Strona główna / Aktualności / Historyczna decyzja w Czempiniu. Powstanie tunel pod torami

Historyczna decyzja w Czempiniu. Powstanie tunel pod torami

Rada Miejska w Czempiniu jednogłośnie przyjęła decyzję o rozpoczęciu realizacji największej inwestycji w historii gminy, budowie wiaduktu kolejowego w ciągu ul. ks. Jerzego Popiełuszki. Nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie ma  rozwiązać problem korków w centrum miasta, spowodowanych częstym zamykaniem przejazdu kolejowego.

Koniec z korkami w centrum Czempinia

Jak przypomina urząd, przez przejazd w Czempiniu codziennie przejeżdża około 9 tysięcy pojazdów i 144 pociągi. Każde zamknięcie rogatek paraliżuje ruch, tworząc długie kolejki samochodów.

– Dzięki budowie tunelu pod torami zapewnimy bezkolizyjny przejazd, poprawimy bezpieczeństwo i płynność komunikacji w całym mieście – podkreśla Czempiński samorząd.

Nowa inwestycja obejmie nie tylko budowę tunelu, ale też dwa ronda, ciągi pieszo-rowerowe, kładkę dla pieszych oraz nowe odcinki dróg zapewniające lepszy dostęp do posesji i obiektów usługowych. Likwidacji ulegnie obecny przejazd kolejowy oraz tzw. mały przejazd przy ul. Stęszewskiej, w miejscu którego powstanie tunel pieszo-rowerowy.

Wsparcie z regionu i kraju

O znaczeniu projektu świadczy skala pozyskanego wsparcia. Gmina Czempiń zdobyła 24 mln zł dofinansowania z PKP PLK, zajmując drugie miejsce w ogólnopolskim rankingu 50 zgłoszonych projektów. Dodatkowo Samorząd Województwa Wielkopolskiego przeznaczył na inwestycję 50 mln zł, a Powiat Kościański – 6 mln zł. Łącznie zebrano już 80 mln zł z 115 mln zł potrzebnych na realizację zadania.

– Jeśli uda się doprowadzić tę inwestycję do końca, rozwiąże ona problem komunikacyjny na pokolenia. Mimo że będzie to ogromne wyzwanie finansowe, to szansa, z której nie można zrezygnować – podkreśla czempiński magistrat.

Jak zaznaczają urzędnicy, projekt ma charakter strategiczny nie tylko dla Czempinia, ale również dla całego regionu. Wsparcie władz wojewódzkich i powiatowych pozwala myśleć o jego realizacji w najbliższych latach.

Od konsultacji do decyzji

Już w lutym 2025 roku odbyły się szerokie konsultacje społeczne, w których 98% mieszkańców opowiedziało się za budową wiaduktu. Spotkanie, w którym uczestniczyło około 150 osób, zorganizowano w sali „Tlenowni”.

Mieszkańcy pytali wówczas o kwestie techniczne, bezpieczeństwo i odwodnienie tunelu. Urząd zapewnił, że projekt przewiduje m.in. zbiornik retencyjny i pompownie, które mają zapobiec zalewaniu, podobnemu do problemów znanych z Mosiny.

– To projekt, który nie wymaga wyburzania budynków mieszkalnych. Układ komunikacyjny został zaplanowany tak, by zachować spójność istniejących ulic i poprawić bezpieczeństwo pieszych – informuje urząd gminy.

Po pozytywnej opinii mieszkańców, w lutym 2025 r. Gmina Czempiń złożyła wniosek o dofinansowanie budowy tunelu w ramach programu PKP PLK. Konkurs rozstrzygnięto w lipcu – projekt Czempinia zdobył 2. miejsce w kraju spośród 50 zgłoszeń i otrzymał ponad 24 mln zł wsparcia.

Kolejny etap: projekt i przetarg

Po zabezpieczeniu środków w budżecie gmina przystąpi do zawarcia porozumień z partnerami inwestycji. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową lub wybór wykonawcy w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

– Dziś już cieszymy się z dziesiątek kilometrów wybudowanych w ostatnich latach dróg, ścieżek rowerowych, chodników, sieci kanalizacji sanitarnej, licznych wybudowanych lub zmodernizowanych budynków, wielu zrealizowanych projektów inwestycyjnych, także z zakresu edukacji, małej architektury, zieleni, czy sportu i wiele z nich współfinansowanych było w 70, 80 czy nawet w 100% ze środków z dotacji, głównie Unii Europejskiej – podkreśla burmistrz Gminy Czempiń Konrad Malicki
– Natomiast z pewnością jeśli dojdzie do realizacji tak olbrzymiej inwestycji, będzie to stanowiło duże wyzwanie finansowe dla gminy i będzie ono priorytetem względem innych mniejszych potrzeb inwestycyjnych, co do których mieszkańcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość, gdyż środki finansowe będą kierowane głównie na to przedsięwzięcie. Jednakże obecnie mamy niepowtarzalną szansę zarówno uzyskania wsparcia od partnerów, które pokryć ma 70% kosztów tak bardzo strategicznej nie tylko dla mieszkańców Gminy Czempiń. Inwestycja ta jeśli uda się ją zrealizować, rozwiąże problem komunikacyjny na pokolenia i warto z tej szansy skorzystać – dodaje Malicki.

