Salon VW Berdychowski Osa Nieruchomości Mosina - działki, mieszkania, domy Jesienna moda w Starym Browarze w Poznaniu Wielkopolska Akademia Społeczno-Ekonomiczna w Środzie Wielkopolskiej - Akademia Nauk Stosowanych
Redakcja GMP | sobota, 25 lut, 2023 | komentarzy 51

Dziewczynka przeprowadzała rower. Mogła zostać rozjechana! [nagranie]

Bardzo niebezpieczna sytuacja na ulicy Leszczyńskiej w Mosinie. Otrzymaliśmy nagranie z kamerki samochodowej, na którym widzimy prawidłowo przechodzącą przez przejście dla pieszych dziewczynkę. Autor filmu oraz kierowca po przeciwnej stronie zatrzymują się, aby przepuścić pieszą na drugą stronę jezdni. W tym czasie, jadący od strony Krosna, niebieski VW Golf V (dziękujemy czytelnikom) omija zatrzymujący się pojazd, wjeżdża na chodnik i prawie doprowadza do tragedii. Okazuje się, że niepoważny kierowca rozmawia w tym czasie przez telefon komórkowy.

Sytuacja miała miejsce na ulicy Leszczyńskiej w Mosinie w czwartek (23.02.2023) o godz. 16:33. – Całe szczęście, że dziewczynka była roztropna i obserwowała drogę. Chciałabym żebyście udostępnili nagranie z kamerki samochodowej – pisze czytelniczka.

– Mogę tylko dodać, że pan z niebieskiego samochodu jednocześnie rozmawiał przez telefon. BRAK SŁÓW – nie wymaga komentarza – zwraca uwagę czytelniczka. – A pan może jak zobaczy nagranie na stronie to się zastanowi – kończy.

Byłeś świadkiem tego zdarzenia? Potrafisz wskazać kierowcę niebieskiego samochodu? Skontaktuj się z Komisariatem Policji w Mosinie (tel. 500 107 120) lub bezpośrednio z nr 112.

Napisano przez Redakcja GMP opublikowano w kategorii Aktualności, Mosina

Tagi: , , ,

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (51)

  • Gość
    sobota, 25 lut, 2023, 16:50:27 |

    Takim powinno się na stałe zabierać prawo jazdy.

    • Gość
      wtorek, 7 mar, 2023, 21:38:34 |

      Takich to by można było od razu w puszce zamykać na długie lata i dożywotnio prawko zabierać

  • Mosina naturalnie syfne miejsce
    sobota, 25 lut, 2023, 20:21:39 |

    VW, Audi, BMW. Bez komentarza. Mosina to patologiczne miasto. Jeżdżenie i parkowanie po chodnikach to norma. Czy w Mosinie jest Policja i Straż Miejska? A nagranie proszę obowiązkowo przesłać na Policje. Niech kulsony wreszcie wezmą się do roboty.

    • mieszkaniec
      sobota, 25 lut, 2023, 22:14:49 |

      Omijanie aut chodnikiem i ścieżką na leszczyńskiej jest dość częste. Nie mam kamery, ale widziałem już podobne scenki :-( Ta ulica w ogóle wymaga uporządkowania.

      • AMF
        poniedziałek, 27 lut, 2023, 15:22:48 |

        Paru piratów wiszących i sprzątanych z sznurka przez ptaki zadziałało by jeszcze skuteczniej.

    • z gminy Mosiny
      niedziela, 26 lut, 2023, 10:48:12 |

      Zwróćcie uwagę na parking policji w Mosinie tam popołudniu notorycznie stoi radiowóz straży miejskiej z pewnością spijają kawki

      • Gość
        niedziela, 26 lut, 2023, 14:28:23 |

        Oni tam ciepłe kakao piją.

      • 112
        niedziela, 26 lut, 2023, 22:33:31 |

        Straż Miejska często ma wspólne patrole z Policją. Jak są na komisariacie to może maja przerwę ( oni też jedzą,pija i oddychają jak cała ludzkość), może sporządzają dokumentację z interwencji. Niestety to nie W11 lub coś podobnego. Policja i SM z interwencji sporządzają dokumentację jak np.: notatki,protokoły i wpisują dane do systemów informatycznych. Czasami to trwa 20 min, czasami 2 godz.

