Salon VW Berdychowski Osa Nieruchomości Mosina - działki, mieszkania, domy Wiosenny repertuar trendów w Starym Browarze
Materiały partnera | poniedziałek, 2 maj, 2022 |

Tarcze hamulcowe — objawy awarii, diagnostyka, wymiana

Tarcze hamulcowe to ważne elementy układu hamulcowego auta. Są bardzo ważne, od nich zależy m.in. bezpieczeństwo i komfort podróżowania, więc jako kierowca powinieneś wiedzieć, jak objawia się ich zużycie i jak można je zdiagnozować. Mamy też dla Ciebie poradnik, jak samodzielnie wymienić tarcze hamulcowe.

Standardowe tarcze hamulcowe monolityczne to żeliwne dyski z uchwytami, które są potrzebne do montażu tarczy na piaście koła, są wykonane z całego fragmentu metalu. Występują także tarcze hamulcowe wentylowane (szybciej odprowadzają ciepło wytworzone podczas hamowania), tarcze hamulcowe nacinane (rowki na powierzchni gwarantują lepsze osiągi, głównie spotykane w pojazdach wyczynowych), tarcze hamulcowe nawiercane (są dużo lżejsze od stałych tarcz, też są montowane praktycznie wyłącznie w pojazdach wyczynowych). Tarcza hamulcowa powinna być dopasowana do Twojego modelu samochodu.

Objawy zużycia tarcz hamulcowych

  • Hałasy podczas hamowania, tarcie i piszczenie,
  • Wibracje/pulsowania pedału hamulca,
  • Drgania kierownicy
  • Przedłużenie drogi hamowania,
  • Większe zużycie płynu hamulcowego,
  • Poślizgi samochodu w trakcie hamowania,
  • Zapadanie się pedału hamulca.

Powyższe objawy nie dotyczą bezwzględnie tarcz hamulcowych. Możesz przeprowadzić diagnostykę tarcz (patrz niżej), ale najlepiej sprawdzić cały układ hamulcowy.

Diagnostyka tarcz hamulcowych

Aby sprawdzić stan tarczy, potrzebna będzie suwmiarka. Zmierz grubość tarczy w swoim aucie i porównaj wartość z ustaloną grubością nowej tarczy. Zwróć uwagę, aby zmierzyć grubość w strefie roboczej, czyli w miejscu, gdzie odbywa się docinanie. Dopuszczalne jest jedynie odchylenie w setnych częściach milimetra.

Oczywiście możesz też tarcze sprawdzić „na oko”. Jeśli na powierzchni roboczej są pęknięcia, tarcza jest uszkodzona mechanicznie, są „krople” na jej powierzchni lub jest wyraźnie zużyta, wymień ją jak najszybciej.

Jak samodzielnie wymienić tarcze i klocki hamulcowe

Zaleca się wymiany tarcz co 70 000-80 000 km przebiegu, ale jeśli preferujesz agresywny styl jazdy, konieczna może być wymiana nawet co 20 000 – 40 000 km. Podczas wymiany tarcz należy również wymienić klocki hamulcowe. Zwróć też uwagę na pozostałe elementy układu hamulcowego.

  1. Podnieś auto i zabezpiecz je. Zdejmij koło.
  2. Odkręć zacisk od jarzma i go zdejmij.
  3. Skontroluj stan gumy osłonowej na tłoczku — nie może być żadnych uszkodzeń mechanicznych.
  4. Odkręć jarzmo z prowadnicami, aby móc zdjąć z piasty tarcze. Wyjęte jarzmo oczyść z rdzy oraz miejsce, gdzie pracują klocki. Czasami zamontowane są też specjalne blaszki pod klocki, jeśli masz takie w swoim aucie, też je przeczyść z nagaru, smaru i błota.
  5. Posmaruj smarem (np. przegubowym) miejsca, gdzie pracują klocki, załóż blaszki (jeśli takie są) i też je posmaruj.
  6. Teraz przyszedł czas na tarczę. Mogą być przykręcane do piasty lub też nie. Jeśli tarcza jest przykręcona do piasty, zazwyczaj nie podda się bez walki i konieczne może być użycie młotka, ale z wyczuciem, żeby nie uszkodzić uderzeniami piasty.
  7. Dokładnie wyczyść piastę z korozji, pyłu i innych zanieczyszczeń przed zamontowaniem nowej części. Po wyczyszczeniu możesz nasmarować piastę smarem, ale nie musisz — najlepiej zastosuj się do zaleceń producenta tarczy.
  8. Nową tarczę należy odtłuścić delikatnie, ponieważ jest ona fabrycznie zabezpieczona przed korozją olejem. Zamontuj tarczę.
  9. Przygotuj zacisk do nowych klocków, w tym celu trzeba wcisnąć tłoczek. Przy okazji warto też zmienić płyn hamulcowy. Możesz przygotować butelkę z wężykiem i nałożyć ten wężyk na odpowietrznik, dzięki temu nie będziesz rozlewać starego płynu po wszystkim.
  10. Przed cofnięciem tłoczka odkręć odpowietrznik, aby stary płyn hamulcowy nie wracał do zbiorniczka, tylko od razu trafiał do butelki z wężykiem.
  11. Zakręć jarzmo, załóż klocki hamulcowe i przykręć zacisk.
  12. Teraz pozostała tylko wymiana płynu w przewodach. Wyciągnij strzykawką jak najwięcej zużytego płynu, a następnie zalej nowym. Postępuj jak przy odpowietrzaniu — poproś drugą osobę, aby pompowała hamulcem i gdy będzie trzymać, Ty odkręcisz odpowietrznik. Postępuj tak, aż wężykiem do butelki popłynie czysty płyn hamulcowy. Uzupełnij płyn hamulcowy i następnie zamontuj z powrotem koło.
  13. Postępuj tak samo z drugą stroną.
  14. Po wymianie tarczy i klocków pamiętaj, że nowe części trzeba dotrzeć. Rozpędź auto do 60-70 km/h i delikatnie wyhamuj do 30-40 km/h, powtórz około 10-15 razy.

Co mam zrobić, jeśli nie będę zmieniać płynu?

Jeśli nie będziesz zmieniać płynu, to po każdorazowym zdjęciu zacisku pamiętaj, aby kilka razy nacisnąć hamulce w celu podstawienia tłoczka. Pierwsze naciśnięcie zawsze wpada do podłogi, to zupełnie normalne.

*Trochę więcej o tłoczkach

W zależności od rodzaju modelu auta „cofanie” tłoczków może wyglądać inaczej. Konieczne może być wkręcanie tłoczków, ale też na przykład na jedno z kół trzeba będzie wykręcić tłoczek, aby go wcisnąć. Przed podjęciem jakichkolwiek prac, warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.

Dbaj o swoje tarcze!

Tarcze hamulcowe pracują w trudnych warunkach i dość szybko się zużywają, ale możesz im pomóc. Staraj się unikać agresywnej jazdy, m.in. gwałtownego hamowania. Hamuj silnikiem, dzięki temu części wolniej się zużywają i wolniej spala się paliwo. Jako że wszystkie elementy układu hamulcowego ściśle ze sobą współpracują, regularnie sprawdzaj ich stan.

Informacje pochodzą z:

https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/tarcza-hamulcowa.html

https://jaktozrobilemwgarazu.pl/poradnik-jak-krok-po-kroku-wymienic-tarcze-i-klocki-hamulcowe/

tarcza hamulcowa

Tarcza hamulcowa, fot. wikipedia.org

Napisano przez Materiały partnera opublikowano w kategorii Aktualności

Tagi:

Skomentuj