Redakcja GMP | środa, 28 wrz, 2022 |

Świeca żarowa – funkcje, objawy awarii i wymiana

Świece żarowe to jedne z najważniejszych elementów układu żarowego w samochodach z silnikiem Diesla. Ułatwiają rozruch silnika w niskich temperaturach, a ich stan ma wpływ na działanie silnika. Dlaczego są takie ważne, jak rozpoznać objawy zużycia i czy można wymienić je na własną rękę?

Dlaczego świece żarowe są takie ważne?

Zapłon w silnikach Diesla następuje samoczynnie. Najpierw powietrze zostaje sprężone do bardzo wysokiego ciśnienia i po osiągnięciu dostatecznie wysokiej temperatury (minimum 350°C), wtryskiwane jest do niego paliwo. Następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zimą osiągnięcie tak wysokiej temperatury graniczy z cudem. Dlatego też świece są newralgiczną częścią układu żarowego. Podgrzewają one powietrze (do aż ponad tysiąca stopni Celsjusza) w komorze spalania, aby mogło dojść do zapłonu i tym samym rozruchu silnika.

Rozruch silnika to tylko jedna z funkcji współczesnych świec żarowych. Są też w stanie „wyczuć” i podgrzać komorę spalania, kiedy jest to potrzebne. Ponadto wspomagają proces oczyszczania spalin i tym samym przyczyniają się do obniżenia emisji szkodliwych związków.

We współczesnych silnikach montowane są 4 świece żarowe. Świece żarowe mogą być metalowe i ceramiczne, te ostatnie są bardziej odporne na działanie wysokich temperatur.

Świeca żarowa

Zdjęcie świecy żarowej zaczerpnięte z euautoczesci.pl

Kiedy wymienić świecę żarową?

Ciężko oszacować żywotność świecy żarowej – najlepszej jakości świece są w stanie wytrzymać nawet do i ponad 100 000 km przebiegu, co zależy od częstotliwości korzystania ze świecy i jak często będzie ona wykorzystana przy zimnym rozruchu.

Świece żarowe pracują w trudnych, ekstremalnie ciepłych warunkach, więc z czasem ich moc maleje. Do objawów zużytej świecy zalicza się:

  • na desce rozdzielczej pojawiła się kontrolka ostrzegawcza w kształcie spirali
  • problem z rozruchem silnika (zwłaszcza zimą)
  • nierównomierna praca silnika po uruchomieniu
  • spadek mocy silnika
  • dymienie z rury wydechowej.  

Możesz sprawdzić, czy świece są do wymiany za pomocą akumulatora samochodowego. Do dodatniego bieguna podłącz jeden koniec przewodu, a drugi koniec do końcówki świecy. Jeżeli przez kontrolkę z żarówką przepłynie prąd, to wszystko jest w porządku. Uwaga: ten pomiar może zniszczyć świece niskonapięciowe.  

Jak wymienić świece żarowe?

Świece żarowe możesz wymienić samodzielnie, jeśli tylko masz do tego rękę, doświadczenie i potrzebne narzędzie. Jednak jeżeli dostęp do nich jest ograniczony, np. utrudnia go głowica silnia, to lepiej nie ryzykować i zlecić to zadanie mechanikowi. Same świece są też bardzo wąskie, delikatne i łatwo je złamać podczas demontażu, dlatego potrzebny jest specjalny klucz do świecy żarowych, który przy demontażu dodatkowo zabezpiecza przed złamaniem. Są drogie, najtańsze narzędzia kosztują trochę ponad 100 złotych.

Po odkręceniu starych części należy ją sprawdzić pod kątem nagaru i innych złogów, ponieważ one mogą pomóc wskazać przyczynę zużycia świecy żarowej. Otwór montażowy należy starannie oczyścić. Nową świecę trzeba wkręcić bardzo ostrożnie, jest droga i delikatna, pamiętając o momencie obrotowym zalecanym przez producenta. Za mocne dokręcenie może uszkodzić świecę.

Napisano przez Redakcja GMP opublikowano w kategorii Aktualności, Mosina

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Skomentuj