Salon VW Berdychowski - wyprzedaż rocznika Wymień paragony na Kartę Podarunkową w Starym Browarze w Poznaniu Samochody używane z gwarancją - Autocompol Luboń
Redakcja GMP | piątek, 12 lip, 2024 | komentarzy 10

Most łączący Luboń i Czapury może nie powstać

Prace nad koncepcją mostu łączącego Luboń i Czapury trwają od kilku lat. Nowa przeprawa przez Wartę miała umożliwić dojazd do stacji kolejowej, autostrady czy usprawnić dojazd do Poznania. Pomimo podpisanych umów, budowa mostu stanęła pod znakiem zapytania.

Nowa przeprawa na Warcie łącząca Luboń i Czapury miała powstać już rok temu. W 2019 roku politycy Zjednoczonej Prawicy obiecywali zbudowanie mostu w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionu”. W 2020 roku Starostwo Powiatowe otrzymało dofinansowanie w wysokości 1,9 mln złotych, z czego 1,5 mln powiat poznański otrzymał z budżetu państwa. Pozostałe 20% kosztów miały ponieść gminy Luboń, Mosina oraz Starostwo Powiatowe.

Nie ma dobrych wieści dla mieszkańców Czapur

Dla mieszkańców intensywnie rozbudowujących się Czapur most miał być szansą na alternatywny dojazd do Poznania oraz uniknięcie przejazdu przez Starołękę. Niejednokrotnie pisaliśmy o problemach mieszkańców, którzy zmuszeni byli do wielominutowego postoju, ze względu na przejazd kolejowy znajdujący się przy ulicy Starołęckiej. Czapurscy społecznicy mając na uwadze brak realizacji przedsięwzięcia, podjęli działania wyjaśniające przyczyny opóźnień. Po wydanej decyzji środowiskowej burmistrza Lubonia widzieli realną szansę na poprawę komunikacji, jednak chwilę później ta decyzja została zaskarżona przez Starostwo Powiatowe.

Gdzie leży problem?

Aktualnym problemem jest wysokość mostu. Urzędnicy tłumaczą, że problem dotyczy tzw. prześwitów mostu. Na antenie TVP Poznań Marek Bereżecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu tłumaczył, co było powodem odwołania od decyzji środowiskowej. – „Odwołanie od decyzji środowiskowej wydanej przez burmistrz [miasta – przyp. red.] Luboń nastąpiło z powodu błędnie wydanej decyzji. Myśmy wnioskowali o most o określonych światłach, natomiast wpisano nam długości o rozpiętości podpór” – tłumaczył urzędnik.

Zapytana przez dziennikarzy TVP Poznań Małgorzata Machalska, burmistrzyni Lubonia podkreśliła, że wydając decyzję, zawarła w niej wytyczne Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczące ochrony ptaków. Wytyczne RDOŚ są dla włodarza gminy czy miasta wiążące. Luboń zasugerował określone wysokości, na które nie zgadza się Starostwo Powiatowe. Teraz Samorządowe Kolegium Odwoławcze będzie decydować o ważności decyzji środowiskowej. Oznacza to około kolejny rok oczekiwania na rozwiązanie sprawy. Jeśli SKO unieważni decyzję, to most będzie trzeba przeprojektować, a to oznacza kolejne koszty, na których pokrycie może nie wystarczyć pieniędzy z rządowego programu.

Społecznicy z Czapur są zdziwieni, że reakcja powiatu na decyzję środowiskową wydaną przez burmistrzynię Lubonia nastąpiła dopiero po czasie, a nie w trakcie trwania długich konsultacji.

To jednak nie koniec problemów związanych z budową nowego mostu. Inwestycja pierwotnie została wyliczona na wysokość 120 mln złotych. Obecnie szacuje się, że koszt przeprawy na Warcie może wynosić dwukrotność tej kwoty.

Według planów przeprawa mostowa ma liczyć długość 213 m i szerokości 15,95 m, oprócz jezdni i chodników, powstanie ścieżka rowerowa. Inwestycja przewiduje budowę przystanków oraz pętli autobusowej. Przeprawa mostowa klasy G, dopuszczona dla największego tonażu, umożliwi także przejazd wojskowego sprzętu ciężkiego. Będzie to pełnoprawna, najwyższej klasy i wytrzymałości obciążeń przeprawa, jakie buduje się strategicznie w kilku miejscach w Polsce.

Most Luboń - Czapury - plan

Most Luboń – Czapury – wstępny plan

Projekt mostu Czapury - Luboń.

Projekt mostu Czapury – Luboń.

Most Luboń - Czapury - lokalizacja inwestycji, plan

Most Luboń – Czapury – lokalizacja inwestycji, plan

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (10)

  • Gość
    piątek, 12 lip, 2024, 18:25:16 |

    Po pierwsze, najpierw niech ktoś rozprowadzi sensownie obecny ruch na ul. Armii Poznań, bo już teraz jedzie się tam (a raczej stoi) jak w Indiach.
    Po drugie, nie ma w polskim prawie stanowiska „burmistrzyni”. Może i TVP Poznań się zmieniła, ale przepisy – nie.

    • Gość
      piątek, 12 lip, 2024, 18:30:03 |

      A jaki masz pomysł na rozwiązanie ruchu na Armii Poznań? Miasto nie jest z gumy. No chyba, że masz na myśli likwidację tej dzikiej ścieżki rowerowej

  • Onn
    piątek, 12 lip, 2024, 21:59:39 |

    Przeciez Lubon w tym miejscu wiecznie stoi, wiec co zmieni ten most ? Chyba tylko to ze niektorzy beda mogli sobie postac na moscie ;)

  • Gość
    sobota, 13 lip, 2024, 8:12:14 |

    Do usprawnienia Armii Poznań na wysokości przejazdu kolejowego potrzebny jest dodatkowy pas (prawo i lewoskręt). Często zamknięty przejazd kolejowy oraz na przeciwko szybko rozbudowujące się osiedle budynków wielorodzinnych blokuje na długo drożność Armii Poznań.

    Czy rozważany był wiadukt nad przejazdem kolejowym w Starołęce?

  • wiórecki
    sobota, 13 lip, 2024, 10:51:12 |

    Ten most miał znaczenie dla wojska. Znaleziono idiotyczny pretekst by z budowy się wycofać, bo „piniendzy nie ma i nie będzie”. Te argumenty są żenujące – światło mostu pomylono z rozpiętością podpór? Dlaczego robicie urzędasy z nas idiotów. Kazano wam coś wymyślić i dlatego traktujecie ludzi jak kompletnych durniów? Most o strategicznym znaczeniu, inwestycja na dziesięciolecia, potężne przedsięwzięcie i jakieś urzędasy, durnie nie mające zielonego pojęcia o inżynierii, wtykają swoje kluki w projektowanie. Nie dziw że mylą światło z prześwitem. Tego na Politechnice, za moich czasów, uczyło się 5 lat, a oni ci mądrale decydują biorąc po uwagę ptaszki. Nie jestem idiotą i nie uda wam się tak tumanić ludzi. Sami wystawiacie sobie świadectwo – głupcy i ignoranci.
    A nawiasem mówiąc – ten most jest potrzebny Czapurom jak dupie koszula. Tunel pod torami – głupcze – pod torami!

  • Gość
    sobota, 13 lip, 2024, 11:43:14 |

    Mości @Wiórecki – bardzo trafna puenta ! Cały ten mostowy projekt to zwyczajne zawracanie d..y !

  • Antoni
    niedziela, 14 lip, 2024, 13:59:29 |

    Most był projektem politycznym, hasło przedwyborcze. Przypomnijcie sobie kiedy i kto parafował umowę o jego projektowaniu Generalnie jak ktoś napisał, zawracanie miejsca kończące plecy. Propaganda dla debili, których mamy 80% wśród mieszkańców

  • Gość
    poniedziałek, 15 lip, 2024, 21:48:54 |

    Idzie nowe,lepsze,uśmiechnięte-port kontenerowy w Świnoujściu do kosza,atom w Zepaku do kosza,CPK praktycznie też do kosza w tej formie.Piniendzy mi ma i nie będzie.

    • Gość
      wtorek, 16 lip, 2024, 17:55:54 |

      Za dużo ruskiej propagandy towrzyszu się naczytałeś.

      • Uśmiechnięty
        wtorek, 16 lip, 2024, 18:18:11 |

        Ojej, trzeba będzie wyburzyć te Izery, elektrownie atomowe, CPK i most w Luboniu? A nie, jednak nie, bo oprócz gadania przez 8 lat niczego nie wybudowano. Ba, nawet nie zaczęto! :D Tak właśnie budują i rządzą smutnopolaki ;)

Skomentuj