XV Sesja Rady Miejskiej w Mosinie. Drogi, korekty budżetu i nowe zasady uchwał obywatelskich
27 lutego 2025 r. o godz. 16:00 odbędzie się XV sesja Rady Miejskiej w Mosinie. Porządek obrad liczy 20 punktów – od nazwania ulicy w Drużynie, przez przejęcia zarządzaniem drogami od województwa i powiatu, po budżetowe korekty i wprowadzenie nowych zasad składania obywatelskich projektów uchwał.
Gmina chce przejąć od Województwa Wielkopolskiego zarządzanie zielenią przy drogach nr 430 i 431 w granicach administracyjnych Mosiny. Wiąże się to z wydatkami, związanymi z drogami, które nie należą do gminy. Samorząd planuje wesprzeć też Powiat Poznański w zarządzaniu publicznymi drogami (aneksy, przedłużające terminy realizacji, koszty wykupów itp.) oraz przeznaczyć środki na izbę wytrzeźwień. Radni zajmą się też zmianami w budżecie na 2025 r. i Wieloletniej Prognozie Finansowej.
Samorząd Gminy Mosina planuje też wprowadzenie nowych zasad składania obywatelskich projektów uchwał. Uchwała Rady Miejskiej miała zostać przegłosowana w czasie poprzedniej sesji RM, ale nieoczekiwanie została zdjęta z programu. Wygląda na to, że tym razem radni zagłosują nad zmianami, które zdaniem społeczników mogą znacząco utrudnić mieszkańcom angażowanie się w sprawy gminy.
Co dokładnie w programie XV Sesji?
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Porządek obrad.
4. Nadanie nazwy ulicy „CYPRYSOWA” drodze wewnętrznej położonej w miejscowości Drużyna (uchwała).
5. Wyrażenie zgody na przejęcie od Województwa Wielkopolskiego przez Gminę Mosina zarządzania publicznymi drogami wojewódzkimi nr 430 i 431 w granicach administracyjnych miasta Mosina w zakresie pielęgnacji zieleni przydrożnej (uchwała).
6. Ustalenie przebiegu drogi gminnej ul. Wczasowej w Dymaczewie Nowym (uchwała).
7. Przejęcie od Województwa Wielkopolskiego zadania z zakresu zarządzania publicznymi drogami wojewódzkimi (zmiana uchwały).
8. Przejęcie od Powiatu Poznańskiego zadania z zakresu zarządzania publiczną drogą powiatową nr 2463P, 2465P i 2466P w miejscowości Mosina (zmiana uchwały).
9. Przejęcie od Powiatu Poznańskiego zadania z zakresu zarządzania publiczną drogą powiatową nr 2463P w miejscowości Mosina (zmiana uchwały).
10. Przejęcie od Powiatu Poznańskiego zadania z zakresu zarządzania publiczną drogą powiatową nr 2469P w miejscowości Borkowice (uchwała).
11. Udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu na realizację zadania na drodze powiatowej nr 2464P w miejscowości Radzewice (uchwała).
12. Udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu w formie dotacji celowej, na pokrycie części kosztów zlecenia wykonywania zadań izby wytrzeźwień (uchwała).
13. Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza (projekt uchwały przygotowany przez Komisję Statutową).
14. Zmiana uchwały budżetowej na 2025 rok (uchwała).
15. Zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Mosina na lata 2025-2038 (uchwała).
16. Sprawozdanie Burmistrza Gminy Mosina z działalności od 27 stycznia do 21 lutego 2025 r.
17. Interpelacje i zapytania radnych.
18. Sprawy organizacyjne i bieżące Rady Miejskiej.
19. Wolne wnioski i informacje.
20. Zakończenie sesji.
Szczegółowe projekty uchwał: TUTAJ.
Tagi: budżet, Droga nr 430, Droga nr 431, drogi, gmina Mosina, powiat poznański, Rada Miejska, Sesja Rady Miejskiej, Województwo Wielkopolskie
Wasze komentarze (14)
Projekt uchwały w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej został opracowany przez Komisję Statutową, co należy rozumieć jako jej inicjatywa.
