Czy nowy autobus turystyczny w Mosinie jest inwestycją trafioną?
Radny Mateusz Fabisiak złożył interpelację w sprawie autobusu turystycznego marki Mercedes Benz Tourismo, wartego ponad milion złotych. Na jego pytania odpowiedziała prezes spółki, Monika Kujawska, przedstawiając szczegóły dotyczące kosztów, użytkowania i zasad wynajmu pojazdu.
Autobus szkolno-turystyczny Mercedes-Benz Tourismo, rok. prod. 2020
Autobus wysokopokładowy Mercedes-Benz Tourismo, został zakupiony 30 sierpnia 2022 roku. Jak tłumaczy Monika Kujawska, prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Mosinie, od tego momentu jest wykorzystywany przez spółkę zarówno do realizacji usług komercyjnych oraz jako „rezerwa w sytuacjach awaryjnych w transporcie szkolnym”. W odpowiedzi na pytanie o dane finansowe, prezes Kujawska poinformowała, że od początku eksploatacji spółka zrealizowała 205 usług swoją flotą, generując przychód w wysokości 177 042 zł brutto. Prezes zaznaczyła jednak, że spółka nie prowadzi szczegółowej ewidencji dla każdego autobusu osobno i nie posiada stałego cennika usług, gdyż usługi wyceniane są indywidualnie, co wynika z różnorodności tras i warunków wynajmu.
Koszty utrzymania autobusu marki Mercedes od momentu jego zakupu wyniosły w 2024 roku około 16 tys. zł na paliwo przy pokonanych 8 725 kilometrach oraz ponad 6,7 tys. zł na serwis. Natomiast w 2023 roku serwisowanie pochłonęło blisko 29 tys. zł, z czego znaczną część stanowił montaż tablic kierunkowych. Roczne koszty ubezpieczenia pojazdu wynoszą około 23 tys. zł.
Przytoczone dane skłaniają do refleksji nad efektywnością inwestycji w pojazd, który generuje nie tylko przychody, ale również znaczne koszty utrzymania. Spółka podkreśla jednak strategiczną rolę autobusu jako rezerwy dla transportu szkolnego. Dla radnych istotne będzie rozważenie, czy taki sposób użytkowania pojazdu w pełni odpowiada potrzebom i możliwościom budżetowym. Zwłaszcza w kontekście prac Komisji Rewizyjnej, która w lutym i marcu prowadzić będzie kontrolę gminnych wydatków na transport zbiorowy w 2024 rok. Według planu prac komisji, badane będą m.in. obłożenia linii czy rozkłady jazdy.
Jak informowaliśmy w lutym b.r., autobus nie mógł być w pełni użytkowany na lokalnych drogach. – Autobus Tourismo również stoi, jak państwo przejeżdżają obok ZUK-u to on tam zawsze stoi, jak pomnik. To autobus turystyczny, powinien przejeżdżać dziennie setki kilometrów, żeby na siebie zarobić. A one stoją, bo nie ma możliwości użytkowania ich na terenie gminy do przewozu uczniów, ponieważ infrastruktura drogowa nie daje możliwości użytkowania tych pojazdów – zwracał uwagę w lutym ówczesny radny, Andrzej Raźny. Więcej w artykule: Autobusy jak pomniki.
Tagi: gmina Mosina, PUK, Radni o gminie, ZUK Mosina
Wasze komentarze (31)
Kto jest odpowiedzialny za sporządzenie specyfikacji przetargowej na zakup autobusów: Mercedes oraz 2 x Solaris? Czy Frydrych maczał w tym pazury? Czy jakieś kolejne autobusy nie zostały przypadkiem zamówione?
Tekst w stylu „kto jest twoim idolem i dlaczego Lenin”
baju, baju tak można podsumować odpowiedź prezesowej i oczywiście powiedziała co chciała, by wcisnąć coś gazecie na odczepne.
Przecież autobus ten był kupiony w leasingu. Z artykułu Autobusy jak pomniki wynika, że koszt autobusu to ponad 1 mln zł a spółka zapłaciła już (do grudnia 2023 roku) grubo ponad 500 tys. zł. samego leasingu (oprócz innych kosztów). Niezły koszt za utrzymywanie luksusowego autobusu rezerwowego – ale kto bogatemu zabroni?. Leasing to największy koszt o którym już nie ma w odpowiedzi prezesowej ani słowa.
Tylko co się radny czepia, jak sam burmistrz Michalak napisał, że Kujawska to najlepszy prezes wszechczasów, a ten dil z autobusami (jak rozumiem) ma być potwierdzeniem tego.
@tata a Marcin powiedział- czy pamiętasz kiedy/ przy jakiej okazji Michalak powiedział, że prezesowa jest najlepszym prezesem w historii? Skoro tak jest to dlaczego ją zwalnia i to w takim dziwnym trybie?
Mam też pytanie po co w turystycznym autobusie jest tablica informacyjna za bagatela 20 tys. zł? Czy zuk musi informować, że akurat wiezie wycieczkę, np. do Częstochowy? To nie jest autobus miejski!!! Kto to widział tak szastać pieniędzmi?
Do Lichenia jest bliżej.
https://zukmosina.pl/2024/09/17/komunikat-dotyczacy-zmiany-na-stanowisku-prezesa-zarzadu-spolek-zuk-i-puk/
Przekazazć w ramach darowizny ten autobus MB Panu Kevinowi aby mógł zrealizować swoje mroczne marzenie o wydłużeniu trasy autobusu 651. Wszystko w myśl maksymy: lepiej mieć długi niż krótki. Przed przekazaniem autobus MB musi być doposażony w pakiet AMG aby na pętlach w Mosinie, Rogalinku i na Dębcu można było bokiem pojechać w uślizgu.
Ale to się kupy nie trzyma. Ta odpowiedź. Autobus turystyczny jako strategiczna rezerwa. Śmierdzi propagandą gorszą jak za komuny. Nisko zawieszony, długi autobus turystyczny wozi dzieci do szkół po wąskich uliczkach miasta, albo klepiskach gruntowych drogach na wsiach? Styki w mózgownicy się poprzepalały. Akurat na dowozy do szkół to leciwe autosany h9 sprawdzają się dobrze, bo są krótkie i wysoko zawieszone. Zaraz ktoś napisze, że smrodzą, ale lepszy trochę kopcący praktyczny Autosan niż luksusowy mercedes w pokrzywach.
W momencie, kiedy trzydziestą jesień i zimę z rzędu taplam się w błocie, by dostać się do domu, kiedy niszczę auto poruszając się po wertepach dróg osiedlowych, kiedy ze zgrozą obserwuję degradację gminnych nieruchomości, uważam, że pisanie jakichś bzdurnych interpelacji, czynienie jakiś prób „dojechania” jednego, czy drugiego obozu gminnej polityki jest denną kompromitacją całej rady, jak i każdego z radnych osobiście. Mnie osobiście absolutnie nie interesuje, kto z kim gra, epopeja o gminnych autobusach jest jałową gadaniną a jak któryś z radnych chce toczyć wojenki z innym, to w niedzielę, poza internetem, najlepiej w cztery oczy i cztery pięści. Fajnie by było, żeby rada się w końcu zajęła tym, czym powinna, czyli służyć mieszkańcom, starać się uczynić im życie w gminie mniej uciążliwym. Wy, drodzy radni, mielicie to mielone pt autobusy już któryś raz z rzędu, a nie potraficie zarządzić wykonania zwykłych prac zabezpieczających na Kokotku i innych budynkach. Ludzie w gminnych lokalach mieszkają gorzej, jak w stodołach a wymiana kilku kopciuchów w lokalach komunalnych jest problemem nie do przejścia. Takiego dna w gminie nie było nigdy!
Ludziom nie dogodzisz. Jakiś czas temu ktoś właśnie zarzucał że gmina wydaje bezsensownie pieniądze na Kokotka… Niestety taki mamy klimat, wszystkich nie zadowolisz, zawsze będzie jakiś malkontent.
Zadanie domowe z matematyki z szczęśliwym rozwiązaniem
W dwa lata autokar zrobił 8700 km. Cenniki firm autokarowych mówią, że nie ma jedolitej stawki, bo w zależności od charakteru wyjazdu (jednodniowy – wielodniowy), celu (kraj – zagranica) czy trasy (krótkie dystanse drogami lokalnymi – średnie dystanse po drogach ekspresowych) stawki mogą wzrosnąć, niemniej stawka najmu podstawowa to około 7,50 zł za kilometr, ale może być więcej. 8700 km mnożymy przez 7,50 zł i mamy 65 000 zł. To przychód.
Ubezpieczenie kosztowało 22 000 zł za każdy rozpoczęty rok, a rozpoczął się trzeci rok eksploatacji. 3 razy 22 000 = 66 000 zł.
Paliwo kosztowało 16 000 zł.
Dotychczasowy serwis: 38 000 zł.
Suma kosztów: 120 000
Przychód: 65 000
Strata: 55 000 zł bez kosztów płacy kierowcy.
Celna jest uwaga innego komentatora czy autokar potrzebuje tablice kierunkowe? Nie widziałem jeszcze w życiu takiego autokaru.
Analiza pozostałych danych w odpowiedzi przedsiębiorstwa daje wiele znaków zapytania. Prawdziwe mogą być przebiegi, koszty paliwa i spalanie autokaru. Wyszło odpowiednio 29, 32 i 27 litrów ON na 100 km. To by się zgadzało z przeciętnym spalaniem autokaru według informacji w sieci. 25 litrów/100 km katalogowo, czyli realnie na krótkich trasach +/- 25-30% więcej. Tak jak z samochodem osobowym w ruchu lokalnym. Widać z tego, że ZUK nie ma poważnych klientów na autobus i jeździ wokoło komina. Spalanie i przebieg pokazują to jasno.
Brak dokładnej informacji o przychodzie z tego konkretnego pojazdu to bujda na resorach. Ukrywanie w pozostałych 205 usługach to tuszowanie postoju autokaru i tyle. Wychodzi na to, że zarząd nie wie kiedy i kto wyjeżdża w trasę autokarem zaś tłumaczenie o strategicznej roli autokaru jako rezerwy przekracza wyobraźnię greckiego filozofa. Czy następny będzie zakup jakiegoś luksusowego modelu Ferrari jako rezerwy gdy popsuje się traktor rolniczy to odśnieżania ulic?
No to teraz radni macie materiał do analizy. W podziękowaniu kupcie wycieczkę autokarową do mej ojczyzny Grecji. Do Grecji jest 1900 km w jedna stronę. Spalanie średnie spadnie, a przebieg urośnie, bo jak na razie te 8 tysięcy km to skromny dorobek. Adio!
Na ulicy Dworcowej naprzeciwko dawnego okazałego ośrodka zdrowia, obecnie Urząd Miasta nr 2, powstała kolejna filia przychodni Medicomplex. Tak wygląda mosiński chichot dziejów.
No coż, można się dorobić jak się paragonów nie wystawia… a jak się chce fakturę, to zawsze akurat komputer się zawiesił…
Czy w artykule nie pomylono przypadkiem dwóch tematów? Z tego co pamiętam to problem z infrastrukturą był na liniach regularnych i dotyczył Solarisów, komisja rewizyjna też zajmie się transportem zbiorowym, a nie szkolnym i turystyką. A pytanie o autobus turystyczny dotyczy usług zewnętrznych i dowozów szkolnych, to dwie, a właściwie trzy różne usługi. Tourismo jest wysokopodłogowy, on nie ma problemu z infrastrukturą i nie obsługuje linii zbiorowych, chociaż pewnie teoretycznie by mógł. A co z tymi autobusami szkolnymi co miały przyjść na koniec roku, zakupione przez gminę? Zdaje się, że zastępca burmistrza się tym w 2023 chwalił na swoim profilu, przyszły? Dzieciaki pewnie na nie czekają…Mam wrażenie, że nie tylko radni się gubią w tych autobusach, który jest który i jaki mają z nim problem. Dla mnie to też szukanie dziury w całym. Zajmijcie się czymś, co przyniesie mieszkańcom pożytek.
Marku zwróć uwagę, że pani prezes w odpowiedzi na interpelację zaznaczyła, że autobus turystyczny pełni strategiczną rolę jako zastępczy do dowozu dzieci. Samo w sobie jest to niedorzeczne i uwierzy w to tylko ktoś kto nie rozróżnia kombajnu Bizon od traktora. Niestety gazeta nie zamieściła odpowiedzi ZUK do radnego tylko lakonicznie ją streściła.
Rzecz druga to, że ten autobus jest niskopodłogowy. Marku wysoka podłoga jest na pokładzie pasażerskim, ale sama podłoga autobusu jest nisko bo jest luk bagażowy. Ten autobus powinien poruszać się tylko po bardzo dobrej jakości drogach. Jakie mamy drogi w gminie?
Radni zajmą się na komisji rewizyjnej, ale nic mądrego nie wymyślą. Oni mają takie same pojęcie jak ci co te autobusy kupili. Łukowiak u Mielony. Ich pytajcie po co był ten zakup.
Co to jest prowizja?
Nie wiem, ja tej pani napisałem, jak należy wykorzystać autobus turystyczny i te dwa hybrydowe. Powiedziałem też jednemu z rady nadzorczej i burmistrzowi. Do ich mózgownic nic nie dociera, nic, kompletnie nic. A sprawa jest prosta jak przysłowiowy drut.
Drogi Łukaszu – przysłowiowy drut jest w tym momencie dużo mniej przydatny niż przysłowiowe twierdzenie, że to proste jak budowa CEPA. Określa dosadnie i prosto jak drut adresata (hi hi).
Zanim się zdecydujemy na drut lub cep, powinniśmy poznać pomysł Pana Łukasza, co to radnym był, na zagospodarowanie tych nowych autobusów.
Panie Łukaszu napisz Pan o swoim pomyśle !
