Redakcja GMP | piątek, 18 paź, 2024 | komentarzy 35

Drogi w gminie Mosina pod lupą NIK. Kontrolerzy stwierdzili liczne nieprawidłowości

Niedostateczne utrzymanie infrastruktury drogowej wpływa nie tylko na komfort mieszkańców, ale także na ich bezpieczeństwo. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli ujawniła liczne zaniedbania w zarządzaniu siecią drogową gminy Mosina. W najnowszym raporcie NIK, gmina wyróżnia się licznymi uchybieniami, które wymagają natychmiastowych działań naprawczych.

Mieszkańcom osiedli trzech skontrolowanych gmin (oprócz Mosiny zostały też skontrolowane w tym zakresie gminy Swarzędz i  Nowy Tomyśl) nie w każdym przypadku zapewniono sprawny i bezpieczny dojazd do swoich domów. Jak tłumaczy NIK większość remontów była nieefektywna. Prowizoryczne prace ograniczały się do wygładzania nawierzchni dróg gruntowych, których stan pogarszał się po kolejnym deszczu. Żadna gmina nie wprowadziła ograniczenia ruchu pojazdów ciężarowych, co mogłoby pomóc w utrzymaniu infrastruktury. W części dotyczącej dróg w gminie Mosina (30 stronicowy dokument) kontrolerzy ujawnili wiele uchybień w zarządzania drogami na terenie naszej gminy. Kontrolę przeprowadzili kontrolerzy NIK z poznańskiej delegatury.

NIK kontroluje gminę Mosina

Utrzymanie sieci dróg gminnych na obszarach zabudowy mieszkalnej w województwie wielkopolskim

– Gminy nie wypełniły wszystkich obowiązków związanych z utrzymaniem dróg lub nierzetelnie je wykonywały – brzmi komunikat Najwyższej Izby Kontroli. – Przykładowo: remonty nawierzchni były często prowizoryczne, nie zawsze przeprowadzano także kontrole stanu technicznego dróg. W konsekwencji niski standard wykonanych napraw oraz ogólny zły stan techniczny nawierzchni przekładał się na pogarszanie jakości i komfortu życia mieszkańców gmin – czytamy.

Zakres kontroli obejmował ocenę organizacji i planowania działań mających na celu zapewnienie bezpiecznego i sprawnego korzystania z dróg gminnych, a także budowę i utrzymanie tych dróg na terenach mieszkaniowych. Kontrola dotyczyła lat 2021-2024, z uwzględnieniem dowodów sporządzonych przed i po tym okresie.

Fragmenty pokontrolne

Organizacja i planowanie działań dotyczących zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie zapewnienia bezpiecznego i sprawnego korzystania z publicznych dróg gminnych

– W latach 2021-2024 (do 30 marca) niemal wszystkie inwestycje, w ramach których zbudowano lub przebudowano drogę, miały miejsce na terenie miasta Mosina i wydatkowano na nie blisko 90% środków przeznaczonych na ten cel – czytamy we wstępie.

– (…)Działaniami tymi stale obejmowano (wg planów) jedną czwartą powierzchni dróg nieutwardzonych. Jednakże przeprowadzone profilowanie wybranych pięciu dróg nie przyniosło trwałej poprawy stanu nawierzchni tych dróg (występowanie mniej lub bardziej rozległych zastoisk wody na całych odcinkach), co stwierdzono po niecałych trzech miesiącach od zakończenia tych prac – czytamy. – Nierzetelnie określono potrzeby zamawiającego w zakresie ilości kruszywa przewidzianego do wbudowania w drogi nieutwardzone. Określono, że ilość tego kruszywa wynosić będzie 100 ton, co stanowiło zaledwie 6,1% surowca faktycznie zużytego w 2021 r. lub 3,6% w odniesieniu do roku 2023. – Nie zrealizowano zaleceń pokontrolnych, odnoszących się do stanu technicznego siedmiu dróg, mimo upływu niemal 10 miesięcy od ostatniej kontroli okresowej – ukazuje raport NIK.

Brak planu rozwoju sieci drogowej

– W latach 2021-2024 (do zakończenia kontroli) w Urzędzie nie opracowano i nie wdrożono planu rozwoju sieci drogowej, co było niezgodne z art. 20 pkt 1 ustawy o drogach publicznych. Nie obowiązywał również taki plan przyjęty w poprzednich latach – wskazuje NIK.

