Kacper Marciniak | poniedziałek, 2 wrz, 2024 | komentarzy 17

Mosina pod lupą: wywiad z wiceburmistrzem Gminy Mosina

Ostatnio Gmina Mosina znalazła się w centrum licznych kontrowersji i dylematów. Powiew powyborczych zmian przyniósł ze sobą nie tylko nowe twarze na kluczowych stanowiskach, ale także pytania o działalność i zasadność niektórych decyzji władz samorządowych.

Wywiad z Adamem Ejchorstem, wiceburmistrzem gminy Mosina

Włodarze muszą stawić czoła licznym wyzwaniom, a wdrażane na terenie gminy inwestycje – zarówno te duże i skomplikowane, jak i mniejsze, teoretycznie proste – budzą mieszane uczucia wśród mieszkańców. Narastające niezadowolenie skłoniło naszą redakcję do rozmowy z wiceburmistrzem Adamem Ejchorstem. Poniżej prezentujemy fragment wywiadu.

Aby dowiedzieć się więcej, zapraszamy czytelników do sięgnięcia po wrześniowy numer GMP, który trafił do punktów.

GMP:

Dwudziestego ósmego czerwca obecnego roku w Czempiniu został otwarty kompleks basenów letnich. Miejsce to cieszy się dużą popularnością mieszkańców nie tylko Czempinia, ale i samej Mosiny. Zdaje się, że wielu mieszkańców gminy Mosina oczekiwało czegoś takiego w swojej okolicy i znalazło je, by dać upust swojej aktywności fizycznej, ale w zupełnie innym mieście. Obywatele zdają się w mediach społecznościowych dawać temu dysonansowi wyraz niezadowolenia i zdezorientowania – gdzie jest nasz basen? […]

Adam Ejchorst:

Historia basenu w Mosinie już nie raz wzbudziła w mieszkańcach niemałe emocje. Jednak trzeba na sprawę spojrzeć z innej strony, odłożyć emocje na bok i kierować się racjonalnością przy podejmowaniu decyzji. Porównując Gminę Czempiń do Gminy Mosina zauważyć można, że […].”

GMP:

Co Pan uważa o remoncie ulicy budzyńskiej? Czy był on rzeczywiście potrzebny? Wielu mieszkańców – w tym także były radny Łukasz Kasprowicz – ma negatywną opinię co do słuszności tej inwestycji.

AE:

Każdy może mieć swoje zdanie na temat prowadzonej prze Gminę inwestycji. Często zdarza się tak, że ktoś uważa inwestycję za zbędną podczas gdy dla innego inwestycja ta jest na pierwszym wręcz miejscu. Decyzja o modernizacji ul. Budzyńskiej w Mosinie podjęta została ze względu na […].”

GMP:

Co raz częściej jesteśmy świadkami pojawiania się i żerowania grupek dzików oraz samotnych jednostek w miastach i miasteczkach. Problem ten dotyczy także Gminy Mosina. Niektórzy z mieszkańców skarżą się, że problem występowania dzików nie jest wcale uzależniony od ich dokarmiania przez miejscowych, a wręcz, że przyczyna ta jest wyolbrzymiona. Ponadto, według nich władze Gminy niewiele robią w tej kwestii […].

AE:

[…] Dziki dość szybko przyzwyczaiły się do obecności psów i dość szybko oceniły, że nie stanowią dla nich realnego zagrożenia. Ogrodzone posesje oraz smycz towarzysząca psom podczas spacerów stworzył barierę, którą dziki uznały za bezpieczną granicę. […] dziki są bezpieczniejsze w miastach niż w lasach, gdzie od czasu wybuchu afrykańskiego pomoru świń (ASF) zwierzęta te wybijane są bez okresów ochronnych. Dziki po wejściu do miast szybko nauczyły się, że miasta są bogate w łatwo dostępny pokarm i do tego wysokokaloryczny. Niezamykane śmietniki i celowe dokarmianie uznały za bezpieczeństwo żywnościowe, które w warunkach naturalnych nie zawsze było zapewnione. Wszystkie te czynniki sprawiły, że dziki uznały miasta za zdecydowanie bardziej przyjazne środowisko niż las. Jak zatem przeciwdziałać temu problemowi?[…]”.

GMP:

Ostatnimi czasy spore kontrowersje w przestrzeni publicznej budzą tak zwane nasadzenia kompensacyjne w Bolesławcu, których to dokonano 402 drzew za sumę 363 680 złotych […]. Jakie jest uzasadnienie tej inwestycji, poza tym, że są to nasadzenia kompensacyjne?

AE:

„Nasadzenia kompensacyjne stanowią rekompensatę przyrodniczą za wycięcie drzewa w innej lokalizacji. Nakładane są one na Gminę decyzją Starosty […]. Przekonanie, że nasadzenie w innym miejscu może być tańsze obarczone jest błędem wynikającym z nieznajomości istniejących w tym zakresie procedur. Co do uzasadnienia – działki w Bolesławcu są własnością Gminy Mosina […]. Niezależnie od tego, co w przyszłości powstanie na rozpatrywanych gruntach, nasadzenia mają za zadanie stworzenie zieleni izolacyjnej pod przyszłą działalność.”