  • Gość
    sobota, 25 lut, 2023, 21:13:41 |

    Co do nieróbstwa mosińskiej policji to śmiać mi się chce jak przypomnę sobie jak kiedyś na zebraniu osiedlowym był policjant i namawiał do korzystania z internetowej mapy zagrożeń. Można tam dodawać informacje o niebezpiecznych zdarzeniach, zrachowaniach. Pomysł dobry. Problem jest taki, że mosińska policja zamyka wszystkie sprawy jako niezasadne. Proszę wejść sobie na tę mapę i zobaczyć ile jest zgłoszeń w szarym kolorze. To te zdaniem policji niezasadne. Z tego co widzę to głównie dominuje zgłoszenie o nadmiernej prędkości i złym parkowaniu. Zdaniem mosińskiej policji widać nie jest to problem. 15 lat pracy i emerytura. Dziękujemy. Potem się nie dziwcie, że na murach piszą ch… i trzy inne litery.

    • gosc
      sobota, 25 lut, 2023, 21:24:08 |

      Jest zawsze opcja inna po prostu zapisz się do policji i zmieniaj świat!

      • dobry wieczór
        sobota, 25 lut, 2023, 21:52:27 |

        Dobry wieczór czujnym funkcjonariuszom. Co tam dziś porabiacie? Konfetti dla ministra, podglądanie na wysięgniku czy może węgiel z bocznicy zbieramy?

        • gość
          niedziela, 26 lut, 2023, 10:53:08 |

          Ja parę razy widziałem jak radiowozem jechali po jedzenie czy to do Radzia przy kościele albo do Drużyny po pyszne pl

          • 112
            niedziela, 26 lut, 2023, 22:45:03 |

            Policjanci i Strażnicy Miejscy jak wszystkie osoby które pracują zgodnie z przepisami maja prawo do przerwy. Jak chcą zjeść coś ciepłego to muszą to chyba gdzieś kupić ? Sporadycznie jedzą to na miejscu bo zaraz jakiś sebix z tych co szlachta nie pracuje by tu pisała, że w knajpie siedzą za jego podatki.

          • kawka
            wtorek, 28 lut, 2023, 22:48:30 |

            @112 tu się z tobą zgodzę. tak każdy w pracy ma prawo do posiłku i odpoczynku. Komentarze na ten temat są niestosowne.

    • 112
      niedziela, 26 lut, 2023, 22:41:57 |

      Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa z założenia to dobra sprawa. Policja ma czas kilku dni na potwierdzenie lub nie takiego zgłoszenia. Jak ktoś zaznaczy np. nieprawidłowe parkowanie na jakiejś ulicy bo akurat widział tam samochód stojący na chodniku i zaznaczy to w KMZB o godz.22:00 w poniedziałek to np. policjanci mogą to sprawdzić w środę o godz.10:00 i już samochodu tam nie zastaną.Dlatego np. mozna zrobic zapisek, że często w godz.10:00 – 10:00 na tej ulicy sam.m-ki XX nr.rej.XXXXX często tam parkuje niezgodnie z przepisami. Jest opcja dodania zdjęcia, ale należy pamiętać,że aby sprawca był ukarany trzeba podać swoje dane bo musi być przesłuchany świadek tego zdarzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami inaczej sprawca pozostanie bezkarny… Można w opisie podać do siebie nr.tel. Policjant zadzwoni i doprowadzi do ukarania sprawcy wykroczenia.

      • ....
        poniedziałek, 27 lut, 2023, 12:49:10 |

        Wiesz co 112…? A pocałuj ty się w dupę ze swoimi radami. Od ustalania i ukarania to Policja jest. Za to pieniadze biora. A co moze jeszcze trzeba podejsc i im palcem pokazac – o to ten!!! Debilizm wsteczny.

        • 112
          poniedziałek, 27 lut, 2023, 22:19:31 |

          Oj Sebix się uaktywnił. Od ustalania i ukarania jest m.in. Policja, ale jest podział spraw na ścigane z urzędu i wnioskowe. Np. wywołanie zgorszenia w miejscu publicznym. Wykroczenie to jest tylko ścigane wtedy , gdy u pani/pana wywołało to zgorszenie, a nie u Policjanta.
          Za dużo Ojca Mateusza i innych paradokumentów o służbie Policji.
          Taki przykład niewiedzy z całkiem poważnego programu telewizyjnego :
          https://dorzeczy.pl/obserwator-mediow/99973/wpadka-na-antenie-polsatu-glos-zabrala-polska-policja.html

          • kawka
            wtorek, 28 lut, 2023, 22:46:36 |

            @112 widać mundurowy. Pouczanie masz we krwi i procedury też. Do tego gardzisz ludźmi nazywając kogoś sebiksem za to że nie zgadza się z tobą a swoja niezgodę artykułuje w kulturalny sposób. Co powiesz o dzisiejszym hicie jak w Poznaniu 4 policjantów oddało 17 strzałów do chorego na schizofrenię, który był bezbronny. Nie miał żadnego narzędzia ani broni? Co powiesz o tym, że w słynnej na skalę kraju sprawie mordu w Żernikach koło Poznania policjanci fałszowali notatki? Jeden się przyznał? Dlaczego kilka lat temu policjanci z Wrocławia znęcali się i finalnie zamordowali człowieka na komendzie, a Straż Miejska z Wrocławia mataczyła przy monitoringu z zatrzymania człowieka i próbowała ścigać świadków zdarzenia? Gdyby nie media i dociekliwość dziennikarzy nikt by nie usłyszał o sprawie. Powiedz mi 112 jak teraz wygląda selekcja do policji? Czy bada się poczytalność kandydatów? Pytam szczerze o to. To nie jest drwina. Jestem ciekaw po prostu.

          • 112
            środa, 1 mar, 2023, 22:36:18 |

            Kawka cyt.:” Wiesz co 112…? A pocałuj ty się w dupę ze swoimi radami”, jak ty twierdzisz, że to kulturalna wymiana poglądów to : ŁAŁ !
            Nie chce mi się za bardzo odpowiadać na twoje oskarżenia,ale weźmy pierwszy przykład z brzegu. Ten mężczyzna chory na schizofremię według rodziny miał mieć przy sobie nóż, samo się okaleczył wcześniej i miał mieć rękę w kieszeni ( gdzie mógł być nóż) Policjanci użyli broni. Takie są fakty o których wiem. Więcej w ta historie i inne się nie zagłębiam ponieważ dziennikarze nie piszą obiektywnie, a materiałów sprawy nie znam i Ty kawka tez ich pewnie nie znasz więc nie ma co ferować wyroków.
            Ogólnie mówiąc jakiś człowiek popełnił przestępstwo czy tez wykroczenie powinien za nie odpowiedzieć. Ja chcę tylko tutaj pokazać jakie są przepisy, jak to naprawdę wygląda. Życie to nie film.

  • Czy się robi czy się leży...
    niedziela, 26 lut, 2023, 11:38:48 |

    Jak chcecie zobaczyć „profesjonalistów” mundurowych to filmik sprzed kilku dni na YT: https://youtu.be/YX1K6gUL_UM
    Tacy ludzie teraz „służą” narodowi. Ciekawe czy cymbał pomyślał jakie skutki może mieć nagłe zatrzymanie na drodze szybkiego ruchu? W dodatku na lewym i środkowym pasie. To jest wasz poziom polsk policjo.

  • Gość
    niedziela, 26 lut, 2023, 14:42:54 |

    Na jesieni zeszłego roku na zebraniu osiedla nr 4 dzielnicowy chwalił się tym, że policja(celowo małą literą) zlikwidowała wyścigi na ul. Lema, Brzechwy i Gałczyńskiego. Ten „sukces” został ogłoszony dzień po kolejnej kolizji – wjeździe w płot przy Żabce efekcie szaleńczej jazdy. Tydzień później miała miejsce bliźniacza kolizja.

    • Gość
      niedziela, 26 lut, 2023, 15:14:50 |

      O „sukcesach” policji można by książki pisać. Tylko bibliotek by zabrakło by to trzymać. Piractwo drogowe kwitnie, bo od nastu lat policja zniknęła. Jest mi w stanie ktoś przypomnieć kiedy na terenie miasta był patrol drogówki z radarem? Ja myślę że około 20 lat temu ostatni raz. A o reagowaniu na złą i niebezpieczna organizację ruchu to można pomarzyć. To za trudne bo trzeba umieć pisać i czytać. Jak ciekawostkę to powiem, że jakieś 20 lat temu do policji dostał się mieszkaniec Mosiny, który uchodził za psychicznie chorego. Na szczęście oddelegowali go do pracy dość daleko od Mosiny.