– W okresie objętym kontrolą zarządca dróg nie prowadził rzetelnie ewidencji dróg na terenie Gminy. W elektronicznych książkach dróg nie wprowadzono informacji o dziennikach objazdów prowadzonych w formie tradycyjnej, nie wprowadzono w systemie informatycznym danych dotyczących wykonania wniosków z kontroli okresowych stanu dróg. Nie zaktualizowano również danych o numeracji dziesięciu dróg gminnych – zauważają kontrolerzy.

– W okresie objętym kontrolą w Urzędzie nie opracowano i nie wdrożono planu rozwoju sieci drogowej, mimo takiego obowiązku wynikającego z art. 20 pkt 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wprawdzie w 2024 r. podjęto się opracowania tego dokumentu, jednakże do zakończenia kontroli nie został on przyjęty zarządzeniem Burmistrza. – W Urzędzie nie opracowano i nie wdrożono również wewnętrznych procedur odnoszących się do zarządzania siecią dróg gminnych – czytamy w 30 stronicowym raporcie.

– Odnosząc się do przyczyn nieopracowania ww. planu zastępca Burmistrza wyjaśnił, że dopiero podjęte przez Burmistrza w 2023 r. działania doprowadziły do powstania projektu tego dokumentu. Zadanie Opracowanie programu budowy infrastruktury drogowej na terenie gminy Mosina uwzględniane było w uchwałach budżetowych w latach 2021-2023. Na 2021 r. zaplanowano 60 000 zł wydatków na ten cel, jednakże go nie zrealizowano ze względu – jak wyjaśnił Burmistrz – na brak ostatecznych kryteriów wskazanych przez radnych. Na 2022 r. zaplanowano 60 000 zł wydatków w tym zakresie, przy czym uchwałą z 30 listopada 2022 r. zmniejszono wydatki majątkowe na to zadanie (wykreślono je z planu wydatków) z uwagi na zbyt niskie środki na realizację zadania. Wysokość zaplanowanych wydatków na to zadanie w 2023 r. wynosiła 10 000 zł, jednakże w maju 2023 r. zmieniono dotychczasową nazwę zadania na Opracowanie planu rozwoju sieci drogowej na terenie gminy Mosina, a w czerwcu zwiększono planowane wydatki do 30 000 zł – brzmi treść raportu.

– W toku kontroli przedłożono projekt dokumentu Plan Rozwoju Sieci Drogowej Gminy Mosina na lata 2024-2030, który opracowany został przez podmiot zewnętrzny, realizujący dla Gminy usługi przeglądów dróg publicznych gminnych, wybranych dróg wewnętrznych i parkingów. Do 30 czerwca 2024 r. projekt nie został przyjęty zarządzeniem Burmistrza – czytamy.

Nierzetelne dzienniki dróg

– Dzienniki objazdów dróg w formie tradycyjnej prowadzone i uzupełniane były przez pracowników Zakładu Usług Komunalnych sp. z o.o. w Mosinie, pomimo, że zarządca dróg nie upoważnił spółki i nie przekazał jej formalnie tego zadania, a także nie uregulował zasad prowadzenia dzienników, co jako działanie naruszające §11 rozporządzenia w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych opisano w sekcji Stwierdzone nieprawidłowości. W efekcie ww. dzienniki prowadzone były nierzetelnie. Dokonywano w nich wpisów (niektórych) całkowicie niezwiązanych z kontrolą stanu technicznego odcinka drogi (np. wpis z 14 sierpnia 2023 r. o uszkodzonym przyłączu wody w kurtynie wodnej na Zielonym Rynku, naprawa skarpy na Gliniankach), a kontrole dotyczyły niemal wyłącznie innej niż jezdnia infrastruktury drogowej – czytamy.

– W całym 2023 r. tylko dziesięć wpisów odnosiło się do stanu nawierzchni kontrolowanych dróg. Ponadto, wpisy w dzienniku objazdu dróg nie odzwierciedlały rzeczywistego przebiegu kontroli, a dokumentowały wykonanie zaplanowanych wcześniej prac związanych z realizacją zadań, Prezes ZUK wyjaśniła, m.in. że pracownicy dokonujący objazdów kontrolnych dróg posiadają na wyposażeniu niezbędne materiały do wykonania na bieżąco/w momencie zauważenia usterki/uszkodzenia/zabrudzenia ich naprawy/oczyszczenia – dowiadujemy się z raportu.