Ostateczna decyzja o rozpoczęciu budowy zapadnie po poznaniu ofert i ich zgodności z zaplanowanym budżetem.

Nie mam wątpliwości – to strategiczna inwestycja o znaczeniu ponadlokalnym, która znacząco poprawi komunikację i bezpieczeństwo w Czempiniu oraz jego okolicach, przynosząc korzyści całemu regionowi. Cieszę się i dziękuję radnym, że podjęli tę decyzję jednogłośnie. Mimo że będzie to duży wysiłek finansowy dla samorządu, warto podjąć to wyzwanie – dla mieszkańców, bezpieczeństwa i rozwoju miasta – zwraca uwagę burmistrz Gminy Czempiń Konrad Malicki.

Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Czempiniu
Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Czempiniu; Fot. Urząd Gminy Czempiń
Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Czempiniu
Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Czempiniu; Fot. Urząd Gminy Czempiń
Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Czempiniu
Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Czempiniu; Fot. Urząd Gminy Czempiń

Autor Redakcja GMP

Autor: Redakcja Gazety Mosińsko-Puszczykowskiej.

Sprawdź również

Rynek i centrum w Mosinie widok z lotu ptaka

Mosina podnosi podatki i zaciąga nowe długi. Finansowa sesja RM

Rada Miejska w Mosinie podczas XXV nadzwyczajnej sesji, która odbyła się 5 listopada, przyjęła pakiet …

10 komentarzy

  1. Panowie samorządowcy, Panie Burmistrzu. Ja jestem prosty człowiek. Wytłumaczcie mi jak 3 letniemu dziecku-dlaczego taki Czempiń potrafi uzbierać kilkadziesiąt mln i rozpocząć taką inwestycję, a u nas „nie daje się”.

    10
    2
    • Podpowiem Tobie..
      Mając w radzie takich baranów jak cebulski i łakomy zawsze będziemy w czarnej d…e
      Z kasjerem na czele…

      6
      1
    • Jeszcze nic nie uzbierał, a co najwyżej zamrozi na wiele lat swoje wydatki inwestycyjne oraz zdobędzie tytuł dużego beneficjenta środków zewnętrznych co też wykluczy go na kilka lat z dużych projektów…

    • Nie zawsze tak było, ktoś tam ma po prostu łeb od pozyskiwania dotacji, a ktoś pomysł na co je pozyskać.Wtedy to trybi.

  2. Niedługo Czem – piń będzie budował obwodnicę. Czem – piń ma więcej miejsc parkingowych w swoim centrum przesiadkowym niż Mosina, Czem – piń to 1/3 wielkości Mosiny. Czem – piń ma wyjście z peronów stacji PKP na obie strony miasta. Czem – piń ma tężnię nieurynową. Czem – piń ma basen. Czem – piń ma dwa kościoły. Czem – piń ma lepsze drogi rowerowe niż Mosina. W Czem – piniu na Rynku jest super piekarnia Państwa Kaczorów. itp. itd.

    8
    5
    • I zostanie im 100 milionów długu ktore ciekawe kto spłaci

      4
      7
    • I śmiechom nie było końca – Czympiń ma tyle miejsc parkingowych pod dworcem, bo wszyscy chcą z niego uciekać… Tężni też nie zazdrościmy – mieliśmy chwilę słabości, ale już nam przeszło – zapewne ta instalacja zapewni komfort zdrowotny wielu mieszkańcom… Podobnie z tą sadzawką czynną 3 miesiące w roku – czekamy na raport finansowy i decyzję o rozbiórce. Najważniejsze jednak, że Czympiń ma 2 kościoły i jakąś piekarenkę – klękajcie narody.
      Jeśli ktokolwiek ma jeszcze odrobinę rozsądku w tej mieścinie, to szybko wycofa się z tej karkołomnej inwestycji. Trudno mi uwierzyć, żeby ktokolwiek w najbliższym czasie dofinansował tam obwodnicę jeśli wcześniej wydano takie kolosalne pieniądze na tunel. Mieszkańcy rynku również chyba nie zdają sobie sprawy, że tunel przyspieszy ruch, co pogorszy ich komfort akustyczny. Jeśli ludzie się połapią, że przez rynek można przejechać znacznie szybciej, to z 9 tysięcy zrobi się 20 – no nic same plusy… Centra miast raczej się zamyka dla ruchu samochodowego, by stworzyć miejsce dla pieszych.

      2
      7
    • SZANOWNI MIESZKAŃCY GMINY MOSINA JAK WYBIERACIE TAK MACIE! Przecież ktoś wybrał ludzi, którzy dzisiaj fundują Wam drożyznę i kompletny brak ważnych i potrzebnych inwestycji….

      2
      2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *