Redakcja GMP | wtorek, 26 lis, 2024 | komentarzy 7

Historyczna inwestycja. Start prac na trasie Borówiec – Koninko – S11

Powiat poznański rozpoczyna realizację największego projektu drogowego w swojej historii. Inwestycja o wartości ponad 200 mln zł obejmie budowę i modernizację 9 km dróg, pięciu rond, dwóch mostów nad rzeką Koplą oraz dwóch wiaduktów. Realizacja inwestycji, finansowanej w całości z Funduszu Dróg Samorządowych, ma zakończyć się na przełomie 2025 i 2026 roku.

Podpisanie umowy z nowym wykonawcą

Starosta poznański Jan Grabkowski w październiku podpisał umowę z konsorcjum NDI Energy oraz NDI S.A. na realizację pierwszego etapu inwestycji. Jednak kwestie formalne związane z odwołaniem jednego z oferentów opóźniły podpisanie kontraktu na drugi etap zadania. Po oddaleniu odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą, starostwo ogłosiło gotowość do podpisania umowy z wykonawcą drugiego etapu – konsorcjum Transpol Lider z Inowrocławia.

Zakres inwestycji

Projekt zakłada budowę nowej drogi powiatowej łączącej Borówiec, Koninko i lotnisko Krzesiny, a także rozbudowę drogi od ulicy Radiowej w Koninku do węzła Koninko na S11. W ramach przedsięwzięcia powstaną wiadukty nad linią kolejową Poznań-Kluczbork oraz drogą powiatową w Koninku, dwa mosty nad rzeką Koplą,  jeden istniejący most zostanie zmodernizowany.

– 7-metrowa jezdnia będzie miała wzmocnioną nawierzchnię, powstaną najwyższej klasy mosty i węzeł drogowy w Koninku w okolicy wiaduktu nad linią kolejową i nowo projektowaną drogą powiatową z Borówca do Krzesin. W ramach zadania powstanie też pięć rond, jedno w Borówcu zostanie przebudowane, ścieżka rowerowa wzdłuż drogi, pełne odwodnienie, oświetlenie oraz inne elementy poprawiające bezpieczeństwo – wyliczał Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.

Podział inwestycji na dwa etapy pozwoli na równoległe prowadzenie prac przez różne firmy. Pierwszy odcinek o długości 5,5 km obejmuje trasę od ulicy Poznańskiej w Borówcu do ulicy Leśnej w Koninku oraz od ulicy Drukarskiej do ulicy Krzesiny w Poznaniu. Drugi, krótszy odcinek, mierzący 3,5 km, połączy ulicę Radiową z węzłem S11 i obejmie nowo zaprojektowaną drogę od ulicy Leśnej do Drukarskiej.

Korzyści dla regionu

Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Borówca, Koninka, Szczytnik, Kamionek i Daszewic zyskają szybki i bezpieczny dostęp do drogi ekspresowej S11 oraz bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe w Koninku. Powiat natomiast wzbogaci się o drogi spełniające najwyższe standardy infrastruktury.

– To ogromne wyzwanie, największe w naszej 25-letniej historii. Dysponujemy fachową kadrą, zatrudniamy najlepszych specjalistów, dlatego jestem przekonany, że mu podołamy – informował w marcu starosta poznański Jan Grabkowski.

Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu, wspierając zarówno lokalny rozwój gospodarczy, jak i codzienne potrzeby mieszkańców. Nowe przeprawy oraz rozbudowane trasy przyczynią się również do poprawy sytuacji komunikacyjnej w sąsiadujących gminach, w tym w Mosinie. W obliczu braku decyzji dotyczących budowy obwodnicy Mosiny, inwestycja ta ma szansę znacząco odciążyć lokalne drogi.

Tempo realizacji i finansowanie

Wykonawcy obu etapów będą mieli odpowiednio 450 i 500 dni na zakończenie swoich prac. Budżet przedsięwzięcia obejmuje koszty projektowe, roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz wykupy gruntów.

Mapa poglądowa rozbudowy drogi Borówiec – Koninko – lotnisko Poznań-Krzesiny

Mapa poglądowa rozbudowy drogi Borówiec – Koninko – lotnisko Poznań-Krzesiny. Odcinek A-B: Borówiec – Krzesiny Odcinek C-D: Koninko – Szczytniki (droga powiatowa 2489P) – kliknij i powiększ

Koncepcja Ronda w m. Koninko

Koncepcja Ronda w m. Koninko – kliknij i powiększ

Most nad rzeką Kopel - koncepcja projektowa

Most nad rzeką Kopel – koncepcja projektowa – kliknij i powiększ

Tablica Borówiec Poznań

droga Borówiec – Koninko – lotnisko Poznań-Krzesiny

droga Borówiec – Koninko – lotnisko Poznań-Krzesiny

Droga wyjazdowa z Koninka

Droga wyjazdowa z Koninka

Droga Borówiec – Koninko – lotnisko Poznań-Krzesiny

Droga Borówiec – Koninko – lotnisko Poznań-Krzesiny będzie rozbudowywana; fot: Starostwo Poznańskie

