Kiedy i jak należy wymieniać filtr oleju?
Filtr oleju oczyszcza olej z różnych zanieczyszczeń. Pełni bardzo ważną funkcję, jako że wpływa na stan silnika, więc warto dowiedzieć się co nieco o jego budowie, kiedy należy go wymienić i jak to zrobić samodzielnie.
Kiedy wymienić filtr oleju?
Wymianę filtra oleju zaleca się razem z rutynową wymianą oleju silnikowego, czyli co każde 5 000 – 20 000 km przebiegu, gdzie zaledwie 5 000 km wynika z powodu jazdy ekstremalnej, 8 000 – 10 000 km, jeśli preferujesz jazdę normalną/zróżnicowaną, a 20 000 km oznacza przebieg w idealnych warunkach.
Jak rozpoznać zużycie filtra oleju?
- Olej wycieka spod podwozia,
- Na desce rozdzielczej świeci się kontrolka ciśnienia oleju,
- Spadek wydajności silnika,
- Silnik się przegrzewa,
- Zużycie oleju wzrosło,
- Spadek lub całkowity brak ciśnienia oleju silnikowego,
- Obudowa filtra jest uszkodzona.
Budowa filtra oleju
Najbardziej popularny rodzaj filtra oleju przypomina z wyglądu puszkę — patrz zdjęcie poniżej. W środku znajduje się papierowy wkład filtrujący, który został złożony w harmonijkę. Papier filtracyjny może być z celulozy lub wzmocnionego materiału (standardowy), z włókna poliestrowego bądź włókna szklanego. Materiały są poddawane obróbce mechanicznej, czyli są układane w harmonijkę, dzięki czemu otrzymywana jest odpowiednia powierzchnia filtracyjna. Olej trafia do środka przez małe otwory na pokrywie filtra. Następnie przechodzi przez wkład filtrujący, a następnie już przefiltrowany wypływa z filtra przez duży otwór na środku. Filtry oleju są wyposażone w zawory. Zawór nadciśnienia dzięki dużemu ciśnieniu otwiera napływ jeszcze nieprzefiltrowanego oleju. Czasami na pokrywie filtra występuje też zawór przeciwzwrotny, który po zgaszeniu zapobiega przeciekaniu oleju silnikowego z filtru z powrotem do miski; ten filtr występuje tylko w filtrach zamontowanych pokrywką do dołu lub poziomo z boku bloku silnika. Zawór EKO uniemożliwia wylanie się czystego oleju przez duży otwór na środku. Co zapobiega suchym startom.
Jak krok po kroku wymienić filtr oleju?
Pamiętaj, aby przestrzegać kolejności podejmowanych kroków:
- Wjedź do garażu z kanałem lub na podnośnik, zabezpiecz auto i wyłącz silnik.
- Zlokalizuj filtr oleju. W większości aut znajduje się pod silnikiem; w wielu pojazdach marki BMW jest on jednak pod maską.
- Załóż rękawiczki i odkręć korek wlewu oleju — ułatwi to usunięcie starego oleju.
- Podłóż pod filtr pojemnik i za pomocą klucza do filtra odkręć filtr. Poczekaj, aż z jego miejsca wypłynie stary olej.
- Podłóż pojemnik pod korek spustowy i go odkręć — ściągnij go szybkim i pewnym ruchem. Wskazówka — aby uniknąć uporczywych zabrudzeń, przytrzymaj pojemnik blisko spustu pod odpowiednim kątem.
- Zdemontuj starą uszczelkę.
- Postaraj się jak najdokładniej oczyścić miejsce zużytego filtra oleju — użyj bawełnianej bądź papierowej szmatki.
- Weź nową uszczelkę filtra i posmaruj ją niewielką ilością świeżego oleju.
- Zamontuj nowy filtr oleju. Jeśli jest to puszka, dobrze dokręć ją ręcznie, a jeśli jest to wkład, zastosuj się do momentu dokręcania, który zaznaczony jest na puszce.
- Przeczyść spust i korek spustowy. Wkręć korek spustowy i zamontuj nową uszczelkę.
Zaleca się jednoczesną wymianę oleju silnikowego.
Wasze komentarze (1)
Na czasie.
Dodał bym pkt.11,umieść na koniec trwałą kartkę z datą i stanem licznika.