– W efekcie ww. dzienniki prowadzone były nierzetelnie, m.in. dlatego, że nie odzwierciedlały rzeczywistego przebiegu kontroli, a dokumentowały wykonanie zaplanowanych wcześniej prac związanych z realizacją zadań utrzymania infrastruktury drogowej – brzmi treść uchybienia. Zdaniem NIK, rzetelne dokonywanie wpisów w dziennikach objazdu dróg jest niezbędne dla prawidłowej realizacji obowiązków zarządcy dróg. NIK wskazuje, że dysponowanie przez zarządcę dróg pełnymi i rzetelnymi danymi stanie wykonania wniosków pokontrolnych jest niezbędne, z punktu widzenia oceny ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz planowanych działań utrzymaniowych

Brak informacji dotyczących wielu zdarzeń drogowych

– Burmistrz corocznie, terminowo przekazywał do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad informacje statystyczne o sieci dróg publicznych. W informacjach wykazano prawidłowe dane w zakresie długości dróg (według rodzaju nawierzchni), nie wykazano jednakże właściwych danych w zakresie wypadków drogowych, rannych i ofiar śmiertelnych. W formularzu za 2021 r. wymieniono 2 wypadki, w wyniku których dwie osoby były ranne. W danych za 2022 r. poinformowano o 10 wypadkach oraz 12 rannych, natomiast w sprawozdaniu za rok 2023 r. wykazano trzy wypadki z udziałem trzech osób rannych. Z informacji udzielonej przez Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu wynikało, że w latach 2021-2023 na terenie Gminy miały miejsce 62 wypadki (19, 21, 22), w wyniku których rannych zostało 69 osób (20, 24, 25), a dwie osoby poniosły śmierć (jedna w 2021 r. i 2022 r.) – czytamy.  – NIK wskazuje, że dysponowanie przez zarządcę dróg pełnych i rzetelnych danych o zdarzeniach drogowych (w szczególności o wypadkach z udziałem rannych i ofiar śmiertelnych) zgodnie z art. 20 pkt 10 udp jest niezbędne, z punktu widzenia oceny ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym stan bezpieczeństwa szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego – stwierdza kontrola.

Wydatki na drogi

– W latach 2021-2024 (do 31 marca) łączna wysokość wykonanych wydatków z budżetu Gminy na powstanie, ulepszenie oraz utrzymanie infrastruktury drogowej (drogi publiczne i wewnętrzne) wyniosła 18 986 080,55 zł, a w poszczególnych latach odpowiednio: 3 210 346,96 zł, 7 170 492,11 zł40, 8 082 091,67 zł, 523 149,81 zł. Wysokość wykonanych wydatków istotnie różniła się od tych ujętych pierwotnie w planach oraz po uwzględnieniu wszystkich zmianach planu w danym roku budżetowym. W 2021 r. wysokość zaplanowanych wydatków wyniosła 16 839 300,48 zł, a po zmianie planu – 6 200 941,89 zł (tj. zmniejszenie o 63,18%). W 2022 r. plan po zmianach obejmował 51,01% zaplanowanych wydatków, a wykonanie ukształtowało się na poziomie 61,76%. W 2023 r. wysokość planowanych wydatków inwestycyjnych zmniejszyła się w ciągu roku o 17,76%. We wszystkich latach zapotrzebowanie zgłoszone do budżetu było niższe niż ujęte w planie wydatki – plan stanowił od 101,53% do 116,08% zgłoszonego zapotrzebowania – dowiadujemy się z raportu.

Brak aktualizacji ewidencji dróg

– W latach 2021-2024 (do 25 czerwca) nie dokonano aktualizacji ewidencji dróg gminnych o nowe numery siedmiu dróg – nadane przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego w uchwale nr 7202/2023 z 28 września 2023 r., co było niezgodne z § 16 rozporządzenia w sprawie numeracji i ewidencji dróg – brzmi kolejna nieprawidłowość.

Budowa i utrzymanie publicznych dróg gminnych na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową.

