Redakcja GMP | czwartek, 14 lis, 2024 | komentarzy 8

Tunel na Starołęce coraz bliżej realizacji

Po latach oczekiwań i licznych apelach, Poznań przyspiesza plany budowy tunelu pod linią kolejową na Starołęce. Jest to odpowiedź na poważne problemy komunikacyjne, które od lat utrudniają życie osobom codziennie przecinającym tory pomiędzy północną częścią gminy Mosina, a stolicą Wielkopolski.

Tunel na ul. Starołęckiej jest od dawna oczekiwany przez mieszkańców Poznania i gminy Mosina. W 2021 roku mieszkańcy zainicjowali akcję zbierania podpisów pod petycją w sprawie budowy tunelu. Ogromne zainteresowanie i poparcie okolicznych sołtysów świadczyły o tym, jak istotna jest to inwestycja. Petycja została wówczas oficjalnie złożone na ręce prezydenta Poznania.

– Bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe w ciągu ulicy Starołęckiej jest potrzebny, ponieważ w ciągu doby przez przejazd przejeżdża około 10 tys. pojazdów, kursuje ponad 100 pociągów, a kilkadziesiąt zatrzymuje się na stacji Poznań Starołęka – mówił wówczas Zbyszko Górny, organizator petycji.

Jak dodawał, budowa tunelu to bardzo ważna inwestycja dla Poznania, Osiedla Starołęka-Minikowo, Osiedla Głuszyna i gminy Mosina. Zwłaszcza, że jest to szósty najbardziej obciążony przejazd kolejowy w Polsce. – Za torami w południowo-wschodniej części Poznania mieszka ponad 13 tys. osób na powierzchni 27,91 km2 – tłumaczył Górny. Od tego czasu znacznie wzrosła ilość mieszkańców tej części gminy.

– W miejscu tym rogatki są zamykane na długo i średnio co kilka minut. Po niej poruszają się m.in. pociągi dalekobieżne i Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Przejazd kolejowy na Starołęce oddziela dwa duże węzły komunikacyjne: tramwajowy i autobusowy. Często jest on blokowany przez kilkanaście minut, ludzie spieszą się do pracy, szkoły, przesiadając się pomiędzy środkami publicznego transportu, przechodzą przez przejazd. Niejednokrotnie karetki pogotowia, pojazdy straży pożarnej i radiowozy muszą stać przed zamkniętym przejazdem kolejowym. Dodatkowo właśnie ulicą Starołęcką można dojechać do Starołęki Wielkiej, osiedla Głuszyna, gminy Mosina i 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny – argumentował Zbyszko Górny

Obecnie tunel na Starołęce znajduje się w planach Zarządu Dróg Miejskich, o czym świadczy dokument, który 5 listopada trafił do Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP. – Żeby wybudować wiadukty, miasto chce przystąpić do konkursu ogłoszonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zakłada on poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi – oceniają dziennikarze Głosu Wielkopolskiego.

Projekt tunelu Starołęka

Projekt tunelu Starołęka (archiwum)

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Wasze komentarze (8)

  • Gość
    czwartek, 14 lis, 2024, 12:53:14 |

    Ekipa która budowała tunel w Mosinie jest rewelacyjna.
    Wystartuje do przetargu? 3lata w Mosinie a tam to pewnie z 5lat

  • Gość
    czwartek, 14 lis, 2024, 16:10:14 |

    Mnie zawsze zastanawia, dlaczego piesi czekają przed szlabanami skoro jest podziemne przejście dla pieszych.

  • Beczy baba beczy na sesji
    czwartek, 14 lis, 2024, 16:38:31 |

    Masz na myśli to przejście za 800 tysięcy polskich złotych? Trzeba zapytać beczącą babę oraz aktualnego burmistrza. Na pewno odpoeiedzą. Przyjaciel PKP, ale.remont.zrobila gmina. Brawo. CBA is coming to the Town. Ho Ho ho

  • alpc
    piątek, 15 lis, 2024, 18:06:47 |

    Pamiętam, ten wiadukt nad cz naziemny budują już od lat 59/60.

  • So
    piątek, 15 lis, 2024, 19:38:46 |

    To kiedy budują, rozumiem że wykup ziemi to ok 2 lata i za te 2 lata zaczynają budowę. Polskie prawo jest chore, 10 lat budowy od momentu zgody na budowę.

  • Ostatni człowiek rasy białej
    piątek, 15 lis, 2024, 20:28:38 |

    I znów żadnych konkretów.

    • gość
      piątek, 15 lis, 2024, 22:49:44 |

      poznań to stan umysłu komunikacyjnego

  • Mery
    poniedziałek, 18 lis, 2024, 16:59:54 |

    Możesz spróbować iść przejściem pod ziemnym, prawdopodobieństwo że wyjdziesz bez portfela jest w tym przypadku bardzo duże.

Skomentuj