III Zlot zabytkowych Saabów w Mosinie – relacja
I po III Zlocie Zabytkowych Saabów. Dopisała publiczność, dopisały Saaby. Po raz pierwszy w Polsce w jednym miejscu i to na Mosińskim Rynku pojawiły się trzy pierwsze modele Saab 92, w tym dwa ze Szwecji. Pokonały długą drogę na przyczepach, a u nas poruszały się samodzielnie korzystając z dwucylindrowego 20 konnego małego silnika dekawki, bowiem do 1956 roku Saab nie miał swojego silnika. Pachniało rycyną, było niebiesko.
III Zlot zabytkowych Saabów w Mosinie
Przyleciał Carlsson, któremu lekarz zabronił opuszczania domu, lecz Erik stwierdził, że leci do przyjaciół i mogliśmy go gościć. Hotel Andersia w Poznaniu nie przyjął ode mnie pieniędzy, na wieść, kogo przez cztery doby gości. Wszystko przebiegło sprawnie, uczestnicy zachwyceni, ciągle wspominają gościnność i sympatię mieszkańców Mosiny oraz przychylność władz. Ja to również czuję. Mosina i Saaby stają się tradycją, informacje o zlocie i po nim znajduję w prasie i na portalach w całej Europie, kartki okolicznościowe wydane z okazji zlotu, 50 rocznicy wygrania przez Carlssona Monte Carlo, przez niego podpisane polecą nawet do Stanów, bowiem koledzy nas o to poprosili. Na zlocie pojawili się uczestnicy malutcy, w nosidełkach, wózkach, a więc od trzymiesięcznych dzieci po 83 letnich dorosłych. Wszyscy w okolicznościowych koszulkach Mosina 2012.
Podziękowania
Dziękuję wszystkim, bez których ten zlot by się nie odbył, a szczególnie mosińskim, fantastycznie zorganizowanym motocyklistom, których sprawność wzbudzała powszechny podziw, Firmie Tosmak, Straży Miejskiej, pracownikom Domu Kultury, Policji, Szefowi WPN, Ułanom z 15 Pułku Ułanów za wspaniały pokaz panu Leśniczemu z Osowej Góry. Bardzo dziękuję.
Krzysztof Rozenblat
Eric Carlsson – legendarny zwycięzca rajdów samochodowych (m. in. Monte Carlo) miał łzy w oczach, kiedy podpisywał 400 stronicową książkę „Saab” wydaną przez Fundację Rozenblat. Napisali ją Dariusz Kamiński, Marek Wierzbicki i Krzysztof Rozenblat. Jest to kompendium wiedzy o marce, historia o początkach Saabów, od samolotów do samochodów. Materiały do niej pomagali zbierać potomkowie Szwedów, którzy te samochody tworzyli. Zawiera nigdzie dotąd nie publikowane fotografie, m. in. z rajdu Safari, które przekazał autorom E. Carlsson. (red.)