– W okresie objętym kontrolą w Gminie zrealizowano 40 inwestycji obejmujących powstanie lub ulepszenie infrastruktury drogowej, w tym doprowadzenie linii kablowej oświetlenia drogowego, remont lub budowę chodników, jezdni, miejsc postojowych i odwodnienia. Suma wydatkowanych na ten cel środków wyniosła 29 902 280,35 zł – czytamy.

W działalności kontrolowanej jednostki w przedstawionym wyżej zakresie stwierdzono kolejne nieprawidłowości.

– W opisie przedmiotu zamówienia na usługi mechanicznego profilowania dróg nieutwardzonych na terenie Gminy w roku 2024 r. nierzetelnie określono potrzeby zamawiającego w zakresie ilości kruszywa przewidzianego do wbudowania w drogi nieutwardzone. Określono, że ilość tego kruszywa wynosić będzie 100 ton, co stanowiło zaledwie 6,1% surowca faktycznie zużytego w 2021 r. lub 3,6% w odniesieniu do roku 2023. Przeprowadzone profilowanie wybranych pięciu dróg nie przyniosło trwałej poprawy stanu nawierzchni tych dróg (występowanie mniej lub bardziej rozległych zastoisk wody na całych odcinkach), co stwierdzono po niecałych trzech miesiącach od zakończenia tych prac – czytamy.

– Nie zrealizowano zaleceń pokontrolnych, odnoszących się do stanu technicznego siedmiu dróg, mimo upływu niemal 10 miesięcy od ostatniej kontroli. W porozumieniach na lata 2021-2022, których przedmiotem było zlecenie spółce ZUK zadań w zakresie robót i usług związanych z utrzymaniem dróg, nie określono całkowitej wartości umowy, ani wartości (lub maksymalnych kwot wydatków) dla poszczególnych zadań objętych tą umową, co nie odpowiadało zasadzie zaciągania zobowiązań do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki – brzmi ocena kontrolerów.

– W pięciu sprawach dotyczących odprowadzania przez właścicieli nieruchomości wód opadowych na drogi publiczne nie przeprowadzono postępowań administracyjnych, które umożliwiałyby wydanie decyzji nakazujących właścicielom gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom i ustalających termin wykonania tych czynności – wskazuje raport.

Wnioski NIK

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami, Najwyższa Izba Kontroli, na podstawie art. 53 ust. 1 pkt 5 ustawy o NIK, wnosi o:

Przyjęcie planu rozwoju sieci drogowej na terenie Gminy. Podjęcie działań zmierzających do dokonania korekty uchwały nadającej numery drogom publicznym na terenie Gminy przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego oraz zaktualizowania ewidencji dróg w zakresie numeracji dróg publicznych. Uzupełnienie elektronicznej ewidencji dróg o wykaz dzienników objazdów prowadzonych w formie tradycyjnej. Dokonywanie oszacowania potrzeb zamawiającego związanych z utrzymaniem dróg nieutwardzonych w sposób uwzględniający rzetelne ich określenie, z uwzględnieniem zasady oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi. Podjęcie działań zmierzających do zapewnienia trwalszego efektu profilowania dróg nieutwardzonych na terenie Gminy. Zapewnienie właściwego trybu prowadzenia spraw dotyczących odprowadzania przez właścicieli nieruchomości wód opadowych na drogi publiczne. Podjęcie, w miarę możliwości finansowych Gminy i uwarunkowań technicznych, działań w celu wykonania zaleceń pokontrolnych, wynikających z okresowej kontroli stanu technicznego dróg

Podsumowanie

Kontrola przeprowadzona przez NIK ujawniła to, co co sami mieszkańcy wskazują od wielu lat, mianowicie uchybienia w zarządzaniu infrastrukturą drogową. Prowizoryczne remonty, brak planu rozwoju sieci drogowej oraz nierzetelne ewidencjonowanie stanu technicznego dróg to tylko niektóre z problemów, które wpływają na pogorszenie jakości życia i bezpieczeństwa mieszkańców. Raport NIK wskazuje na potrzebę pilnych działań naprawczych przez mosiński samorząd, aby skuteczniej zarządzać siecią dróg, a także zapobiec dalszym problemom związanym z ich utrzymaniem.

Pełen raport NIKu dla gminy Mosina znajduje się tutaj.

Dziury na jednej z dróg w gminie Mosina

Dziury na jednej z dróg w gminie Mosina. Niestety jest to jeden z wielu przykładów (archiwum).

