Strona główna / Aktualności / Brzegi Warty połączone. Kiedy pojedziemy nowym mostem?

Brzegi Warty połączone. Kiedy pojedziemy nowym mostem?

Budowa mostu w Rogalinku od samego początku, czyli ogłoszenia przetargu, budzi ogromne zainteresowanie naszych Czytelników. Nie ma co się dziwić – stalowa konstrukcja starego mostu wpisała się w krajobraz Rogalinka. Teraz najczęściej zadawanym pytaniem jest: kiedy ruch zostanie przełożony na nową konstrukcję?

– Aktualne zaawansowanie robót to 66 procent, obiekt z obu brzegów Warty został połączony – dowiedzieliśmy się podczas wizytacji inwestycji przez wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, które odbyło się w poniedziałek, 14 marca. Dyrektor WZDW w Poznaniu Paweł Katarzyński zapewnił, że robót nie opóźnia ani wzrost cen, ani inflacja: główne elementy były na tyle wcześniej zrealizowane, że zachwiania na rynku nie miały wpływu na tą inwestycję. W załodze firmy Skanska S.A. jest także 14 pracowników z Ukrainy. Dwóch podjęło decyzję o powrocie do kraju i udziale w wojnie w Ukrainie. – Są już na miejscu, wysyłają już tutaj kolegom zdjęcia w mundurach – powiedział kierownik budowy, Remigiusz Grodzicki.

Technologia wykorzystana do budowy mostu w Rogalinku jest obecnie także realizowana we Wronkach. – W jednym czasie, w takiej technologii, w jednym województwie podobne inwestycje to niezwykle rzadkie – podkreśla kierownik budowy. – W czerwcu mamy zaproszenie do Pragi, żeby zaprezentować technologię budowy tego mostu. Nie mamy filarów w wodzie, jest to w perspektywie łatwiejsze w utrzymaniu, choć technologicznie trudniejsze do wybudowania – dodaje Remigiusz Grodzicki.

– 17 czerwca chcemy być gotowi z wnioskiem na pozwolenie na użytkowanie – tłumaczy kierownik budowy. – Teraz sprzężamy konstrukcję i kończymy całą technologię nawisową. Następnie będziemy inwentaryzować całą płytę mostu. W kwietniu planujemy wykończenie pozostałych 200 metrów inwestycji, czyli to, co znajduje się poza zwisem nad rzeką. W pierwszej połowie maja planujemy kładzenie na wierzch warstwy papy termozgrzewalnej, następnie zazbrojenie kabli i zabetonowanie. Następnie założymy balustrady i bariery, następnie warstwę nawierzchni. W pierwszej połowie czerwca będzie pierwsze próbne obciążenie – podsumowuje Grodzicki. – Będzie Pan stał pod tym mostem podczas prób? – zapytał marszałek Jankowiak. – Będę stał osobiście – zapewnił kierownik budowy.

Jeśli zgoda na użytkowanie zostanie wydana bez zastrzeżeń, w lipcu ruch zostanie przełożony na nowy obiekt. Ostatnim etapem inwestycji jest rozebranie starego mostu, na co wykonawca – firma Skanska S.A. – ma trzy miesiące. W grudniu 2022 roku ma nastąpić ostateczne rozliczenie budowy. Przypomnijmy, wartość zadania to 61,9 mln zł, z czego 50,4 mln stanowi dofinansowanie UE.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak poruszył także kwestię ewentualnego wykorzystania stalowej konstrukcji mostu przeznaczonego do rozbiórki. – Może ten most można by gdzieś wykorzystać, podobnie jak most Jordana w Poznaniu? Należałoby przeanalizować techniczne możliwości przeniesienia go i wykorzystania w innym miejscu – dodał.

Od lewej: kierownik budowy Skanska S.A. Remigiusz Grodzki, wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowski i dyrektor WZDW w Poznaniu Paweł Katarzyński
Od lewej: kierownik budowy Skanska S.A. Remigiusz Grodzicki, wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowski i dyrektor WZDW w Poznaniu Paweł Katarzyński
Wizytacja wicemarszałka województwa wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka na budowie mostu w Rogalinku
Wizytacja wicemarszałka województwa wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka na budowie mostu w Rogalinku
Widok na nowy i stary most z brzegu Warty. Fot. WZDW w Poznaniu
Widok na nowy i stary most z brzegu Warty. Fot. WZDW w Poznaniu
Wizytacja wicemarszałka na terenie budowy mostu w Rogalinku. Fot. WZDW w Poznaniu
Wizytacja wicemarszałka na terenie budowy mostu w Rogalinku. Fot. WZDW w Poznaniu
Jeśli most otrzyma pozwolenie na użytkowanie, już w lipcu pojedziemy nową konstrukcją.
Jeśli most otrzyma pozwolenie na użytkowanie, już w lipcu pojedziemy nową konstrukcją.

Autor Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Sprawdź również

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Mosina

Plan ogólny gminy Mosina. Mieszkańcy pytają, burmistrz odpowiada

Trwają prace nad planem ogólnym gminy Mosina, który ma zastąpić dotychczasowe Studium Uwarunkowań i Kierunków …

Czempiń - widok na kościół i rynek

Czempiń przyspiesza z obwodnicą

14 maja burmistrz Czempinia wydał decyzję środowiskową dla budowy obwodnicy miasta. Jest to przypieczętowanie blisko …

3 komentarze

  1. skanska już obliczyła wagę elementów stalowych i cenę rynkową złomu….

  2. I lawina tirów poleci przez Mosinę. Bo obwodnicy niet.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *