Redakcja GMP | wtorek, 12 lis, 2024 | komentarzy 7

Debata o komunikacji w gminie Mosina: modernizacja linii 699 a spór wokół przyszłości linii 651

Jak poinformował mosiński magistrat, Gmina Mosina przygotowuje się do modernizacji infrastruktury przystankowej dla linii autobusowej 699 Mosina – Sasinowo – Radzewice – Mieczewo – Kórnik. Równocześnie, toczy się dyskusja na temat projektu rozbudowy linii autobusowej nr 651, co do której włodarze wyrażają liczne wątpliwości. Czy istnieje realna szansa, że narastający konflikt wokół linii autobusowych przerodzi się w konstruktywne działania, które przyniosą korzyści mieszkańcom?

Gmina projektuje modernizację linii 699

– Obecnie rozpoczęły się prace projektowe, a w celu sfinansowania tego przedsięwzięcia, Gmina wystąpi o środki Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i partnerstwa samorządów, w którym współuczestniczy – informuje urząd w opublikowanym kilka dni temu komunikacie.

Linia autobusowa komunikacji gminnej nr 699 jest połączeniem trzech sąsiadujących ze sobą gmin: Mosiny, Puszczykowa i Kórnika. Trasa autobusowa rozpoczyna i kończy się w Mosinie na Dworcu PKP. Przebiega przez Mosinę, Czarnokurz, Puszczykowo (m. in. Dworzec PKP i szpital), Rogalinek, Sasinowo, Wiórek, Sasinowo, Rogalin, Świątniki, Mieczewo, Kórnik i Kórnik-Bnin. Roczny koszt działalności linii 699 wynosi blisko 2 miliony złotych.

– To najdłuższa trasa komunikacji gminnej, a większość jej przystanków służy również obsłudze innych linii autobusowych, stąd decyzja o objęciu właśnie jej projektem modernizacji – podkreśla urząd.

W ramach modernizacji urzędnicy będą planować pętle autobusowe, miejsca parkingowe oraz wiaty rowerowe wraz z infrastrukturą.

– Dodatkowo powstanie zatoka w Mieczewie, wykonana w ramach inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich – modernizacji drogi wojewódzkiej 431, przy czym Gmina Mosina uzupełni jej infrastrukturę o wiatę przystankową i rowerową ze stacją naprawczą i elementami małej architektury – czytamy.

Jak dowiadujemy się ze stron urzędowych, Gmina od jakiegoś czasu przygotowuje się do realizacji tej inwestycji.  – W tym celu zakupiona została część działki w Radzewicach niezbędna pod budowę pętli autobusowej. Zlecono również wykonanie dokumentacji projektowej modernizacji przystanków, w której uwzględnione zostaną także nowe miejsca przystankowe, między innymi w Głuszynie Leśnej, w której lokalizacja nowych przystanków jest obecnie procedowana w Zarządzie Dróg Powiatowych w Poznaniu – informuje urząd.

Dyskusja odnośnie linii autobusu nr 651

Równolegle toczy się dyskusja odnośnie linii autobusu nr 651, której koncepcja, opatrzona 729 podpisami mieszkańców trafiła na stół.

– Toczy się gorąca dyskusja odnośnie autobusu 651, a równolegle przygotowujemy się do inwestycji na linii 699, była okazja to zsynchronizować i potraktować temat całościowo – czytamy komentarz mieszkańca na profilu społecznosciowym burmistrza Michalaka. Jak zauważa mieszkaniec, w tym przypadku prawdziwych konsultacji społecznych jednak zabrakło. – Może trzeba na nowo podejść do tego tematu, włączyć do dyskusji Wiórek, Czapury, połączenie z Poznaniem przez Starołękę byłoby najszybsze, tylko najpierw trzeba określić potrzeby i zestawić je z problemami całościowo – zwraca uwagę mieszkaniec.

– Inwestycje w ramach ZIT w zakresie usprawnienia systemu infrastruktury były przygotowywane od dawna – to między innymi dlatego nieszczęsne solarisy nie mogły ruszyć w trasę – odpowiada burmistrz Dominik Michalak. – Przetarg na przygotowanie dokumentacji odbył się w pierwszej połowie roku, na długo przed „gorącą” dyskusją – tłumaczy Michalak.

Więcej o linii 651 piszemy w artykule: Decyzje, emocje i głos społeczny wokół linii autobusowej nr 651 dla Rogalinka

Podsumowanie

Aby te kluczowe projekty infrastrukturalne mogły zostać pomyślnie zrealizowane, niezbędne jest znalezienie wspólnego języka między urzędnikami a mieszkańcami. Bez zgody pomiędzy inicjatorami projektów, włodarzami i ich późniejszymi użytkownikami istnieje obawa, że inwestycje te, podobnie jak inne wcześniej planowane przedsięwzięcia na terenie gminy, mogą zakończyć się niepowodzeniem. To, czy uda się wypracować porozumienie i zaspokoić różne potrzeby, zależy teraz od otwartości i zaangażowania wszystkich stron.

Autobus liniowy (699) na przystanku w Rogalinku

Autobus liniowy (699) na przystanku w Rogalinku

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (7)

  • Łukasz Kasprowicz- były radny gminy Mosina
    wtorek, 12 lis, 2024, 17:50:43 |

    Nic odkrywczego nie napiszę. ŚMIECHU WARTE. Nie chodzi o tekst gazety, tylko podejścia urzędników. I żeby nie powielać ich błędów proszę zainteresować się projektowaną modernizacją na wszystkich jej odcinkach p Po zakończeniu wykonawstwa, w Mieczewie będzie nowe projektowanie. i jak wszyscy Mielonego krytykowaliśmy za nasadzenia zastępcze w Bolesławcu, tak nadal ta głupota pokutuje, a wzdłuż drogi wojewódzkiej 431 drzew jak na lekarstwo, eh…

    • Gosc
      wtorek, 12 lis, 2024, 19:19:15 |

      Po co budowali przystanki do dymaczewa w Krosinku i mosinie jak nikt tam nie jeździ oprócz powietrza?

  • Gość
    wtorek, 12 lis, 2024, 18:23:40 |

    Teraz już nie ma się czym interesować. Wzde ma swoją wizję i ją realizuje. Zrobią jak im się podoba. Artykuł nie jest o modernizacji dw 431 tylko o modernizacji lini autobusowej. Trochę nieszczęśliwe określenie redakcjo w stosunku do linii autobusowej. Stanowisko urzędu to bełkot.

  • FREEDOM
    środa, 13 lis, 2024, 18:19:59 |

    Kto w ogóle tam jeździ?
    A do takich Komornik gdzie pracuje mnóstwo ludzi z Mosiny
    nie ma żadnego połączenia.

  • Gość
    środa, 13 lis, 2024, 21:33:44 |

    W Mosinie komunikacja to jedna wielka porażka. Niestety w tym temacie nic się nie zmienia i nie zanosi się na poprawę, nie pomógł nawet nowy burmistrz, który raczej w najbliższej przyszłości nie ma w planach uruchomienia nowych połączeń, bo gminy na to nie stać. Zamiast darmowej linii, która kursuje po Mosinie kilka razy dziennie, wystarczyłoby wprowadzić opłaty za bilety i dołożyć kilka kursów więcej i częstsze kursy do Poznania

  • Paweł
    środa, 13 lis, 2024, 21:41:18 |

    Kasy na nowe linie i więcej kursów nie ma ale za to przybyło nowych przystanków, na to kasa jest, tylko bez sensu wydawana. Ubóstwo komunikacyjne.

  • Gość
    środa, 13 lis, 2024, 21:57:35 |

    Bo żeby budować sieć komunikacyjną trzeba się wczuć w potrzeby podróżnych. A nie dekretem jaśnie burmistrza stwierdzić, że od dziś autobus pojedzie z miejscowości X do Y. Od lat tak jest, że decydują o tym osoby co wożą własną pupę samochodem. Ta kadencja będzie taka sama jak Mielocha. Nic nowego.

Skomentuj