Most Czapury-Luboń nad Wartą coraz bliżej
Powracają plany budowy mostu, który ma połączyć Luboń z Czapurami. W ostatnich dniach Powiat Poznański uzyskał dofinansowanie na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej. Choć koncepcja tej przeprawy realizowana jest od kilku lat, to już zdążyła napotkać na wiele trudności.
Nowa przeprawa przez Wartę, o długości 213 metrów i szerokości 15,95 metra, ma służyć zarówno zmotoryzowanym, jak i pieszym oraz rowerzystom. Inwestycja przewiduje budowę jezdni, chodników, ścieżki rowerowej, a także przystanków i pętli autobusowej. Co więcej, most będzie przystosowany do obsługi największych obciążeń, w tym przejazdu wojskowego sprzętu ciężkiego. Wpisuje się to w strategiczne cele budowy przepraw tej klasy w Polsce. Most połączy drogę wojewódzką DW430 w Luboniu z drogą powiatową nr 2460P w Czapurach.
Dofinansowanie i dokumentacja
Dzięki wsparciu z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów, Powiat Poznański otrzymał dofinansowanie w wysokości 218 162,64 zł na opracowanie dokumentacji technicznej. Całkowity koszt tego etapu wyniesie 313 824,91 zł. Dokumentacja jest niezbędna dla uzyskania decyzji administracyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie prac budowlanych. Przypomnijmy, pierwotnie umowa na dofinansowanie dokumentacji mostu została podpisana w 2020 roku.
Obawy mieszkańców
Nowa przeprawa ma odciążyć istniejące mosty, takie jak w Rogalinku czy mosty w Poznaniu. Dzięki temu kierowcy zyskają alternatywną trasę, która skróci czas podróży i usprawni komunikację w regionie, w tym w gminie Mosina, do której należą Czapury. Dla mieszkańców intensywnie rozbudowujących się Czapur, most jest szansą na alternatywny dojazd do Poznania oraz uniknięcie przejazdu przez Starołękę (gdzie aktualnie zakończyły się konsultacje dotyczące budowy wiaduktu kolejowego).
Zgoła inaczej, sytuacja przedstawia się pod drugiej stronie planowanej przeprawy. Choć inwestycja cieszy się wsparciem władz i części mieszkańców, w Luboniu nie brakuje głosów sceptycznych. Największe obawy dotyczą zwiększonego ruchu w mieście, zwłaszcza na ul. Armii Poznań, która może stać się kluczową arterią dojazdową do mostu. Wielu mieszkańców obawia się także wpływu inwestycji na środowisko naturalne.
Przedłużające się procedury i problemy
Prace projektowe i uzyskiwanie zezwoleń to pierwszy krok na drodze do realizacji tej długo wyczekiwanej inwestycji ale jej powodzenie zależy też od urzędników i polityków. Nowa przeprawa, łącząca Luboń i Czapury, która ma szansę stać się strategicznym punktem na mapie komunikacyjnej Wielkopolski, miała bowiem powstać już w 2023 roku.
W 2019 roku politycy obiecywali zbudowanie mostu w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionu”. W 2020 roku Starostwo Powiatowe otrzymało dofinansowanie w wysokości 1,9 mln złotych, z czego 1,5 mln powiat poznański otrzymał z budżetu państwa. Pozostałe 20% kosztów miały ponieść gminy Luboń, Mosina oraz Starostwo Powiatowe.
Jak informowaliśmy w lipcu br., zaistniało pierwsze poważne zagrożenia dla realizacji tej inwestycji. Problemem była wysokość mostu. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że problem dotyczy tzw. prześwitów i błędów w procesie decyzyjnym.
– Odwołanie od decyzji środowiskowej wydanej przez burmistrz miasta Luboń nastąpiło z powodu błędnie wydanej decyzji. Myśmy wnioskowali o most o określonych światłach, natomiast wpisano nam długości o rozpiętości podpór – tłumaczył Marek Bereżecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.
Pytana przez dziennikarzy Małgorzata Machalska, burmistrz Lubonia podkreśliła, że wydając decyzję, zawarła w niej wytyczne Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczące ochrony ptaków. Oznaczało to oczekiwanie na rozwiązanie sprawy. Jeśli SKO unieważniłoby decyzję, most będzie trzeba przeprojektować, a to oznacza kolejne koszty, na których pokrycie może nie wystarczyć pieniędzy z rządowego programu. Wiele osób zdziwionych było wówczas, że reakcja powiatu na decyzję środowiskową wydaną przez burmistrzynię Lubonia nastąpiła dopiero po czasie, a nie w trakcie trwania długich konsultacji.