Tłuczeń przywieziony przez mosiński ZUK do utwardzenia fragmentu leśnej ulicy.

Tłuczeń przywieziony przez mosiński ZUK do utwardzenia fragmentu leśnej drogi w Pecnej. W tym miejscu poprowadzono wodociąg do działek żony byłego radnego RM w Mosinie (archiwum)

Utwardzona droga przy leśnym wodociągu w Pecnej

Utwardzona droga przy leśnym wodociągu w Pecnej (archiwum)

Ulica Jasna w Mosinie

Tłuczeń na ul. Jasnej w Mosinie. fot, Czytelnik GMP (archiwum)

Jedna z regularnie zalewanych posejsi w Żabinku (gmina Mosina)

Jedna z regularnie zalewanych posesji w Żabinku (gmina Mosina)

Po każdych opadach ulica Sikorskiego w Rogalinku jest zalewana. Kałuże uniemożliwiają przejście i przejazd

Po każdych opadach wiele ulic w gminie Mosina jest regularnie zalewanych. Kałuże uniemożliwiają normalne przejście i przejazd (archiwum)

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (35)

  • Gość
    piątek, 18 paź, 2024, 12:56:21 |

    Zamkną kogoś, czy tylko wytykają palcem i karawana jedzie dalej?

  • Gaja
    piątek, 18 paź, 2024, 13:10:13 |

    Oczywiście że karawana jedzie dalej. To przecież żadna nowość.

  • Gość
    piątek, 18 paź, 2024, 16:00:41 |

    Znając życie osoba odpowiedzialna w referacie za te uchybienia zostanie przeniesiona w najbliższym czasie na jakieś inne stanowisko i będzie mogła się spełniać w innej roli. Tutaj rączka rączkę myje.

    • Gość
      piątek, 18 paź, 2024, 16:19:21 |

      Nie mam zamiaru bronić nikogo z urzędu co się drogami zajmuje, ale to nie jest ich wina. Winne jest schorowane planowanie przestrzenne w tej gminie i winni są radni wszystkich ostatnich kadencji oraz burmistrze. Kto wydawał warunki zabudowy i zatwierdzał plany zabudowy gdzie popadnie, jak leci i dla każdego cwanego dewelopera? Teraz mamy dziesiatki kilometrów dróg nad którymi sztab ludzi nie jest w stanie zapanować. A pieniędzy z podatków to starcie,a tylko na świetlice wiejskie, bo to szczyt ambicji naszych włodarzy.

  • Mieszkaniec
    piątek, 18 paź, 2024, 16:18:37 |

    Bardzo dobrze. Jeżeli władze wymuszają na mieszkańcach (dla większości nie do udźwignięcia finansowo) wymianę pieców, co za tym idzie, konieczność zadłużania się w bankach i władzy to nie obchodzi, to na nich samych też powinien być nałożony bat. Bo jeżeli mieszkaniec karnie przestrzega przepisów, to gmina jest zobowiązana też tychże przestrzegać. I tak jak gminy nie interesuje, skąd mieszkańcy mają sfinansować montaż nowego ogrzewana, tak mieszkańców też nie powinno interesować, że gmina nie ma pieniędzy, żeby zapewnić minimum godziwych warunków do życia.

    • galla
      piątek, 18 paź, 2024, 17:05:12 |

      Tyle że jak mieszkaniec nie przestrzega przepisów, to mu zaraz dowalą mandat. A w przypadku gminy albo nie ma żadnych konsekwencji nieprzestrzegania przepisów, albo kary nakładane są na urząd. A urząd kary płaci z podatków. Tak więc to i tak my za te kary nałożone na gminę zapłacimy. O ile jakiekolwiek kary będą nałożone.
      I nic się nie zmieni, dopóki do odpowiedzialności karnej i finansowej za błędy na poziomie urzędów nie zaczną być pociągane konkretne osoby.

    • Mieszkaniec
      niedziela, 27 paź, 2024, 20:10:04 |

      A ty masz jakąś elementarną wiedzę dot finansów budżetowych? Bo pisze bzdury kompletne. Pieniądze którymi dysponuje gmina to NASZE pieniądze. Jeśli gmina zaciągnie kredyt to ten kredyt będziemy spłacać MY. Tak więc mam średnio ochotę spłacać kredyty na widzimisię i wygodę co poniektórych.
      Tyle w temacie.