Skoro jest to projekt Komisji Statutowej to pod jego uzasadnieniem powinien się podpisać przewodniczący tej Komisji a więc pan Ziemowit Maląg. Podpisał się, ale jako przewodniczący Rady. Przewodniczący Rady podpisuje się pod uchwałami które zostały przegłosowane przez Radę a nie pod ich projektami opracowanymi przez statutowo określonych inicjatorów. To niby szczegół, ale pokazuje jak słabi legislacyjnie są radni. Tak na marginesie, czy najlepszym pomysłem jest dualizm funkcji przewodniczenia ciałom kolegialnym w Radzie ? Jest przecież w składzie Komisji Statutowej radny bez funkcji ,który z powodzeniem mógłby przewodniczyć temu ciału.
Czyli można było znaleźć w budżecie gminy pieniądze na przejęcie obowiązków województwa i powiatu, a nie można było znaleźć pieniędzy na usunięcie kopciuchów w 150 mieszkaniach komunalnych.
Brawo radni!
Bo radni i burmistrz to ludzie co mieli w szkole pały z matematyki, a na WOS-ie dłubali w nosie i wyciągali babole. Nasze gminne pieniądze idą na pomoc powiatowi i marszałkowi. Tacy bogaci jesteśmy? Michalak jak szedł do wyborów w obietnicach wyborczych mówił coś o dobrej współpracy z innymi urzędami. Ta współpraca jak widać ma polegać na dotowaniu obcych urzędów.
lepiej żeby było jak było
Jest tak jak było i będzie tak jak było. Właśnie w tym jest problem. Żadnej zmiany w myśleniu gminnych włodarzy. Jak za Mielocha. Co się zmieniło przez dwa lata ostatnie?
https://kb.pl/aktualnosci/dom/termomodernizacja-2025-kompletny-przewodnik-po-dotacjach-i-ulgach/
Nie liczcie na pomoc gminy, ona sama potrzebuje pomocy.
Co do poprzednich burmistrzów, gmina nie przejmowała tak ochoczo zadań innych samorządów.
dokładnie i nic się nie działo i wszystkim to pasowało
I pieniądze na wymianę kotłów, choć zawsze mogło być wiecej, znajdowały się.
Kiedy zostanie opublikowane podsumowanie działalności spółki basenowej „Park Strzelnica”? Czy były prezes spółki basenowej Włodek Koralewski z Obornik Wlkp oddał już nienależnie pobrane wynagrodzenie z ponad dwóch lat, 312 tys. zł plus odsetki? Czy członkowie Rady Nadzorczej basenu oraz Mieloch zostali przesłuchani przez prokuraturę w Śremie? Przepalono +/- 1,2 mln zł na budowę basenu nie wbijając łopaty w ziemię. Czy ktoś próbuje zamiatać sprawę pod dywan? Pismem z dnia 15.09.2022 r. została zawiadomiona Prokuratura Rejonowa w Śremie o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego przez członków Rady Nadzorczej spółki „Park Strzelnica”.
Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa. Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.
Niestety pracownicy instytucji publicznych oraz wybrani w wyborach powszechnych politycy posiadają nikłą wiedzę prawną czy administracyjną. To doskonale widać po wypowiedziach radnych. Oni nie mają świadomości, że ich obowiązkiem jest odzyskać te pieniądze, a jeśli nie da się odzyskać to doprowadzić do ukarania odpowiedzialnych osób przez właściwe organa. Prokuratura ma to w nosie, ale tylko dlatego, że burmistrz i radni mają to w nosie. Oni nie są przygotowani do pełnienia służby publicznej. To źle wróży na najbliższą kadencję.
Co w zamian za zarządzanie drogami otrzymamy od województwa i powiatu?
Zdjęcie Starosty na Facebooka oraz list gratulacyjny