Płotko już piszę. Po pierwsze. Zadałem sobie trud porównania ceny wyjazdu Mosina- Kołobrzeg, na jednego kierowcę. 63 osobowy autobus z aktywnym kibelkiem, był kilka tysięcy tańszy, niż 50-osobowy ZUKOWSKI, bez kibelka. Ale już pomijając kwestię ceny usługi transportowej.@ Płotko- zasugerowałem prezesowej, burmistrzowi, członkowi RN, aby stworzyć w ZUK mini agencji turystycznej. Wyjazdy do teatrów, opery, zoo, na wszelkie inwenty w Poznaniu, w okolicy Mosiny. Jedna osoba to by obsłużyła. Gadów w administracji ZUK/PUK siedzi nadmiar i jeden z tych nierobów mógłby tym się zająć. Niestety, ani RN, ani Burmistrz, ani sama prezesowa nie są tym rozwiązaniem zainteresowani. W sumie nie wiem czemu. Może trzeba by było tyłki ruszyć? To tak w skrócie
Były radny zgłasza akces na prezesa!
Na prezesa i rade w jednym, bo po co gady mnożyć. Trzeba tylko Humanum załatwić i już będzie mógł miniagencje prowadzić.
Byłeś radnym, ileś tam siedziałeś w szeroko pojętej „budżetówce” a takie farmazony walisz. Wiesz dobrze, że pomysł jak pomysł, ale realizacja przez przedsiębiorstwa budżetowe jest obwarowany dużo większymi wytycznymi niż przez osobę prywatną / firmę. Kwestia durnych przepisów, ale na poziomie państwa. Tak więc nawet gdyby takie coś zrealizować, to ceny tej „agencji” byłyby takie, że nikt nie chciałby z nich korzystać.
Wiec takie pomysły to tylko populizm pod publiczkę, bo ludzie się nie znają, nie sprawdzą i myślą że jest tak jak były radny powie.
Tak naprawdę bicie piany zaciemniające prawdziwy obraz stanu transportu pod rządami Pani prezes i rycerzy z UG.
Gimbusy które wożą dzieci to jest prawdziwy problem ,łatane byłe jak porośnięte mchem ,poprostu stare No i chlejące ropę na potęgę, więcej niż spalą na trasie
Fraszka o pomnikowym autobusie
Mercedes stoi, dumnie jak król,
Turystyczny wóz, a pracy null.
Milion wydany, cóż za wygrana,
Gdy każdy kilometr to strata nieznana.
ZUK się tłumaczy: „To inwestycja,
Rezerwą jest nasza potężna ambicja.”
Tablice, ubezpieczenia, paliwo leci,
A autobus czeka – na co? Na dzieci?
„To nasza duma!” – wołają z radością,
Choć bardziej straszy swoją nicością.
Na szkolne trasy? Drogi zbyt wąskie,
Więc stoi dumnie – gwiazda na łące.
Radny spogląda, i łka Komisja,
„Czy ten pojazd to nasza misja?”
Stoi jak pomnik w ZUK-u na placu,
Niech ktoś go ruszy – choćby do pracy!
Wyszły ci rymy niedokładne bo do rymów głębokich nie można ich zaliczyć.
Bardzo dobre rymy wyszły Janowi z Czarnkurza. Poezja zaangażowana społecznie to mój ulubiony gatunek. Pięke słowo w służbie narodowi. Tego mi było trzeba. Skromnie się kłaniając proszę Jana o więcej takich strof 🙂
Gdy szanowny poeta zechciał żartobliwą Odę do burmistrza napisać. Będzie to napisane na chwałę swoją a i grono czytających w zadumę postawi, a może i rozbawi.
Fraszka wspaniała z Czarnokurza Janie.
Sedno ujmuje z głupotą rozprawia.
Dwie strofy ostatnie widzę odmienione.
Tobie zostawiam ocenę tej zmiany:
„Radny spogląda, i łka Komisja,
„Czy ten pojazd to nasza misja?”
Tak – to ZUK-u jest chluba, to pomnik tej gwiazdy,
Niech ktoś go ruszy – byle do jazdy.”
Dziękujęć, szanowny, za słowo krytyczne,
Twe oko czujne i rym artystyczne.
Twórczości Twej kunsztu wielce się kłaniam,
Lecz komet rymu, cóż, sam nie doganiam.
Jam prosty rymopis, fraszką się bawię,
Niechaj więc wolność wierszom zostanie.
Komentarz Twój, zacny, z pierwszej ma strofy,
W rymownej sztuce też drobne ma grzechy!
Lecz spierajmyż się słowy, niech sztuka trwa wiecznie,
Bo sztuka ma przecie intencje serdeczne.
Jednak na przyszłość, o toć proszę pokornie,
By rymów krytyka nie mierzyć nadobnie.
Jesteś wspaniały i z pokorą przyjmuję należną naganę.