  • Z okolicy
    piątek, 18 paź, 2024, 17:49:43 |

    Jak tak dalej pójdzie to będziemy prosić Mielocha żeby wrócił i zajął się tematami… XD

  • Gość
    piątek, 18 paź, 2024, 18:28:05 |

    Kto w gminie Mosina zapłacił karę za palenie w kopciuchu po 1 stycznia 2024 roku?
    Wg mnie nikt.
    W mieszkaniach należących do gminy tzw. komunalkach mają kopciuchy do ogrzewania.
    Co z tego, że prawo nakazuje karać za palenie w kopciuchu.
    Mosina rządzi się swoimi prawami.
    Tylko zewnętrzne kontrole są w stanie coś zmienić.

    • gość
      piątek, 18 paź, 2024, 19:57:53 |

      dlaczego z naszych podatków mamy finansować wymianę pieców w mieszkaniach komunalnych? niech to kupią ci co tam mieszkają za półdarmo!

  • Krzysztof
    piątek, 18 paź, 2024, 22:24:38 |

    Ten raport jest miażdżący. Wszyscy mieszkańcy widzą, że w naszej gminie drogi są fatalne. Chociaż, od ubiegłego roku są chociaż zamiatane Ale ten raport obdziera radnych z lumpów. Wstyd.

  • Gość
    piątek, 18 paź, 2024, 22:33:29 |

    A co z drogą wojewódzką DW431 od Mosiny do Dymaczewa czy wykonawca jest już wybrany?kiedy zaczną pracę?czy znowu temat umarł jak nasz słynny basen? Przecież to jest kolejna porażka gminy brak basenu jak brak dróg

    • Gość
      sobota, 19 paź, 2024, 8:16:54 |

      Tam przecież projekt robią w województwie

    • Gość
      poniedziałek, 21 paź, 2024, 16:25:25 |

      Ta droga jest modernizowana na odcinku od Kórnika do Stęszewa, etapami… aktualnie prace trwają w Świątnikach… dalej będzie Mieczewo i w kolejnych etapach Rogalin,Mosina itd.
      Na stronie zarządcy drogi na pewno jest terminarz 😉

  • Gość
    sobota, 19 paź, 2024, 7:55:56 |

    Nie ważne że mosina na drogach piachem stoi, ważne że na Leszczyńskiej robią remont ścieżki rowerowej bo za wąska o kilka cm a reszta gminy w błocie musi sobie radzić!

    • Gość
      poniedziałek, 21 paź, 2024, 17:11:38 |

      Ta ścieżka i tak jest do dupy. 200 metrów remontu. Po co był ten poprzedni?

  • Anonimek
    sobota, 19 paź, 2024, 8:54:41 |

    Ja po prostu tego nie rozumiem jak taka gmina jak Mosina gdzie jest coraz więcej mieszkańców nie stać na wybudowanie basenu dla mieszkańców, przecież większość ościennych gmin czy też dzielnic w Poznaniu posiada basen.

    • Gość
      sobota, 19 paź, 2024, 9:11:00 |

      W okolicy tylko Kórnik ma

    • Gość
      poniedziałek, 21 paź, 2024, 16:30:04 |

      No właśnie dlatego…
      Każdy nowy mieszkaniec to głównie koszty dla Gminy… (potrzeba dróg, szkół, itd.)
      Bogate gminy to te które się nie zwiększają gwałtownie liczby mieszkańców lub mają dużo przemysłu… (patrz Kórnik, Komorniki itp.)

  • Ostatni człowiek rasy białej
    sobota, 19 paź, 2024, 9:39:11 |

    A Czapurach do dziś nie potrafią zrobić 150 metrów chodnika do Dino. Burmistrzowie tej gminy to nie nadają się nawet do sprzątania świetlicy wiejskiej. Wstyd i hańba

  • Gość
    sobota, 19 paź, 2024, 10:12:09 |

    Cytat: „dlaczego z naszych podatków mamy finansować wymianę pieców w mieszkaniach komunalnych? niech to kupią ci co tam mieszkają za półdarmo!”
    Bo ten OBOWIĄZEK spoczywa na właścicielu, a nie najemcy.

