Redakcja GMP | piątek, 10 kwi, 2020 |

Jak Urząd Miasta może pomóc lokalnym przedsiębiorcom?

Kryzys gospodarczy, który zaczął się wraz z przeorganizowaniem codziennego życia przez epidemię koronawirusa powoduje kłopoty w wielu przedsiębiorstwach. Właściciele firm szukają oszczędności, gdzie to tylko możliwe i próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pracownicy boją się o swoje posady. Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2020r. wprowadzającą na obszarze naszego kraju stan zagrożenia epidemicznego powstało wiele ograniczeń w funkcjonowaniu niektórych instytucji i zakładów pracy.

koronawirus

koronawirus

W naszej gminie ruszył program pomocy ,,Przedsiębiorco nie jesteś SAM”.  Dzięki niemu właściciele firm mogą odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć go na raty. To samo dotyczy zaległości podatkowych, które mogą zostać także całkowicie umorzone. Odroczenie/rozłożenie na raty bądź umorzenie dotyczy wszystkich lokalnych opłat w ramach pomocy de minimis:

  • podatku od nieruchomości,
  • podatku rolnego,
  • podatku leśnego,
  • podatku od środków transportowych.

Na stronie Urzędu Miejskiego w Mosinie czytamy, że aby skorzystać z pomocy należy złożyć komplet dokumentów dostępnych do pobrania na ich stronie. Wniosek o ulgę oraz oświadczenie o uzyskanej pomocy publicznej de minimis z trzech ostatnich lat są krótkie i stosunkowo łatwe do wypełnienia. Jednak żeby nie było tak prosto, ostatni z nich czyli formularz informacji składanych przy ubieganiu się o pomoc de minimis to już 6 stron do wypełnienia.

niszczenie dokumentow w poznaniu na zlecenie srednich i duzych przedsiebiorstw

– Z samym wnioskiem poradziłem sobie szybko, jedynie ilość załączników była  problematyczna. Większość wniosków o dofinansowanie jest zazwyczaj skomplikowana. Taka rzeczywistość.- Mówi nam jeden z mosińskich przedsiębiorców, który ubiega się o pomoc Urzędu Miejskiego.  Dodatkowo przedsiębiorca musi dołączyć:

– sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych (np. zestawienie przychodów, rozchodów lub PIT-y).

– dokumenty finansowe za 1 kw. 2020 roku i następne lub inne dokumenty obrazujące utratę płynności finansów.

– protokół o stanie majątkowym osób fizycznych.

Co jeszcze można zrobić?

Przedsiębiorca wpisany do CEiDG może zawiesić swoją działalność gospodarczą na czas nie krótszy niż 30 dni. Jeżeli posiada się zwolnienie lekarskie lub decyzję państwowego inspektora sanitarnego o kwarantannie lub izolacji , to można otrzymać  z ZUS-u zasiłek chorobowy na ogólnych zasadach. Zasiłek opiekuńczy można pobrać jeżeli sprawuje się osobistą opiekę nad chorym dzieckiem lub innym członkiem rodziny (zwolnienie lekarskie), dzieckiem objętym izolacją lub kwarantanną (decyzja sanepidu), albo dzieckiem do lat 8 w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia placówki oświatowej (oświadczenie ubezpieczonego).

Aktualnie do Urzędu Miejskiego dopiero napływają  wnioski, pierwsze decyzje będą wydane po Świętach Wielkanocnych. Urzędnicy zachęcają także do wypełnienia ankiety, która ma być wskazówką do obrania kierunku pomocy.  Drodzy Czytelnicy, czy macie jakieś inne pomysły w jaki sposób Gmina Mosina mogłaby pomóc przedsiębiorcom w tym trudnym okresie?

Herb Mosiny

Herb Mosiny

Napisano przez Redakcja GMP opublikowano w kategorii Aktualności, Mosina

Tagi: , , , ,

Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Skomentuj