      • Gość
        niedziela, 26 lut, 2023, 15:58:08 |

        No właśnie dzielnicowy na zebraniu osiedlowym twierdził, że w zlikwidowaniu wyścigów uczestniczyła grupa speed – oni są uzbrojeni we wszelakie radary, jak też mówił nie zostały wystawione żadne mandaty czy pouczenie. Czyżby policja rozminęła się z rajdowcami. Osobiście też widziałem jak na naszej ulicy drogówka w oznaczonym radiowozie na włączonych bombach suszyła w sobotę rano przed 07:00 gdzie ruch jest praktycznie żaden. Tylko niewidomy człowiek by ich z daleka nie zauważył bo tak elegancko byli widoczni. Postali 15 – 20 min. nikogo nie zatrzymali i pojechali. Wspaniale.

        • 112
          niedziela, 26 lut, 2023, 22:54:40 |

          Mieli się schować ? Zaraz byłby lament, że w krzakach siedzą, a maja być widoczni. Są widoczni tez źle. Nigdy się wszystkich nie zadowoli …

          • Gość
            poniedziałek, 27 lut, 2023, 7:38:54 |

            Bredzisz 112.

  • Gość
    niedziela, 26 lut, 2023, 16:12:26 |

    Tak się kończą slogany byłych radnych typu bezpieczeństwo jest najważniejsze.

  • Pawel
    niedziela, 26 lut, 2023, 20:10:14 |

    Co do Policjantów z tutejszego Komisariatu ,tez mam swoje zdanie. Proponuje Nowemu Burmistrzowi ,by wespół z Komendantem Miejskim z Poznania, POTRZĄSNELI tym całym towarzystwem. A jeżeli się komuś nie chce pracować to do cywila MARSZ.Nie może być tak , by po godz.20.00 nie było możliwości się skontaktować realnie z policjantem, a tylko przez telefon. Wszystkiego nie można i się nie da załatwić przez telefon. Panie i Panowie Policjanci ,proszę się zabrać do rzetelnej służby i zagęszczać swoje ruchy i nie tylko płakać i narzekać jak to Macie żle w tej służbie.

    • gosc
      niedziela, 26 lut, 2023, 20:40:07 |

      a jest już nowy komendant?

    • 112
      niedziela, 26 lut, 2023, 22:52:07 |

      W Komisariacie Policji w Mosinie nie ma całodobowej służby dyżurnej jak w wielu innych jednostkach np. Puszczykowo,Stęszew,Komorniki,Dopiewo,itp. Policjanci w Mosinie pełnią służbę przez cała dobę np. w nocy patrolują teren całej gminy no chyba, że wg. Pawel powinni siedzieć na Komisariacie i czekać na … no właśnie na co ?

      • Pawel
        poniedziałek, 27 lut, 2023, 12:53:19 |

        Na zdarzenia ,ktore w tak wielkiej po wzgledem obszarowym Gminie sie zdarzaja,a nie czekac do rana.To jest chory system to co tylko W Miastach ma byc pełniony dyżury 24h?

        • 112
          poniedziałek, 27 lut, 2023, 22:25:08 |

          Policjanci pełnią służbę w Mosinie całodobowo i każdą interwencje która mają zgłoszoną podejmą do realizacji. Czasami może to potrwać,ale przyjadą.

  • Mieszkaniec
    poniedziałek, 27 lut, 2023, 10:26:19 |

    Zaiste ciekawe te komentarze. Artykuł jest o tym, co się wydarzyło na tym przejściu. A narzekania są na policję….ale zaraz zaraz.

    To w końcu ta policja jest dobra czy zła? Bo jak pojawia się informacja, ze w miejscu X stoją z radarem, to zaraz pojawia się lament,że „ratujo budżet pisu”. Teraz lament, ze nic nie robi. A co w tej konkretnej sytuacji miała zrobić?
    Jeżeli trafiło do nich nagranie, a sprawca nie zostanie ukarany to proszę bardzo. Ale przedtem?

    Ogólnie ten kraj jest zajebisty jak przychodzi do recenzowania czyjejś (broń Boże swojej!) pracy. Policja pije kawkę, pracownicy marketów tez nic nie robią, urzędnicy grają w pasjansa na laptopach (za pewne).
    A może popatrzeć najpierw na siebie ? Ktoś tu pisał ze chodniki są rozjeżdżanie w Mosinie. A kto je rozjeżdża? Miś Koralgol czy Ci którzy wpier…ją się samochodem „ja tylko na 5min” na potęgę pod same drzwi sklepu? Bo jaśnie Pani/Pan nie będzie chodzić 100m pieszo. Ale uwaga, jak SM robi nalot i zakłada blokady na nieprawidłowo zaparkowane pojazdy, to załącza się lament nr 2. Bo wiadomo, szkalują ludzi.

    A gdyby tak na Leszczyńskiej wstawić fotoradar plus zrobić co drugie przejście z radarowa sygnalizacja świetlna? A nie, czekaj, będą korki, No i chcą z Nas zedrzeć kasę. A tak w ogóle to bez sensu…

    I jak tu dogodzić ?

    • Pawel
      poniedziałek, 27 lut, 2023, 12:57:51 |

      Owszem zgadazm sie z pierwsza czescia wypowiedzi.co do drugiej ,mam na mysli ustawienie fotoradaru,to zapewniam Cie przedmówco ,ze polegną w pierwszej kolejnosci Ci ktorzy przekroczą prędkosc o tzw 10 km/h.
      Tak zle ,tak nie dobrze.Kulturę jazdy sie ma albo sie jej nie ma.

    • 112
      poniedziałek, 27 lut, 2023, 22:27:53 |

      Mieszkaniec masz rację. Zapewne też większość tych którzy chcą radar bądź fotoradar na jakiejś ulicy jakiś czas temu głośno krzyczała zabrać fotoradary Straży Miejskiej !!!

      • kawka
        wtorek, 28 lut, 2023, 22:55:44 |

        @mieszkaniec – to ja z kolei zgodzę sią z drugą częścią twojej wypowiedzi, ale pierwszą nie. Tak masz racje, za dewastację i chore zachowania odpowiadają sami mieszkańcy Mosiny. Rozjeżdżone chodniki, parkowanie, gdzie popadnie to zasługa mieszkańców tej gminy i nikogo innego. Podoba mi się twoja słuszna uwaga „ja tylko na 5 minut”. Słyszane wielokrotnie. Ale gdyby nie bierność policji czy urzędu i radnych w niektórych sprawach to części naszych mieszkańców dało by się nauczyć dobrych manier.

  • karp
    poniedziałek, 27 lut, 2023, 11:09:31 |

    Kwestia techniczna. „Bezpieczeństwo jest najważniejsze”jest obecnym radnym,a nie byłym.Bardzo skuteczny człowiek,który zapewnił sobie bezpieczeństwo,dzięki fałszywym zeznaniom byłego burmistrza.Ocalał jako jedyny z grupy radnych mających nadmierne przywiązanie do majątku gminy.Zobaczymy jaki stosunek do jumy będą miały obecne władze.

    • Z Krosna
      poniedziałek, 27 lut, 2023, 18:42:09 |

      @karp problem jest taki, że ten co wypowiedział słynne słowa bezpieczeństwo jest najważniejsze nie zrobił kompletnie nic dla bezpieczeństwa w swoim Krośnie. Gorzej, popełnił straszliwy grzech zaniechania w kilku kwestiach dotyczących bezpieczeństwa w tej wsi.

  • karp
    poniedziałek, 27 lut, 2023, 18:00:59 |

    Telewizja Polsat nagłośniła incydent i gość może uważać już prawko za utracone.

  • ja
    poniedziałek, 27 lut, 2023, 22:28:58 |

    karp to który redaktor przyjedzie i zabierze kierowcy te prawo jazdy ;) ?

  • Dorota
    wtorek, 28 lut, 2023, 0:50:25 |

    „Mogła zostać rozjechana!” ale clickbait. No to życzę raka.