  • Zbigniew
    sobota, 19 paź, 2024, 12:04:19 |

    Mieszkam w Daszewicach ul Słoneczna już za dwa lata minie ćwierć wieku a ulica jak jest polną tak jest tylko ja wyrownuja a po opadach deszczu jest bagno . Obok gmina kornik nich burmistrz mosiny jedzie i zobaczy jak tam dba ją o mieszkańcow mają na osiedlach drogi asfaltowe – można . Proponuję zawiązanie stowarzyszenia lepsze drogi w gminie Mosina może coś się w tym temacie ruszy . Raport NIK- u winien być ogłoszony w biuletynie Mosinskim

    • Gość
      niedziela, 20 paź, 2024, 15:29:43 |

      Na Maderze ulice są polne od XIX wieku. Trzy lata już minęły od wybudowania za 9 mln zbiornika na deszczówkę co mialo zagwarantować budo dróg i co ? Sosnowa zalewana ,Słoneczna zalewana .Jasna zalewana .Ptasia zalewana etc ..

    • gość
      niedziela, 20 paź, 2024, 16:37:25 |

      dokładnie niech sie uczom od Kurnika jak budować na szambach i studniach bez wody to wincyj wcisną szeregowcuw

  • Gość
    sobota, 19 paź, 2024, 15:03:03 |

    KROSNO, UL TYLNA, KOLEJNY PROJEKT ZA PONAD 40 TYŚ, CIEKAWA JESTEM CZY BĘDZIE????

  • ania
    niedziela, 20 paź, 2024, 9:23:19 |

    ul. leśna w Krośnie same dziury ul. gruntowa czy i kedy zostanie uwzględniona w realizacji na budowę

    • Gość
      niedziela, 20 paź, 2024, 13:29:33 |

      Do Ani. A kiedy wy na Leśnej przestaniecie do cholery parkować wasze samochody na chodniku?! Zachowujecie się gorzej niż trzoda chlewna.

  • Gość
    niedziela, 20 paź, 2024, 14:01:02 |

    Ten raport NIK jest potwierdzeniem gemelarstwa mielochowego ale jego poprzednicy Ryś i Springer tak samo działali w temacie dróg gminnych. Królewstwo ZUK-u/PUK-u to też jest fenomenem na skalę Polski. Nic dziwnego, że zakupione autobusy stały schowane w ZUK przecież one nie nadają się do jazdy typu off road’u. Ciekawe który mądrala przygotowywał specyfikację przetargową do zamówienia tych pojazdów, musiał to być absolwent Collegium Humanum.

    • Gość
      niedziela, 20 paź, 2024, 14:12:01 |

      Był burdel i będzie burdel. Nowa władza już pokazała, że jest starą władzą w nowym makijażu.

  • Gość
    niedziela, 20 paź, 2024, 22:37:00 |

    Ale będzie remont urzędu. I kokotek bedzie. I skatepark. :-))))

  • Amelia
    środa, 23 paź, 2024, 9:45:46 |

    Osoby odpowiedzialne za te niekompetencje i nie uzupełnianie tak prostych spraw już powinny wylecieć z um/chodzi o ewidencję dróg I jeszcze jedno pytanie do wszechmogącej radnej Szymczak czy pani wie co to jest droga wewnętrzna może trzeba przeczytać ustawę bo biedni wszyscy którzy budują projektują drogi tzw. Wewnętrzne nadając nazwy ulica to nie są drogi wewnętrzne takie drogi mają swój status swoje parametry swoje odpowiednie zakwalifikowanie a przy ich budowie obowiązują inne przepisy a na sesji mówi p.sz.dr.wewnetrzna /pytam więc ta komisja wie o co chodzi /co obowiązuje na takich drogach /przecież pani sz dr.wenetrzne nie mają statusu dr. Gminnej gdzie uchwaładotyczaca dr. Gminnej/ nadanie nazwy drogi to tylko ręką w dół lub w górę a radę sz. Co robi nie zna przepisów wstyd / I jej członkowie tejże komisji rowniez/ takich radnych bez wiedzy nie mieliśmy od lat a biorą ponad 2tys. Miesięcznie I lansuje się gdzie mogą/ wstyd dla radnych/ wstyd

