Most połączy Luboń i Czapury
Most na rzece Warcie na wysokości Czapur i Lubonia, połączy dwie sąsiadujące ze sobą gminy: Gminę Mosina i Miasto Luboń. Projekt tego przedsięwzięcia uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, a co za tym idzie rządową dotację na jego realizację w ramach programu „Mosty dla Regionów”. Most będzie miał ponad 210 metrów długości. Wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji potrwa kilkanaście miesięcy.
Most Luboń – Czapury
Inwestycja, którą poprowadzi Starostwo Powiatowe w Poznaniu, w 80% zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Pozostałe 20% jej kosztów poniosą wspólnie, przy równym udziale, Starostwo Powiatowe, Miasto Luboń oraz Gmina Mosina. Dzisiaj, 26 sierpnia, w miejscu, w którym wybudowana zostanie przeprawa mostowa, odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli rządu, parlamentarzystów i przedstawicieli samorządów. W konferencji uczestniczył Burmistrz Gminy Mosina Przemysław Mieloch.
Podczas konferencji zorganizowanej w Luboniu, Wiceminister Waldemar Buda – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, przekazał Staroście Poznańskiemu Janowi Grabkowskiemu pozytywną opinię tego Ministerstwa w sprawie budowy mostu nad rzeką Wartą, w ciągu nowoprojektowanej drogi powiatowej Luboń – Czapury, od drogi wojewódzkiej nr 430 do drogi powiatowej nr 2460 P.
W konferencji, udział z ramienia rządu wzięła także Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz, Wiceminister Szymon Szynkowski vel Sęk – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz przedstawiciele lokalnych samorządów dwóch sąsiadujących gmin, które połączy w niedalekiej przyszłości most: Burmistrz Gminy Mosina Przemysław Mieloch, wiceburmistrzowie Miasta Luboń Michał Popławski i Mateusz Mikołajczak, a także Przewodnicząca Rady Miasta Luboń Teresa Zygmanowska.
Pierwszym krokiem realizacji inwestycji będzie wykonanie dokumentacji projektowej. – Na podstawie tej dokumentacji, jeśli będzie ona odpowiednio w czasie przygotowana, zostanie dofinansowany projekt i przedsięwzięcie, największe finansowo przedsięwzięcie strukturalne w Wielkopolsce – powiedziała podczas konferencji Minister Jadwiga Emilewicz.
Koszt przygotowania dokumentacji dla przeprawy na Warcie to 1,9 mln zł, z czego ponad 1,5 mln zł powiat poznański otrzyma z budżetu państwa. Szacunkowy koszt całej inwestycji to około 94 mln zł.
– Most to jest dobra metafora, ponieważ mosty łączą, nie tylko dwa brzegi, ale potrafią łączyć wspólne interesy. Tego typu przedsięwzięć nie udało by nam się zrealizować, bez współpracy rządu i samorządu. Bez dobrej tkanki komunikacyjnej, bez dróg i mostów, gospodarka nie może się rozwijać, dobra komunikacja to krwioobieg gospodarczy… – stwierdziła w swojej wypowiedzi Minister. Jak powiedziała Jadwiga Emilewicz, przeprawa mostowa na Warcie w tym miejscu, to przede rozwiązanie problemów aglomeracji poznańskiej. Pozwoli ona przemieszczać się szybciej podzielonym rzeką mieszkańcom gmin, a w dalej – docierać do Poznania.
To także pierwszy etap wyczekiwanego ciągu komunikacyjnego, łączącego mieszkańców gmin Mosina, Luboń i Komorniki. Zabierając głos, Burmistrz Przemysław Mieloch podkreślił, że budowa tego mostu to inwestycja ważna dla Gminy Mosina, a także dla całej południowej części metropolii poznańskiej. – Ten most – mówił Przemysław Mieloch – połączy Mosinę z Luboniem i dalej, w kolejnym etapie, z Komornikami. Myślę, że kiedy zostanie zbudowany i kiedy spotkamy się w tym miejscu, za te kilka lat, wszyscy będziemy mogli się pochwalić, że we wzorcowy sposób, wspólnie, czyli rząd z samorządem powiatu i samorządami gminnymi, tę inwestycję wykonaliśmy. Będziemy z tego dumni, będziemy się z tego cieszyć.