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (7)

  • Mieszkaniec
    środa, 27 lis, 2024, 10:35:25 |

    Czy Redakcja mogłaby przeprowadzić wywiad z Burmistrzem poświęcony tylko i wyłącznie budowie obwodnic w Mosinie? Jak wygląda współpraca z powiatem i województwem w tym zakresie? Jak wygląda „mapa drogowa” realizacji tych zadań? Jakie sa zdefiniowane kamienie milowe dla projektu? Jak wygląda harmonogram prac nad koncepcją? Do kiedy ma byc opracowana koncepcja przebiegu? Do kiedy gmina planuje pozyskać niezbędne zezwolenia? Czy ze wzgledu na obecnośc WPN i ujęć wody planuje się współprace na poziomie ministerialnym z opracowaniem przebiegu? Z jakich żródeł jest planowane finansowanie? Chciałbym w końcu przeczytać konkrety, szczególnie w zakresie dat.

    • Kvartz
      poniedziałek, 9 gru, 2024, 22:00:43 |

      Popieram

  • wiórecki
    środa, 27 lis, 2024, 14:56:11 |

    Zakłamanie, manipulacja i obraza inteligencji czytających. Dlaczego nie można otwarcie napisać, że to droga na potrzeby wojska? Odcinek A-B mieszkańcom jest potrzebny jak dupie koszula, ale jest niezbędny dla wojska, bo łączy instalacje w Borówcu z lotniskiem. Kto przy zdrowych zmysłach będzie negował potrzebę budowy tego co wojskowym jest potrzebne? Tylko po co kluczyć, kłamać i opowiadać takie dyrdymały jak to zrobił starosta, który nawet zamulił finansowanie inwestycji. Po co takie durnoty powielacie? Czy trzeba Was w dupska kopnąć abyście rozum i odwagę włączyli? Ja naprawdę nie widziwiam, ale każdy kto nie zgłębi istoty sprawy, a takich jest zdecydowana większość, musi mieć spore wątpliwości co do zasadności akurat tej drogi – przynajmniej na odcinku A-B.
    Redakcjo – masz rozum to go używaj dla dobra nas wszystkich.

    • Płotka
      środa, 27 lis, 2024, 16:32:59 |

      Mości @ wiórecki., za chwilę Starosta będzie budował za państwowe pieniądze drogę Świątniki – Babki.
      Oczywiście to będzie jego kolejny spektakularny sukces.

      Tego co on mówi słuchać nie można. Pycha i samouwielbienie przy aplauzie powiatowych radnych (których nie widać ani słychać).

      • Gość
        środa, 27 lis, 2024, 16:43:29 |

        Powiaty to zbędne ogniwo w polskiej administracji. To upośledzone dziecko ostatniej reformy administracji, która generalnie była dobra. Za wyjątkiem powstania powiatow właśnie. Starostwa stały się siedliskiem bufonów, którym za mały jest świat gminnej polityki. O Grabkowskim trudno cokolwiek dobrego napisać. O radnych powiatowych za to nie słyszałem. Nawet nie wiem kto jest od nas.

  • Gość
    środa, 27 lis, 2024, 16:07:50 |

    Redakcja niestety ograniczyła się do bezkrytycznego przepisywania oficjalnych komunikatów urzędowych. Prawda jest zgoła inna. Starosta Poznański Jan Grabkowski ma jedne z najbardziej zaniedbanych dróg. Wystarczy spojrzeć jak wygląda Leszczyńska w Mosinie i Główna w Krośnie. Chaos i bałagan, remonty robione na odwal się, brak miejsc parkingowych, rozjeżdżone pobocza. Do tego multum znaków, niewidoczne przejścia dla pieszych. Dobrze idzie za to staroście promowanie Instytutu Skrzynki. Co tydzień impreza kulinarna za nasze podatki.

  • Płotka
    środa, 27 lis, 2024, 16:23:31 |

    Instytut Skrzynki powinien być natychmiast zlikwidowany. To niegospodarność i marnotrawienie publicznych pieniędzy.
    Grabkowski puszy się jak lew. Dostał pieniądze od Państwa i ma wybudować drogę. Co to za wyczyn zrobić coś za przyznane środki ? Budowa tej drogi będzie nadzorowana przez pracowników ZDP w ramach swoich obowiązków za które biorą pieniądze. Suweren jest traktowany jak zbiór ciemniaków którym się mówi, że ta budowa to wielkie przedsięwzięcie Powiatu poznańskiego. Propaganda na każdym kroku tak w powiecie jak i gminie. W samorządzie liczy się tylko lans !

Skomentuj