GMP:

Jak Pan Burmistrz czuje się będąc we władzach obecnej kadencji samorządu biorąc pod uwagę pełnienie identycznego stanowiska za czasów poprzedniego burmistrza? Czy spotykają Pana jakieś nieprzyjemności w związku z tą przeszłością? Czy czuje Pan, że mieszkańcy w dalszym ciągu darzą Pana zaufaniem? […].

AE:

„Od początku mojej obecności w samorządzie jako Zastępca Burmistrza kierowałem się zasadą, że najważniejsza jest praca związana z realizacją nałożonych na mnie zadań. Starałem się z tego zadnia wywiązywać jak najlepiej potrafiłem. Zdaję sobie sprawę zarówno z osiągniętych sukcesów, jak i popełnionych błędów. Najważniejsze jednak, by z popełnionych błędów wyciągać wnioski by nie dopuszczać do nich w przyszłości. Miarą dobrze wykonanej pracy jest końcowa ocena która po uwzględnieniu wszystkich aspektów, w tym popełnionych błędów jest oceną pozytywną. Za taką pozytywną ocenę mojej osoby uważam zaproponowanie mi przez Burmistrza Dominika Michalaka stanowiska Zastępcy Burmistrza […].”

GMP:

[…] Między styczniem, a majem bieżącego roku względem tego samego okresu 2023 roku nastąpił wzrost w tonażu śmieci o 25%. Władze gminy planują podwyższenie opłat za wywóz śmieci od każdego mieszkańca. Czy Rada Miejska przegłosuje ten projekt uchwały w na następnej sesji? […].

AE:

Decyzja dotycząca podwyższenia opłaty za wywóz odpadów poparta być musi stosowną analizą i bezsprzecznym przekonaniem, że krok taki musi zostać podjęty. Przeprowadzone analizy wykazały, że środki wpływające od mieszkańców z tytułu opłaty za odpady nie równoważą wydatków z tego tytułu w aspekcie zwiększonego strumienia odpadów […]”.

Pełną treść wywiadu znajdziecie Państwo we wrześniowym wydaniu GMP.

Adam Ejchorst, zastępca burmistrza Mosiny

Adam Ejchorst, zastępca burmistrza Mosiny

Wasze komentarze (17)

  • I.Rybarczyk
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 13:05:21 |

    Ciekawe ile kosztuje utrzymanie basenu w Czempiniu nigdzie nie jest napisane.Co do ul.Budzyńskiej napewno był potrzebny remont,bo przez to będzie łatwiejszy dojazd na drogę do Stęszewa.Wielu mieszkańców pobudowanych w Mosinie zaraz chciałoby mieć latarnie ,zrobioną ulicę i chodniki,kanalize a są ulice które czekały po 50lat na przebudowę i dopiero teraz się doczekały.Nie wszystkim się dogodzi.

  • Gość
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 13:42:09 |

    @I.Rubarczyk. A nasza władza dzielna i mądra tylko społeczeństwo roszczeniowe i głupie. A na poważnie to z takimi urzędnikami jak ten wice Mosina nigdy nie stanie się miasteczkiem na miarę Wielkopolski tylko będzie jej wstydem.

  • Gość
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 13:42:46 |

    A nasza władza dzielna i mądra tylko społeczeństwo roszczeniowe i głupie. A na poważnie to z takimi urzędnikami jak ten wice Mosina nigdy nie stanie się miasteczkiem na miarę Wielkopolski tylko będzie jej wstydem.

  • Jan Marciniak
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 17:21:49 |

    Gdyby wszyscy urzędnicy, od góry do dołu, wzorowali się na Adamie Ejchorście, kraj nasz wyglądałby inaczej. Pracowitość, kompetencja, kultura, uprzejmość.

    • Gość
      poniedziałek, 2 wrz, 2024, 20:32:21 |

      Panie Janie zgodzę się w zupełności z Panem co do oceny zastępcy Ejchorsta. Ale niestety trzeba dodać też, że podobnie jak w poprzedniej kadencji, tak i w tej, świeci on oczami za swojego burmistrza i tego drugiego zastępcę. Dziwi mnie, że drugi raz wszedł w te same uwierające buty. Dużo zdrowia dla Pana i pomyślności! Pozdrawiam serdecznie – mieszkaniec

  • Płotka
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 17:39:19 |

    Tak , tak Panie Janie, święte słowa. Burmistrz Michalak obiecał Panu dwukrotnie , że zajmie się sprawą zalegających kamieni w pasach drogowych niektórych dróg. I co ? I nic.

    • Gość
      poniedziałek, 2 wrz, 2024, 18:43:35 |

      Michalak i Mieloch mają jedną wspólną cechę. I jeden i drugi potrafi obiecać złote góry.

  • Mieszkaniec
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 18:18:44 |

    A w Mosinie, gazetko, nie ma wiceburmistrza, jest zastępca burmistrza. Trochę precyzji nie zaszkodzi…A remont ulicy Budzyńskiej był bardzo potrzebny, szczególnie z dojazdem do Przedszkola nr 2. Ale skąd o tym ma wiedzieć jakiś Kasprowicz?

    • Z okolicy
      poniedziałek, 2 wrz, 2024, 18:41:55 |

      Najpierw trzeba się douczyć, a później komentować. Jak podaje słownik języka polskiego: Zastępca burmistrza (znany również jako wiceburmistrz, zastępca burmistrza, burmistrz pro tem lub burmistrz pro tempore) to wybieralny lub mianowany urząd urzędnika drugiej rangi, który jest obecny w wielu, ale nie wszystkich samorządach lokalnych.

  • Mieszkaniec
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 19:25:02 |

    Ale w Mosinie jest stanowisko zastępcy burmistrza, a nie wiceburmistrza…I choć to synonim, to jednak jest różnica. Prawda, najpierw trzeba się douczyć, a później komentować…

  • Płotka
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 19:45:09 |

    Język przekazu prasowego dopuszcza stosowanie zamiennych określeń, jeżeli oczywiście nie wypacza to sensu wypowiedzi. W Kórniku mamy wiceburmistrza a w Mosinie zastępcę burmistrza. Obie te funkcje mają te same zadania : nadzorowanie wyznaczonych przez burmistrza obszarów. W Kórniku wiedzą, że zastępca burmistrza to inaczej wiceburmistrz, a w Mosinie że wiceburmistrz to inaczej zastępca burmistrza.
    Spór w tej sprawie jest tylko niepotrzebnym strzępieniem języka .

  • Gość
    poniedziałek, 2 wrz, 2024, 20:34:45 |

    @ Irena Rybarczy- szanowna Pani zgodzę się z opinią co do basenu w Czempiniu, ale absolutnie nie zgodzę się z oceną remontu Budzyńskiej. To jest zbytek. Wystarczyło odświeżyć nawierzchnię. Są dziesiątki ulic, gdzie ludzie od 50 lat czekają na asfalt. A na waszym osiedlu to przede wszystkim panuje bałagan parkingowy. Kiedy przestaniecie rozjeżdżać chodniki samochodami? Gdzie jest leniwa straż miejska.

  • Gość
    wtorek, 3 wrz, 2024, 7:24:26 |

    Mosina nigdy nie dorówna innym gminą, Burmistrz słuchający tych starych mądrali radnych którzy świecą na sesji oczami inwestycje robione nie trafnie.Składki za śmieci podnoszą a sobie diety podnosza do czego jest to podobne Gmina u nas radnym dieta 1000zł nie więcej to wówczas nie było by tylu na chama pchających się latami jednych i tych samych.Rybarczyk murem za Michalakiem wiadomo…..Mosina brud smród i ubóstwo nie wierzę że za tych rzadzących się zmieni.

  • Gość
    wtorek, 3 wrz, 2024, 7:41:49 |

    Kiedy zostanie opublikowany obiecany raport z działalności spółki basenowej? Spółka basenowa przepaliła +/- 1.2 mln zł i nie wybudowała nic. Czy były prezes spółki basenowej Włodziu Koralewski z Obornik Wlkp oddał już nienależnie pobrane wynagrodzenie z ponad dwóch lat? Jest to kwota z tego co było pdane przez byłego radnego Andrzeja Raźnego 312 tys zł + odsetki. Wybudowanie wodociągu leśnego w Pecnej kosztowało około 250 tys zł i ten wodociąg fizycznie powstał i będzie kiedyś komuś służył. Co ma do powiedzenia o budowie basenu była radna i przewodnicząca Rady Nadzorczej spółki basenowej mec. Paulina Kubacka? Była radna Kubacka jak wiadomo działa w radzie osiedla nr 3 Strzelnica a właśnie na tym terenie miał powstać basen. Czy basen teraz powstanie na Zielonym Przylądku?

    „Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.”

    https://www.gazeta-mosina.pl/2023/niesluszna-wyplata-pensji-dla-prezesa-spolki-basenowej-ujawniono-naruszenia/

    https://www.gazeta-mosina.pl/2022/prezes-spolki-basenowej-zlamal-zakaz-prowadzenia-dzialalnosci-gospodarczej/

    https://www.gazeta-mosina.pl/2022/prezes-spolki-basenowej-zlamal-zakaz-prowadzenia-dzialalnosci-gospodarczej/

    itd.

    • Gość
      wtorek, 3 wrz, 2024, 16:42:37 |

      To,że Pan Adam był i jest zastępcą oznacza ,że sprawy nie będą wyjaśnione nigdy.
      Taka kościelna transakcja.

      • Gość
        wtorek, 3 wrz, 2024, 18:22:59 |

        Gorzej. Każde kolejne brudy będą zrzucane przez rządzących na niego. Taka jest jego rola. Płacą mu za zbieranie batów. Mieloch też tak robił.

        • Gość
          wtorek, 3 wrz, 2024, 21:35:42 |

          Szafarz szafarzowi łba nie urwie.

Skomentuj