Podsumowanie
Most Luboń – Czapury, którego budowę pierwotnie szacowano na 94 mln złotych, obecnie będzie wymagał znacznie większych nakładów finansowych. Inwestycja, choć niezwykle potrzebna i strategiczna dla regionu, nadal pozostaje sporym wyzwaniem ze względu na liczne problemy proceduralne, czy rosnące koszty.
Tagi: budowa mostu, Czapury, gmina Mosina, inwestycje, Luboń, powiat poznański, Poznań, Starostwo Powiatowe w Poznaniu
Wasze komentarze (19)
Wasza „gazeta” to dno dna! amatorka i kumpelstwo
Brak możliwości wpisów i sterowanie nie przychylnymi komentarzami skierowanymi do psiapsiółek!
DZiennikarstwo typu baba z dziadem napisała…
ŻADEN artykuł nie podpisany…
Kiedy usuniecie ten wpis?? Amatorzy!
Szanowny Panie, dziękujemy za pozostawienie swojej opinii. Jako redakcja bardzo cenimy sobie różnorodne głosy, również te krytyczne, które pomagają nam się rozwijać.
Naszym priorytetem jest dostarczanie informacji oraz artykułów zgodnych z zasadami dziennikarstwa. Każdy tekst przechodzi proces weryfikacji, a w przypadku zauważenia błędów lub uchybień zachęcamy do wskazania ich konkretów – chętnie się do nich ustosunkujemy i wyciągniemy wnioski.
Jeśli chodzi o podpisy to zdarza się, że autorzy publikują teksty bez podpisu z przyczyn np. związanych z charakterem tematu. Wszelkie uwagi można zgłaszać bezpośrednio do redakcji.
Moderacja komentarzy natomiast ma na celu zapewnienie przestrzeni do kulturalnej dyskusji oraz ochronę przed wulgaryzmami i mową nienawiści. Krytyczne komentarze nie są usuwane, o ile nie naruszają regulaminu, dlatego zachęcamy do formułowania uwag w sposób konstruktywny i rzeczowy. Jeśli komentarz wzbudza wątpliwości, zachęcamy do poinformowania nas o tym.
Droga redakcjo GMP wypunktujmy wasz manifest:
1 Błędy językowe zgłoszone brak reakcji, tekst nadal niepoprawiony znajduje się w artykule. I nie nie będę tego po raz kolejny wskazywał.
2 Autorzy stosują dowolne podpisy bo takie możliwości dostali od portalu GMP. Wiadomo, że jest to dla pieniędzy. I proszę nie zaprzeczać bo jest to nie do obrony. Zresztą redaktorzy też się nie podpisują więc jest remis.
3 Podwójne standardy w moderacji. Proszę nie zaprzeczać bo jest to bezcelowe. Przykładzik, proszę bardzo wulgarny, prymitywny, obrażający i z mową nienawiści język byłego radnego do dnie dzisiejszego znajduje się w komentarzach z poprzednich lat. Zapewne był potrzeby redakcji wiec się utrzymał w komentarzach. Na przeciwnym biegunie zdjęte i zamknięte niewulgarne i merytoryczne komentarze pod artykułem dotyczącym Erasmusa w Sp 2. Widać to było redakcji nie na rękę.
Tak więc chyba nie ma powodu, aby się dziwić wpisowi Gościa z 19.48.20
Czekam kiedy Gość założy idealną gazetę i portal, chętnie się wypowiem co do jakości.
Nierozsądnym jest popychać krytyka filmowego do produkcji filmu, bo nie taka jego rola, drogi widzu.
Zamiast filmu wybierz dowolną dziedzinę.
Trudno oczekiwać od krytyka filmowego aby kręcił filmy, one je tylko recenzuje. Prawda?
Krawiec kraje, jak mu materiału staje. Lokalna prasa boryka się z dostępem do informacji. Urzędasy blokują ten dostęp. Przerabiałem to na własnej skórze jako dziennikarz lokalnej gazety 20 lat. Niezależnie, kto był burmistrzem, zawsze blokował informacje. A przez te 20 lat może ze 3 „sprostowania” władza mi przysłała. Więc mi nie opowiadaj gościu o czymś, o czym nie masz zielonego pojęcia. Należy się cieszyć, że jeszcze jesteśmy i możecie rzygać na prawdę, jaka ona, by nie była. A prawda? Każdy ma swoją. Zamiast krytykować punkt widzenia GMP, czy mój, przedstaw swoją prawdę, zaprzecz ” rewelacjom GMP lub moim, pod swoim nazwiskiem , a nie chowasz się jak tchórz pod nikiem gość. Więcej odwagi i powagi gościu. Nie gadamy tu o pogodzie, tylko o poważnych sprawach.
