Redakcja GMP | wtorek, 14 gru, 2021 |

Zaczęło się od PO WER’A…

W 2019 roku Szkoła Podstawowa nr 2 w Mosinie rozpoczęła realizację projektu współfinansowanego ze źródeł Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) Erasmus+, dzięki czemu ponad połowa kadry pedagogicznej szkoły wyjechała na mobilności zagraniczne w celu zdobycia nowych umiejętności do partnerskich placówek oświatowych we Francji, Turcji i na Cyprze.

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń i sportu. Jego celem jest wspieranie krajów w nim uczestniczących w efektywnym wykorzystywaniu potencjału kapitału społecznego oraz promowaniu idei uczenia się przez całe życie. Projekt koordynowany jest przez nauczycieli szkoły pod nadzorem pani Dyrektor Alicji Trybus. Tytuł projektu „Otwarci na świat, otwarci na szkołę, otwarci na uczniów” odzwierciedla jego międzynarodowy charakter.

W pierwszym tygodniu ferii 2020 roku, w ramach projektu 12-osobowa grupa nauczycieli „Dwójki” wraz z Panią Dyrektor, wyjechała do Masnières we Francji.

Podczas wszystkich lekcji w tamtejszej szkole mogliśmy zaobserwować mniejsze nagromadzenie materiału nauczania, wpływające również na spokojniejsze tempo pracy, wynikające z bardziej racjonalnych podstaw programowych. Zwracała uwagę duża samodzielność pracy na lekcjach, zwłaszcza wśród młodszych dzieci oraz świetnie i nowocześnie wyposażone pracownie.

Niektórzy z nas odwiedzili przedszkole, które zachwycało na wielu płaszczyznach. Zostało zaprojektowane w bardzo nowoczesny sposób. Na środku gmachu znajdowała się olbrzymia sala do gier i zabaw sportowych, bogato wyposażona w sprzęt sportowy, składany tor przeszkód, rowery i hulajnogi.

Ujęły nas życzliwość, otwartość i spokój francuskich nauczycieli. Chcielibyśmy, by w polskich szkołach również, oprócz nauczycieli, pracowali opiekunowie, którzy zapewniają opiekę uczniom podczas przerw i po lekcjach.

W drugim tygodniu 7-osobowa grupa nauczycielek i dwie Panie wicedyrektor, udały się do Antalyi, w Turcji, aby podnieść swoje kompetencje i poznać pracę zagranicznych szkół oraz przedszkoli.

Turcja

Turcja powitała nas nie tylko wiosenną pogodą, wspaniałym jedzeniem, egzotyką krajobrazów i różnorodnością zabytków, ale przede wszystkim otwartością i serdecznością ludzi z którymi mieliśmy przyjemność pracować i spędzać wolny czas. Budowane w takiej miłej i serdecznej atmosferze relacje, zaowocowały wieloma wspaniałymi kontaktami oraz spotkaniami poza ustalonym planem działania. Dzięki temu mieliśmy okazję zobaczyć, jak funkcjonuje państwowa szkoła podstawowa, mimo że głównym założeniem projektu była edukacja przedszkolna. Zostaliśmy również zaproszeni na spotkanie z panem Yakupem Hoplarem, Konyaalti Milli Eğitim Müdürü, któremu podlegają placówki oświatowe w Antalyi. Pobyt w przedszkolach pokazał nam, że tak naprawdę nie ma dużych różnic, pomiędzy Polską a Turcją w wyposażeniu obiektów, sposobach prowadzenia zajęć, wykorzystaniu materiałów i narzędzi w procesie nauczania. To co nas zaskoczyło to np. posiłki, składające się głównie z warzyw, owoców, małej kromki chleba oraz szklanki mleka. Dzieci nie jedzą słodyczy, na podwieczorek dostają np. obrane marchewki, orzechy i rodzynki.

Wyjazd ten utwierdził nas również w przekonaniu, że tak naprawdę, dzieci wszędzie są takie same, tak samo się zachowują i takie same mają potrzeby. My dorośli możemy jedynie pomóc im się właściwie rozwinąć i spełnić marzenia.

Końcowym, ale nie ostatnim punktem był wylot szesnastoosobowej grupy nauczycieli wraz z Panią Dyrektor, w lipcu 2021 na Cyprze, w celu odbycia szkoleń:

– „ History of art” (na tym kursie poznałyśmy sposoby pozyskiwania naturalnych barwników, ich utrwalanie, technikę bodypaiting; zwiedziłyśmy Leventis Municipal Museum of Nicosia oraz Galerię Sztuki z wystawą tymczasową; zaznajomiłyśmy się z architekturą oraz urbanistyką stolicy Cypru),

– „ Coatching for teaching” (ten kurs pomógł nam zrozumieć pracę trenera nauczania, którego w naszych polskich szkołach jeszcze nie ma, a my na początku byłyśmy przekonane, że to metodyk; poznałyśmy specyfikę jego pracy i dziś już wiemy, że to pomost pomiędzy dyrekcją szkoły a nauczycielami),

– „ Special needs and learning disabilities” (ten kurs oferował zdobywanie nowych doświadczeń i umiejętności w pracy z dziećmi mającymi problemy z pisaniem, poprawnością ortograficzną i czytaniem; duża część kursu dotyczyła problematyki związanej z autyzmem,

– oraz „Sexual education for disability” (ten kurs z kolei poświęcony był strategiom postępowania z uczniem przekraczającym granice i metody pracy z nim, które miały na celu pomoc w zrozumieniu sfery prywatnej i publicznej).

Wyjazd ten i wcześniejsze postawił jednak przed nauczycielami nie lada wyzwanie – nauka języka angielskiego w stopniu pozwalającym na porozumienie i zrozumienie, gdyż należy zaznaczyć, że wszystkie konferencje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne i spotkania odbywały się w języku angielskim. Nikozyjski Ośrodek Szkoleniowy STANDOut Edu, który prowadził dla nas szkolenia zaoferował wspaniałych prowadzących, z polotem, energicznych, z mnóstwem pomysłów, a miejsca wybrane na zajęcia ciekawiły, fascynowały, dawały powera.

Nie należy mieć wątpliwości, że grupa się tylko szkoliła, ale też zwiedzała, plażowała, smakowała… Miałyśmy okazję podziwiać piękno Cypru, jego kulturę i zwyczaje. Poznałyśmy nowych ludzi, cudowne miejsca, do których tak bardzo chciałoby się jeszcze wrócić.

Realizacja projektu przyczyniła się do podniesienia i zdobycia nowych umiejętności nauczycieli, co z kolei przełożyło się na podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkoły. Dodatkową korzyścią jest współpraca z instytucjami w innych krajach oraz nawiązanie przez kadrę relacji z zagranicznymi nauczycielami, dzięki czemu na trwałe może zaistnieć wzajemna wymiana doświadczeń, przepływ wiedzy, zawiązanie trwałych przyjaźni, również po zakończeniu projektu.

Między ludźmi nie istnieją bariery językowe, kulturowe czy wyznaniowe, dopóki sami ich nie zbudujemy, a szczery uśmiech, tolerancja, życzliwość, serdeczność i otwartość w kontaktach z drugim człowiekiem sprawiają że „Everything is possible”.

Turcja

Turcja

Turcja

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Skomentuj