  • Gość
    czwartek, 24 paź, 2024, 17:51:28 |

    Nie rozumiem, skąd tyle krzyku w sprawie dróg w naszej gminie. Jak powszechnie wiadomo, gmina nie należy do najmniejszych, a co za tym idzie, należy liczyć się z dużymi wydatkami na jej utrzymanie. By sprostać takim wydatkom, gmina musi wygenerować dochody, kóre takie wydatki pokryją. Jeszcze do niedawna, główne dochody Mosiny opierały się na wpływach z podatku PIT od mieszkańców. Do niedawna, bowiem po znakomitą część z tych wpływów rękę wyciągnęło nasze kochane, pisowskie państwo tylko po to, by między innymi zrealizować swoje obietnice wyborcze i by przekupić wyborców w kolejnych wyborach… No tak, ale to dotyczy wszystkich gmin. Jednak nasza gmina nie może liczyć na wpływy od firm, bo przez wiele lat skutecznie zabiegała o to, by takie nie powstawały na jej terenie. Do tej sytuacji przyczynili się głównie radni tej gminy, a konkretnie radni z otoczenia klubu radnych OdNowa i jej wcześniejszych wcieleń. Ci lokalni patrioci torpedowali każdy wniosek, który wiązał się ze wzrostem ilości firm na terenie gminy. Ludzie, którzy godziny nie przepracowali we własnej firmie uważali, że finase gminy należy oprzeć o wpływy z turystyki i rekreacji… Ci herosi ekonomicznego myślenia nigdy nie zastanowili się nawet przez sekundę, skąd swoje dochody czerpią takie gminy jak np. Suchy Las, Tarnowo Podgórne czy chociażby Kórnik, a nawet Puszczykowo. Zamiast kreatywnego myślenia i działania, całą swoją energię przeznaczali na podkładanie nóg kolejnym burmistrzom, na dyskredytowaniu ich wysiłków nie mówiąc licznych donosach do wszystkich możliwych instytucji. Wszystko po to, by z gminy uczynić swoisty skansen często w komentarzach mieszkańców nazywany „stanem umysłu”. Brak własnych pomysłów na dobrobyt gminy, irracjonalna niechęć do przedsiębiorców i swoista zaściankowość tych ludzi, doprowadziły gminę do miejsca w którym obecnie się znajduje. Tak na marginesie tematyki dróg warto powiedzieć, że nawet Suchy Las czy Tarnowo Podgórne nie mogą pochwalić się tym, że w ich gminach mieszkańcy nowych osiedli i wsi posiadają wszystkie drogi utwardzone, a gminy są w całości skanalizowane. Kto nie wierzy niech to sprawdzi osobiście odwiedzając gminy, którym się powodzi. Na koniec takiej wycieczki proszę odwiedzić wójtów wspomnianych gmin z pytaniem: „skąd ich gminy mają tak wysokie dochody i jak te dochody są w ich gminach wydatkowane?”

    • Gość
      czwartek, 24 paź, 2024, 19:50:36 |

      @gość z 17:51 – mimo, że nie jesteś podpisany (do czego masz pełne prawo) proponowałbym jednak zamilczeć. Przez 8 lat obecności w magistracie miałeś sporo czasu by zmienić bieg historii tej gminy. To, że faktycznie osoby z klubu OdNowa sypały piasek w tryby samorządowej machiny nie jest dla ciebie żadnym usprawiedliwieniem. Żadnym. Bo ty sam działałeś na jej szkodę. Bolączką tej gminy są ludzie bez horyzontów, wykształcenia i kręgosłupa moralnego zasiadający zarówno w radzie jak i w urzędzie. A kiepskie drogi są pochodnych tej sytuacji. Dobrej nocy panie P.

  • ANONIM
    piątek, 6 gru, 2024, 17:49:52 |

    Niedawno wracałem naszą „grajzerówką”.
    Powiem krótko,powinna być
    zamknięta zanim masowo zaczną napływać
    protokoły z uszkodzeń zawieszeń pojazdów.
    Wstyd i jeszcze raz wstyd.
    Po jakiego wała nieudolnie klekra się powstające dziury asfaltem?
    A po drugiej stronie drogi co?
    Następne utrudnienie,zakaz wjazdu,opłotowanie jak dla koni,
    bo co tam jest jakieś piep…
    ślimaki?

    • Gość
      piątek, 6 gru, 2024, 20:46:52 |

      Witaj w wielkopolskim parku narodowym

Skomentuj