 2017 roku wydano decyzję administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie robót budowlanych. Planowany termin oddania do ruchu około 19 kilometrowego odcinka drogi S5 to IV kwartał 2019 r.
Węzeł „Kościan Południe” – Radomicko (16 km)
Umowę podpisano 12 kwietnia 2016. Wykonawca firma Mota–Engil Central Europe S.A z siedzibą w Krakowie ma 32 miesiące od daty zawarcia umowy na realizację zadania. Koszt tego zadania to ponad 303 mln zł brutto.
źródło: GDDKiA, wikipedia
Tagi: Droga ekspresowa S5, gmina Mosina, inwestycje, Stęszew