    • Kris
      wtorek, 28 lut, 2023, 10:33:38 |

      @Dorota – pani jest chyba niepoważna? Trywializuje pani drogowe przestępstwo. Użycie trybu przypuszczającego przez autora publikacji w tytule jest jak najbardziej zasadne. Sam kilkukrotnie zostałbym rozjechany w życiu przez różnych wariatów, a to że uszedłem z życiem nie umniejsza winy kierujących co dopuścili się tego rodzaju przestępstwa. Czyżby pani była kimś z rodziny kierującego Golfem? A może sama pani jeździ autem po chodnikach?

      • orient
        wtorek, 28 lut, 2023, 10:36:00 |

        @Kris sądząc po komentarzu – ten sam typ człowieka.

  • karp
    wtorek, 28 lut, 2023, 9:17:55 |

    Policmajstry zainicjują procedurę,pod wpływem mediów.
    Jeżdżący chodnikami powinien zapoznań się już z ofertą ZUK.

  • Gość
    wtorek, 28 lut, 2023, 17:07:15 |

    Mosina. To jest naprawdę stan umysłu. Te komentarze o tym świadczą. Sami „intelektualiści”. Syf i patologia. Było jest i tak tu będzie.

  • ok
    wtorek, 28 lut, 2023, 18:43:14 |

    Kierowcy należy się nagana i pochwała. Na filmie widać, że nie wyhamowałby , ucieczka na lewy pas to potrącenie dzieciaka. Ocena sytuacji i refleks nie doprowadziły do tragedii. Jedyny rozsądny manewr.

  • Mieszkaniec
    wtorek, 28 lut, 2023, 21:16:35 |

    Do @ok – Twoja opinia świadczy o braku posiadania prawa jazdy i błędnej ocenie sytuacji. Samochód powinien zachować odstęp od pojazdu poprzedzającego w takiej długości, aby moc bez problemu wyhamować w takiej sytuacji.

    • kawka
      wtorek, 28 lut, 2023, 22:40:49 |

      @mieszkaniec zgodzę się z tobą poza jedną rzeczą. Głupoty jakie pisze gość pod nikiem „ok” wcale nie przesądzają, że nie ma prawa jazdy. Obejrzyj sobie jakiś dowolny filmik na YT, gdzie ktoś się dopuszcza jakiegoś poważnego wykroczenia i ile tam potrafi być komentarzy broniących delikwenta. Często dochodzi do solidarności zawodowej, np. kuriera bronią inni kurierzy, policjanta inni policjanci itp. oni wszyscy maja prawko. Kierowca Golfa zapewne też miał prawo jazdy. To tylko dokument. Jego zdobycie to dopiero początek.

  • Gość
    poniedziałek, 6 mar, 2023, 13:09:04 |

    Czy wiadomo już coś o tym kierowcy VW? Mam nadzieję, że został zatrzymany.

  • Ten z Lubonia
    sobota, 11 mar, 2023, 19:06:53 |

    Tak się tu wyżywacie na policję i strażników miejskich, że nic nie robią, że piją , ze jedzą etc. ale jak się coś dzieje to większość z was zza firanki „konjtroluje” wydarzenia twierdząc, że to nie moja sprawa. Nikt nigdy nic nie wie nie widzi, nie słyszą awantur domowych gdzie małżonka odbiera zapłatę za słoną zupę itd. Także przygadał kocioł garnkowi…

    • nie wierzę w cuda
      sobota, 11 mar, 2023, 23:28:04 |

      @Ten z Lubonia przepraszam ale jest pan naiwny. Nie wiem jak długo żyje pan na świecie. Rodziny obciążone alkoholem nie dostają żadnej pomocy ze strony policji. Znałem takie ze trzy przypadki. Było wręcz odwrotnie. Jeszcze zostali ci ludzie zgnębieni. Żeby było śmieszniej kiedyś w Mosinie (może nadal?) działał tak zespół antyalkoholowy, gdzie byli przedstawiciele OPS i policji.

      • Ten z Lubonia
        niedziela, 12 mar, 2023, 11:14:48 |

        Może i jestem naiwny ale jak sam piszesz „Znałem takie ze trzy przypadki. Było wręcz odwrotnie. Jeszcze zostali ci ludzie zgnębieni” Co TY zrobiłeś z tymi rewelacjami? Zgłosiłeś gdzieś wyżej? Opisałeś chociaż problem w lokalnej prasie aby zwrócić uwagę lokalnego społeczeństwa? Tak jak napisałem wcześniej bohaterzy zza firanki.

Skomentuj