Problem z dostępem do informacji to był w czasach prl.
A twoj problem wynika z czego innego z „procentów” po których piszesz bzdury!
Skoro czytasz to dno dna to chyba jesteś jakimś masochistą, że to czytasz.
Mądrala się znalazła, w dodatku tchórz- załóż własną gazetę lub radio wtedy czytelnicy/ słuchacze będą mogli Twoja amatorkę ocenić.
To dno dna działa już około 20 lat i chyba ma się dobrze, bo pomimo utrudnionych dostępów do informacji mamy codzienną dawkę informacji. Niejednokrotnie gdyby nie gazeta nie wiedziałabym o ważnych wydarzeniach w mojej okolicy lub przekrętach tak starannie ukrywanych przez włodarzy.
A o jakich przekrętach tak starannie ukrywanych przez włodarzy gazeta Cię poinformowała? Podaj przykłady to będziemy konkret.
Dla przykładu wodociąg w lesie. Zresztą jeśli czytasz art. tak szczegółowo to powinieneś wiedzieć. 😉
Poza tym cieszmy się, że można w sposób kulturalny komentować, bo na większości lokalnych portali już nie ma takiej możliwości.
Wodociąg w lesie został zbudowany całkiem legalnie. Nie od dzisiaj wiadomo, że nazwanie tego aferą przyczyniło się do obalenia poprzedniej władzy i promocji obecnej. Zresztą osobom zainteresowanym zmianą władzy oraz dzięki GMP. Bulwersować w tej sprawie może, że nie powstał rzeczony dom opieki do którego wodociąg miał zostać doprowadzony.
Wodociąg leśny to największa afera w historii mosińskiego samorządu i jedna z największych afer samorządu w kraju choć warta jedynie ćwierć miliona. Bo tu nie o pieniądze chodzi ale o zasady. Albo raczej układy. Nazywa się to korupcja polityczna. A, że prawo jest ułomne i przysługa za przysługę nie jest nazwana odpowiednio w kodeksie karnym to ułomność legislacyjna. Wodociąg był szwindlem. To dzięki gazecie sprawa wyszła. Co prawda dzisiejsza władza wykorzystała sukces dziennikarski redakcji instrumentalnie do swoich celów obalenia Mielocha. Szkoda, że radni byli tak słabi i sami nie zdiagnozowali szwindlu.
Cóż za mocne słowa szkoda, że nie trafione. Bo na przykład Korupcja polityczna jest najczęściej po-
wiązana z:wpływaniem na przebieg wyborów i referendów, powoływaniem się na wpływy w instytucjach państwowych i samorządowych, przyznawaniem korzystnych kontraktów lub stanowisk, konfliktem interesów, nepotyzmem, kumoterstwem,finansowaniem partii politycznych,
uprzywilejowanym traktowaniem niektórych podmiotów gospodarczych w celu zapewnienia sobie w nich intratnego stanowiska po upływie kadencji, przywłaszczeniem i sprzeniewierzeniem mienia publicznego, przestępczością zorganizowaną.
Które z tych elementów występują w tej sytuacji?
Klasyczną korupcją polityczną było obiecanie kontynuacji programu 500+ przed wyborami w 2019.
Kiedy zostanie opublikowane podsumowanie działalności spółki basenowej? Czy były prezes spółki basenowej Włodek Koralewski z Obornik Wlkp oddał już nienależnie pobrane wynagrodzenie z ponad dwóch lat, 312 tys. zł plus odsetki? Pismem z dnia 15 września 2022 r. Mieloch skierował zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej w Śremie o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego przez członków Rady Nadzorczej spółki Park Strzelnica. Czy członkowie Rady Nadzorczej basenu oraz Mieloch zostali już przesłuchani przez prokuraturę w Śremie? Przepalono ponad 1,2 mln zł na budowę basenu nie wbijając łopaty w ziemię. Czy ktoś próbuje zamiatać sprawę pod dywan?
Portugarska przygoda ERASMUSA zablokowana na komentarze nie bylo na rekę redakcji bo to wyjazdy rodzinne.
Kiedy zostanie wybudowana linia kolejowa Śrem – Drużyna – Poznań ?
Drużyna-Poznań już jest wybudowana, nawet jako dwutorowa i jest zelektryfikowana. Śrem-Czempiń będzie rewitalizowana w przyszłości jako jednotorowa zelektryfikowana. Śrem-Drużyna nie powstanie nigdy.
i to jest piękna informacja dla mieszkańców terenów wiejskich naszej gminy, w szczególności tzw. zawarcia. Tu zresztą widać po komentarzach jak bardzo takie tematy obchodzą mosiniaków… Budowa nowych ulic, parków, przebudowa kanału! To są hot tematy.