Profesjonalny rekruter, czyli cechy i obowiązki specjalisty ds. rekrutacji
Wielu osobom stanowisko rekrutera kojarzy się wyłącznie z odbywaniem rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami. I choć oczywiście jest to prawda, to warto wiedzieć, że spotkania rekrutacyjne to tylko jeden z wielu obowiązków osoby zajmującej to stanowisko. Jaki jest zakres pracy specjalisty ds. rekrutacji? Jakimi cechami charakteru powinien wyróżniać się rekruter? Odpowiadamy na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.
Specjalista ds. rekrutacji – czym się zajmuje?
Mówiąc najogólniej, rekruter odpowiada za poszukiwanie do pracy kandydatów najlepiej spełniających określone na danym stanowisku wymagania i odpowiadających oczekiwaniom pracodawcy. Jednak, aby móc wyłonić najlepszego nowego pracownika, specjalista ds. rekrutacji musi pokonać długą drogę. Zaplanowanie całego procesu rekrutacji i selekcji pracowników nie jest bowiem wcale proste.
Zawód rekrutera cieszy się w ostatnim czasie ogromną popularnością. Specjalista ds. rekrutacji może pracować w:
· firmie zajmującej się pozyskiwaniem pracowników dla organizacji zewnętrznych,
· firmie organizującej szkolenia z zakresu rekrutacji,
· wewnętrznym dziale HR.
Jednak duże zainteresowanie tą profesją niestety wiąże się też ze spadkiem jakości. Pewnie zdarzyło Ci się usłyszeć historie o rekruterach, którzy na rozmowę z kandydatem przyszli nieprzygotowani, nie udzielili kandydatowi informacji zwrotnej, nie posiadali odpowiedniej wiedzy o stanowisku, którego dotyczył proces bądź nietrafnie poprowadzili sourcing. Niestety takie sytuacje mają miejsce wtedy, gdy na stanowisko ds. rekrutacji została zatrudniona niewłaściwa osoba. Aby być profesjonalnym rekruterem, nie wystarczy lubić kontaktu z ludźmi. To zawód wymagający o wiele więcej kwalifikacji i umiejętności.
Rekruter – zakres obowiązków.
Zrekrutowanie właściwego kandydata to długi, wymagający i skomplikowany proces. Lista obowiązków rekrutera zdaje się więc nie mieć końca. Jednak do najważniejszych zadań specjalisty ds. rekrutacji z pewnością należą:
· planowanie strategii rekrutacyjnej,
· opracowanie zasad i procedur procesu rekrutacji,
· tworzenie wraz z Hire Managerem profilu kandydata,
· redagowanie i publikowanie ogłoszeń rekrutacyjnych na popularnych portalach,
· sourcing,
· wstępna selekcja pracowników na podstawie analizy CV i dokumentów aplikacyjnych kandydatów,
· przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z wybranymi kandydatami,
· przeprowadzanie testów kompetencji, testów psychologicznych, zadań i ćwiczeń rekrutacyjnych,
· stałe monitorowanie rynku pracy,
· budowanie bazy kandydatów,
· współpraca z agencjami doradztwa personalnego i zewnętrznymi head hunterami,
· sporządzanie raportów,
· sporządzanie rekomendacji,
· reprezentowanie firmy na Targach Pracy oraz konferencjach i eventach branżowych.
W związku z wieloma zadaniami, które muszą wykonywać specjaliści ds. rekrutacji, na rynku można zaobserwować specjalizację profesji rekrutera. I tak np. wyróżniamy ekspertów do spraw rekrutacji, którzy specjalizują się w sourcingu i direct search’u bądź rekruterów zajmujących się rekrutowaniem specjalistów z jednej konkretnej branży (rekruter IT). Z drugiej jednak strony obserwujemy także rosnącą multi-zadaniowość i wielu rekruterów zajmuje się także wykonywaniem zadań z obszaru marketingu, emlpoyer brandingu bądź analityki HR.
Warto także wspomnieć o rozwoju cyfryzacji, automatyzacji i sztucznej inteligencji, które pewnie wkraczają także w świat zarządzania zasobami ludzkimi. Boty rekrutacyjne czy video-rekrutacje powoli stają się codziennością, w związku z czym dobrzy rekruterzy HR to dzisiaj bardzo różnorodna grupa.
Kto może zostać rekruterem?
Choć nie ma ścisłych, jasno wytyczonych wymagań dotyczących stanowiska rekrutera, to wyróżnić można kilka kompetencji i cech osobowościowych, które z pewnością pomagają w tej pracy.
Jednym z nich jest kierunkowe wykształcenie – atutem będą ukończone studia z zakresu zarządzania, zarządzania zasobami ludzkimi, socjologii, psychologii, pedagogiki bądź marketingu. Obecnie na rynku można znaleźć także wiele profesjonalnych szkoleń i kursów z zakresu rekrutacji, które także są niesamowicie wartościowe.
Kolejnym wymaganiem stawianym wobec rekrutera jest dobra znajomość języków obcych, przede wszystkim języka angielskiego. Na rozmowach rekrutacyjnych trzeba bowiem weryfikować poziom znajomości języka angielskiego u kandydatów. Rekruter powinien znać także pakiet Microsoft Office, a zwłaszcza Microsoft Excel. To niezbędne w celu przygotowywania raportów i analiz, zarówno dla biznesu, jak i dla Zarządu.
Oczywiście nie bez znaczenia są także predyspozycje osobowościowe. Rekruter musi być otwarty, komunikatywny i z łatwością nawiązywać relacje z ludźmi. Istotne są także umiejętność organizacji czasu pracy, priorytetyzacji zadań i umiejętność pracy pod presją czasu.
Artykuł powstał przy współpracy z Saleswise.pl