UKS Orlik Mosina - audycja
GMP | poniedziałek, 24 Wrz, 2018 |

4 zasady ergonomii w miejscu pracy 💼

Specjaliści od ergonomii zajmują się dostosowaniem przestrzeni do potrzeb pracujących w niej osób. Ich głównym celem jest tworzenie miejsc pracy, w których obowiązki wykonywane będą w sposób maksymalnie komfortowy i efektywny. Poznaj 4 zasady, którymi się kierują.

Pracodawcy dostrzegają korzyści płynące z ergonomicznego dostosowania przestrzeni biurowej do możliwości pracowników, a architekci prześcigają się w projektowaniu rozwiązań zwiększających komfort użytkowników biur. Nic dziwnego. Jak wskazują wyniki badań, same tylko ergonomiczne meble biurowe mogą poprawić efektywność pracy aż o 12%. Nowoczesne wyposażenie w połączeniu z innymi udogodnieniami przynosi jeszcze lepsze efekty, zarówno dla szefów przedsiębiorstw, jak i dla osób zatrudnionych w biurach. Należą do nich między innymi niższe ryzyko chorób zawodowych i związanych z tym kosztów (np. rehabilitacji), poprawa samopoczucia pracowników oraz wzrost satysfakcji z pracy, a co za tym idzie – produktywności. Ergonomia się po prostu opłaca, a wprowadzenie jej zasad w życie jest łatwiejsze, niż się wydaje.

4 zasady ergonomii w miejscu pracy

4 zasady ergonomii w miejscu pracy

1. Meble dopasowane pracownika

Ergonomiczne biurka i fotele biurowe to podstawa komfortowej i efektywnej pracy. Niedostosowane do indywidualnych potrzeb pracownika mogą stać się przyczyną uciążliwych bólów mięśni i stawów. Poszukiwania mebli biurowych zapewniających ergonomiczną pozycję najlepiej rozpocząć w ofercie firm specjalizujących się w wyposażeniu biur. Jedną z nich jest AJ Produkty działająca w branży od ponad 40 lat. Biurka i fotele biurowe znajdujące się w asortymencie AJ Produkty spełniają wszystkie wymogi ergonomii. Profesjonalne biurko powinno być na tyle duże, by umożliwiało wygodną pracę i mieściło wszystkie niezbędne do niej narzędzia. Optymalne wymiary blatu biurka to 160 cm szerokości i 80 cm głębokości. Istotna jest również możliwość dostosowania wysokości biurka do wzrostu pracownika. Praktycznym rozwiązaniem umożliwiającym dostosowanie mebla do potrzeb każdego pracownika jest ergonomiczne biurko z elektryczną regulacją wysokości. System regulacji stanowi również wymóg dotyczący ergonomicznych foteli biurowych, które powinny być ponadto wyposażone w podłokietniki i zagłówek.

2. Oświetlenie zdrowe dla oczu

Kiedy tylko jest to możliwe, należy korzystać w biurze ze światła słonecznego, które najlepiej wpływa na samopoczucie pracowników. Oświetlenie sztuczne natomiast powinno składać się z dwóch źródeł światła: głównego i kierunkowego (m.in. lampki biurkowe). Jego celem jest zapewnienie wygody widzenia po zmroku – powinno być zatem jasne, ale nieoślepiające. Optymalne natężenie oświetlenia kierunkowego to 500 luksów. Wybierając lampkę biurkową, należy sprawdzić, czy jej ramię umożliwia zmianę kierunku i kąta nachylenia światła. Odpowiednia odległość pomiędzy żarówką a oświetlanymi przedmiotami wynosi ok. 35 cm.

3. Optymalny klimat

Najważniejszym aspektem klimatu biura jest panująca w nim temperatura. Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do utrzymania temperatury co najmniej 18°C (pracownikom najłatwiej będzie się skoncentrować przy temperaturze 20–22°C). Kolejny czynnik to powietrze. Najlepiej, by jego wilgotność wynosiła ok. 50%. Problem zanieczyszczonego powietrza rozwiążą oczyszczacze powietrza. Ich działanie można wzmocnić naturalnymi sposobami. Rośliny, takie jak skrzydłokwiat, dracena, bluszcz pospolity i anturium, są doskonałymi naturalnymi filtrami powietrza.

4. Pięciominutowe przerwy

Siedzący tryb pracy szybko odbija się na zdrowiu i samopoczuciu pracowników. Uciążliwości związane z pracą biurową pomogą zmniejszyć pięciominutowe przerwy po każdej przepracowanej godzinie (przewidziane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1998 r.). Czas ten dobrze jest wykorzystać na szybką dawkę aktywności fizycznej, na przykład wykonanie krótkiej serii ćwiczeń rozluźniających i rozciągających. Nawet niewielka porcja ruchu przyniesie ukojenie spiętym mięśniom i pozwoli ponownie zasiąść do pracy z większą energią.

Wprowadzając w życie zasady ergonomii, pracodawca działa zarówno na korzyść pracowników, jak i na rzecz rozwoju własnego przedsiębiorstwa. Nie potrzeba biurowych rewolucji, by praca stała się prawdziwą przyjemnością

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu: 7.0/10 (Głosujących: 3)
4 zasady ergonomii w miejscu pracy 💼, 7.0 out of 10 based on 3 ratings
Napisano przez GMP Posted in Aktualności

Tagi:

Skomentuj