Dodatkowo most umożliwi Państwowej Straży Pożarnej otwarcie posterunku pożarniczego na terenie poligonu Szkoły Aspirantów PSP, z którego dzięki nowej przeprawie mostowej skróci się czas dotarcia służb do miejsca zdarzeń, między innymi pożarów i wypadków w okolicach Lubonia i Czapur.
Na program „Mosty dla Regionów” rząd przeznaczył 2,3 mld złotych. Jak poinformował Wiceminister Waldemar Buda, o dofinansowanie w ramach tego programu wpłynęło aż 75 wniosków, z których w pierwszym etapie zrealizowanych zostanie kilkanaście, między innymi most łączący Luboń i Czapury.
Na przeprawie mostowej o długości 213 m i szerokości 15,95 m, oprócz jezdni i chodników, powstanie ścieżka rowerowa. Inwestycja przewiduje budowę przystanków oraz pętli autobusowej. Przeprawa mostowa klasy G, dopuszczona dla największego tonażu, umożliwi także przejazd wojskowego sprzętu ciężkiego. Będzie to pełnoprawna, najwyższej klasy i wytrzymałości obciążeń przeprawa, jakie buduje się strategicznie w kilku miejscach w Polsce. Wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji potrwa kilkanaście miesięcy.
Tekst i fot. Joanna Nowaczyk
Tagi: Czapury, Droga nr 430, gmina Mosina, inwestycje, Jadwiga Emilewicz, Komorniki, Luboń, most Luboń - Czapury, powiat poznański, Starostwo Powiatowe w Poznaniu, Straż pożarna, Wielkopolska, władze Mosiny
Wasze komentarze (23)
No i zaczeły się przedwyborcze obiecanki macanki.
Będzie most jak basen w Mosinie czyli tylko w wyobraźni.
Jeszcze ktoś tylko zarobi na projekcie, który puszczą na tydzień przed wyborami i kiełbasa gotowa.
No nie wiem, czy to taki dobry interes dla gminy Mosina. Może mieszkańcy Rogalinka, Sasinowa, Wiórka i Czapur, Babek i Daszewic dojeżdżający do pracy na Świerczewie, Grunwaldzie, Ławicy, czy w Tarnowie Podgórnym będą mieli bliżej. Ilu ich moze być? Max. 500 osób.
Inwestycja będzie kosztowała 94 mln zł. 80% da państwo, 20% po 1/3 powiat, Mosina, Luboń. Ile to wypadnie na nas? Chyba ok. 7 mln zł.
Poleci Czerwonka za mosteczek praktycznie dla Poznania. To sobie Marszałek wspólnie z Prezydentem dobrze wymyślili rozwój infrastruktury mostowo-drogowej z udziałem ubogich gmin. Nie dość, że gmina musi wydawać pieniądze na mienie niebędące jej własnością (np. ul. Sowiniecka), to jeszcze jest zmuszana do partycypacji w rozwoju Poznania. A nam nasze własne drogi i ulice przechodzą „koło nosa”. Nasz rodzimy Pinokio wie jak przyssać się do pisowskiej propagandy. Wszystkim opowiadał dyrdymały, że daleki jest od sympatii dla jedynej partii, a tutaj proszę, jak nadskakuje. Władza niektórym odbiera rozum i przyzwoitość.
Dobra wiadomość, jedyny most w tym regionie to rozsypujący się most w Rogalinie bez scieżki i z ograniczeniem dla ciężarówek. Później dopiero w Śremie i na Starołęce. Lokalizacja jest więc dobra, zwlaszcza jeśli region, w którym mieszkamy chcemy nazwać metropolią.
Jakiż to most ma Rogalin?
Znasz Ty swoją Gminę… Most w Rogalinie!
To jak się rozpędzą niech zrobią kładkę na Kanale Mosińskim!!!
O Pan Hrabia ze świta rozpoczyna kolejną udaną inwestycję. Sukces murowany. Most będzie jak basen. Piękny na wizualizacjach a i politycy lokalni z pis się przy nim ogrzeli też przed tvp. I do teczki: pic i fotomontaż. :)
Po co most w tym miejscu???
Mosiński Pinokio utknął na Czerwonce, a chce budować most w Czapurach?
Co z mostem w Rogalinku? Już powinien stać.
Co z ulicą Sowiniecką?
Co z Obwodnicą Południowo Wschodnią? Nie udało się?
Może uda się most w Czapurach! Już drugi po kładce, którą obiecał Pinokio.
jak to po co, całe południe poznania będzie się mogło szybciej dostać do centrum i do węzła lubon a nie tylko przez rondo Starołęka. Teraz żeby się dostać do Lubonia z Czapur trzeba objeżdżać 30 km bo najbliższy most jest na hetmańskiej albo w Rogalinku. czekamy na to od lat.
wszyscy czekamy na ten most!
Jak się uda wyremontować ten w Rogalinku to już będzie coś. Ale u nas zawsze dużo się mówi, a mało robi.
O kilku miesięcy nie udaje się wyłonić wykonawcy na most w Rogalinku, to już widzę kto ten most będzie budować, chińczycy może.
Pomysł rodem z PISowskiej strategii przedwyborczej – na ulubionym etapie naszego burmistrza – procedura projektowa – termin wykonania za 20 lat… Nie mam pojęcia jaki korzystny wpływ miałaby mieć ta inwestycja dla Mosiny. Podejrzewam, że to raczej ukłon w stronę Poznania, który ma znaczny deficyt w przeprawach przez Wartę – wystarczy zablokować jeden most i pół Poznania stoi w korku… z drugiej strony Luboń i Czapury to przedmieścia Poznania, które i tak zaraz zostaną wchłonięte do większej aglomeracji – czyli most dla Poznania. Dalej – most otrzyma najwyższy współczynnik obciążenia co oznacza, że Poznań próbuje pozbyć się ruchu ciężkiego z centrum kosztem innych miast… Całe zamieszanie na zasadach – wyrządzamy wam krzywdę ale niech to wygląda na dużą przysługę – a że nasz burmistrz ma zakusy PISowskie to też poprze wszystko co ta formacja firmuje…
Super pomysł, raczej zbędny na chwilę obecną, lepiej by poprawili ul. Starolecka na całej długości i ten nieszczęsny przejazd kolejowy, który jest wiecznie zamknięty. Aha i ten kolizyjny z telefonu komórkowego tramwajem przejazd przy rondzie staroleka. Most można przełożyć na 2026.
Inwestycja oznacza jeszcze większe korki w Luboniu i na węźle Dębina. Nie wiem jaki interes ma w tym Mosina. Brak strategicznych obwodnic, nieutwardzone drogi na osiedlach, a inwestują w mało potrzebny most. Zamiast mostu trzeba było wywalczyć węzeł autostradowy. Byłoby taniej i bez większej presji na korki, czyli wygodniej dla wszystkich.
Dla Miernocha 7 milionów nic nie znaczy. Hrabia buduje sobie pomnik pod Poznaniem i w d…e ma to, po jakich ulicach i drogach jeżdżą ludzie w Mosinie. 7 milionów to nawet 7 utwardzonych ulic w Mosinie, może jeszcze pieszo rowerowa przeprawa przez kanał w obrębie miasta…
Już widzę te czołgi pedzace choćby na cwienia przez ten most.
Czyżbyśmy szykowali się na wojnę?
Nie lepiej by było jakby się przyznali, że buduja alternatywę dla autostrady?
Eee chyba dwa mosty-jeden przez Wartę a drugi przez starorzecze (co prawda teraz jest tam sucho ale raz na kilka lat teren ten jest zalewany).A wylot koło cmentarza,całkiem dobry pomysł.
,,Koszt przygotowania dokumentacji dla przeprawy na Warcie to 1,9 mln zł, ”
No nieźle się jakiś nierób obłowi.
jak to po co, całe południe poznania będzie się mogło szybciej dostać do centrum i do węzła lubon a nie tylko przez rondo Starołęka. Teraz żeby się dostać do Lubonia z Czapur trzeba objeżdżać 30 km bo najbliższy most jest na hetmańskiej albo w Rogalinku. czekamy na to od lat.
Mamy rok 2023, a nawet już jesteśmy za jego połową i nadal nic nie wiadomo. :-\